fler som värmer huset med ved??

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev: Billigt mopedskrot till bra-och-ha hyllan :oops:
He he...

Jag har skickat iväg 10kg "Moppeskrot" tidigare i veckan jag. :)

/ P
tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Värme

Inlägg av tommyå »

Du får inte fukt och mögel i skorstenen i alla fall Nicklas som alla pumpar och bergvärme fantaster,Samt tappat 75-80% av ventilationen då kalla och blöta pipor drar dåligt med luft, men rasar sakta men säkert sönder vittrar frostspränger och kostar skjortan, En skorsten ska vara jämn varm och självtorkande inte vatten mättad,Denna sommar som har varit lite regn men ändå så har de runnit vatten i vissa källare efter skurarna,Se anticinex hemsida om fukt och skorsten
Senast redigerad av tommyå den 23 feb 2014, 16:03, redigerad totalt 3 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Bra där tommyå, ditt inlägg sitter perfekt thumb_up

Jag klandrar absolut inte bergvärme och sånt men jag ser det lite som ett vägval. Har elden slocknat så har den förmodligen gjort det för alltid om det är murstock i huset. Bästa sättet och skydda en murstock är att hålla den varm. Gör man det inte kan det bli riktigt allvarligt som du säger.

Tidigare hade jag funderingar på att sätta in en varmvattenberedare för att slippa elda varmvatten på sommaren men på senare år har jag helt skippat den tanken för det är bara bra och elda nån gång i veckan för att hålla fukten borta från murstocken. På sommaren kan också luftfuktigheten vara väldigt hög.

Nu är det inte alla vedeldare som har murstock, många har ett rör eller nåt i den stilen och då gäller ju inte det här förstås :)
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

Jag kör både med bergvärme och ved , det funkar fint.
:wink:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Jag gör det ibland när det känns kallt men om den vanliga pannan skulle paja så tror jag inte att kaminen hade mäktat med. Då hade jag fått fixa fläktar mellan rummen och grejor.
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

jodå pelletsen värmer ju oxå upp muren.. :lol: så det värmesystemet får nog duga så länge..
Peppe^
Inlägg: 708
Blev medlem: 04 jun 2009, 23:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

Min skorsten är ett plåtrör...
tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Inlägg av tommyå »

Peppe^ skrev:Min skorsten är ett plåtrör...
De rostar bara lite
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

Jag satte dit en skorstenshuv efter att jag skaffade bergvärme 2002. Så jag hoppas att skorstenen klarar sig bra.

Är supernöjd med bergvärmen, har aldrig varit nåt mackel, jag glömmer bort den, det är jämn värme i hela huset(150m2 i varje plan)
och alltid hett vatten i kranarna. Ingen sotning och framförallt: inget jobb med vedklabbarna :headbang:
tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Inlägg av tommyå »

Hasse skrev:Jag satte dit en skorstenshuv efter att jag skaffade bergvärme 2002. Så jag hoppas att skorstenen klarar sig bra.

Är supernöjd med bergvärmen, har aldrig varit nåt mackel, jag glömmer bort den, det är jämn värme i hela huset(150m2 i varje plan)
och alltid hett vatten i kranarna. Ingen sotning och framförallt: inget jobb med vedklabbarna :headbang:
Japp en bra huv med rätt area på bågen/öppningen gärna öppningsbar, så det inte regnar ner så mår musrstocken mycket bättre
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Just nu 104 grader i pannan, 98 grader i stigarledningen och ungefär samma på elementen.

Gardinkappan vid fönstret över elementet fladdrar som i en böljande vind av värmen och jag har tagit av mig mössan :lol:

Det är på gränsen pannan går i kok, man hör det knastrar där inne i vattenmagasinet så ångblåsor bildas på plåten men fyren håller på och brinna ut och om jag låter cirkulationspumpen vara på en stund till så ska det klara sig. Vatten i rörelse går inte i kok så lätt liksom det heller inte fryser till is så lätt vid t.ex. ett vattenfall.

I dag kom den där lilla kullagerurdragaren i en grön påse. Kan säga den är duglig men skador finns tyvärr längst ut i änden där den ska greppa. Förmodligen har den legat länge i en trälåda där det är fuktigt så låskanten på en av tungorna är angripen av rost.

Jag tror dock den går att använda och jag återkommer om det. Gängan är 11 mm över gängtopparna och jag hoppas det är UNF 11/16 för det har jag friska gängverktyg till. Fast avdragare kan vara lurigt med specialgängor och är det M11x1,25 så blir det svårare att ordna en långmutter till gängstången.

Mer om saken kommer i min tråd under motorer... :D
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: fler som värmer huset med ved??

Inlägg av Hynboholm »

Idag har jag och farsan kört klyven lite :wink:
Dags att fylla på vedförrådet!

Bild
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Re: fler som värmer huset med ved??

Inlägg av f50glx »

fusk man ska såga med motorsåg och klyva för hand
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: fler som värmer huset med ved??

Inlägg av Hynboholm »

f50glx skrev:fusk man ska såga med motorsåg och klyva för hand
Haha!
Jag var taskig mot ryggen förra helgen (15ton matjord) så nu fuskar jag lite denna helgen...
Skriv svar