Två av mina mopeder har försvunnit från mitt p-garage vid Gullmarsplan någon gång mellan 140210 och 140217.
En Marathon 1238 minimoped med ramnummer 0044724 orange med patina.
En Compact olackad bara blästrad med Yamaha fs1 framgaffel och puch framskärm samt Suzuki k50 hjul kromad finpipa omsvetsad för mutterfäste till yamma dt cylle
Nerkapad fläkt mellankåpa. Dellorto21 fugge tejpad sadel samt styre av vattenrör.
Motorn är en 4-pet Sachs med DT50 cylle och en RD50 topp och kokusan tändsystem, ingen el inkopplad.
Men jag tror faktiskt det var värre i början av sjuttiotalet och jag vill minnas det var så vanligt att både polis och försäkringsbolag reagerade. Skillnaden var också att mopederna var mer lättstulna då, dom stod utomhus i cykelparkeringarna lite överallt. Idag tror jag mopederna är mer inlåsta men det tycks tyvärr inte hjälpa...
Vad jag läst så stjäls EU-mopedrarna i tätorterna i en skrämmande takt. Används av kriminella för diverse brott, polisen har svårt att fånga in dem. De får ju inte ta i för hårt för att det finns risk att smågangsters på mopeden kör omkull och skadar sig Sedan är det populärt att elda upp mopeden när den blir för "het". Detta har ju drivit upp försäkringspremien på dessa fordon.
HSE skrev:Vad jag läst så stjäls EU-mopedrarna i tätorterna i en skrämmande takt. Används av kriminella för diverse brott, polisen har svårt att fånga in dem. De får ju inte ta i för hårt för att det finns risk att smågangsters på mopeden kör omkull och skadar sig Sedan är det populärt att elda upp mopeden när den blir för "het". Detta har ju drivit upp försäkringspremien på dessa fordon.
... så istället för en EU-moppe blev det för mig en 125cc-scooter..
Kostade under en fjärdedel i försäkring jmfrt med en EU...