Coola/fula/billiga/dyra mopeder på BLOCKET, TRADERA och EBAY

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
igasen
Inlägg: 238
Blev medlem: 27 apr 2009, 23:00
Ort: STHLM / Södermanland numer

Inlägg av igasen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, då förstår jag. Tack för svaret 56:an.
Var med på 70. talet och då var en Italiensk 5 halva skit, det var Tysk som gällde. <!-- </EdIndex> --></div>
Roos
Inlägg: 676
Blev medlem: 27 feb 2011, 00:00
Ort: Kilafors

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:På sjuttiotalet var en tysk originalkolv guld och en italiensk ASSO kolv skiten.

I dag är en (NOS) ASSO kolv guld och en kolv från Kina skiten så det är olika med vad man jämför och vilken tid det sker i.
Klockrent skrivet 56:an.

Men vad ska man då säga att en (NOS) tysk originalkolv är idag?
Gulddekorerad ren platina med infattade diamanter, kanske? :) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det pratar vi tyst om så vi kan köpa dom billigt evildevil <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:De flesta *piratdelar* till mopeder kom från Italien på sextio- och sjuttiotalet. Även MCB hade sådana delar i sitt sortiment.

I begreppet "NOS" finns det väl inget som säger det måste vara (tyska) originaldelar det menas bara det ska vara nya (=oanvända) delar från gammalt lager.

Nytillverkat är däremot inte nos eftersom det ska vara gammalt så jag förstår kejsarens klagan. :wink:
NOS är en förkortning av New Orginal Stock det vill säga nya delar från orginallproduktionen.
inte ens sachstillverkade reservdelar av senare datum platsar egentligen som NOS.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:
56:an skrev:De flesta *piratdelar* till mopeder kom från Italien på sextio- och sjuttiotalet. Även MCB hade sådana delar i sitt sortiment.

I begreppet "NOS" finns det väl inget som säger det måste vara (tyska) originaldelar det menas bara det ska vara nya (=oanvända) delar från gammalt lager.

Nytillverkat är däremot inte nos eftersom det ska vara gammalt så jag förstår kejsarens klagan. :wink:
NOS är en förkortning av New Orginal Stock det vill säga nya delar från orginallproduktionen.
inte ens sachstillverkade reservdelar av senare datum platsar egentligen som NOS.

erlan
Fast därom tvistar ju de lärde :)

Ett läger säger att det är det du säger, det andra att det är New Old Stock, jag håller på det senare, alltså Gamla men dock nya delar som legat på lager... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK då har jag fattat fel :imsorry: <!-- </EdIndex> --></div>
Zwap
Inlägg: 95
Blev medlem: 12 okt 2011, 23:00

Inlägg av Zwap »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:
erlan skrev:
56:an skrev:De flesta *piratdelar* till mopeder kom från Italien på sextio- och sjuttiotalet. Även MCB hade sådana delar i sitt sortiment.

I begreppet "NOS" finns det väl inget som säger det måste vara (tyska) originaldelar det menas bara det ska vara nya (=oanvända) delar från gammalt lager.

Nytillverkat är däremot inte nos eftersom det ska vara gammalt så jag förstår kejsarens klagan. :wink:
NOS är en förkortning av New Orginal Stock det vill säga nya delar från orginallproduktionen.
inte ens sachstillverkade reservdelar av senare datum platsar egentligen som NOS.

erlan
Fast därom tvistar ju de lärde :)

Ett läger säger att det är det du säger, det andra att det är New Old Stock, jag håller på det senare, alltså Gamla men dock nya delar som legat på lager...
Det är min uppfattning också, New Old Stock. <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fick lära mig att nos var New Orginal Stock!

Men detta kan fattas på många sätt!

En orginal del är en del som är identisk med den som satt i produkten när den köptes ny.

Så då handlar det inte om ålder på detaljen.

Så om jag köper rättigheterna till tex namnet puch och deras orginal ritningar så kan jag tillverka en ny orginal del!

Men om "step 2" tillverkar samma detalj fast under sitt egna namn så är det ingen orginal del

Sen kan det tolkas ny från orginal lagret
och då är det från orginal fabrik och från lagret under tiden det begav sig.

Men en gammal piratkopia är inget nos enligt mig.


Tror många inte vet vad det betyder utan bara skriver det för de märker att folk som skriver nos får mycket mer för sina saker!

När min flickvän var arbetslös sålde hon saker på tradera och hon lärde sig snabbt vad man skulle skriva för att öka värdet på produkten

tex. köpte en svart vit randig slips för 5kr på en loppis, såldes över 200kr för att vi skrev att det var en liknande den som sångaren har på sig i green day <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->NewOldStock

:!:


/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:NewOldStock

:!:


/ P
Precis så har ja med lärt mig från bilvärlden!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->New Old Stock, ny del från gammalt lager. Behöver inte vara sachs egna tillverkning. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://en.wikipedia.org/wiki/New_old_stock <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Monark Compact, 2500:-
http://www.blocket.se/stockholm/Monark_Compact_43648289.htm?ca=6&w=3
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tror dom flesta är överens om att nos står för new old stock, och ni andra får väl konvertera till våran övertygelse <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja New Old Stock är ju som sagt min åsikt i frågan, jag inbillar mig att New Original Stock är nåt som kommer från Jänkevärlden, enda gångerna jag hört/läst om det är just vad gäller jänkare. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar