dt50r körning på vintern

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
tordm

95e5&e10

Inlägg av tordm »

man behöver bara höja nålen för 95e5 och e10 .
motoreffekten påverkas inte .
men,däremot höjs låg och mellan registret .
motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent .
på 95e5 får man 5-10 procent bättre låg och mellan register och på e10 sätts avgaspluggen helt ur spel och fungerar bara som ljudämpare och motorvärmare på yamaha dt50r 2010:an.
det är årsmodellen och skylten som avgör om man kör en eu-moped eller inte .
mopedmodellen säger inget om det är en eu-moped eller inte .
25 och 30-mopeder går inte göra om till eu-mopeder .
dom är fast i dom gamla lagarna .
dom ska börja med årlig avgas och besiktning av både 25,30 och eu-mopeder för att komma åt bland annat trimning och övrigt på mopeder.
när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll ,inte 15km/h och 1,5meter av tillåtna 45km/h .
dt50r toppar 59km/h på slät asfaltväg utan medvind med dom båda pluggarna kvar i motorn .
har enbart varvstopp och avgasplugg som pluggning och har gjort ett par privata frivilliga avgastest och dt50r släpper bara ut sötvatten ur avgasröret hela tiden .
sedan finns det ingen o-ring på imacken utan varvstoppen är bara en rosa kabel i imacken och avgaspluggen är bara en plåtplugg i avgaskröken .
min åsikt är att dt50r behöver inte ombestyckas om man tar bort avgaspluggen eller monterar ett grövre opluggat trimavgasystem på dt50r .
det som händer om man kör är att verkningsgraden ökar ,en 2-taktare får samma verkningsgrad som en bensin 4-taktare eller en diesel ,med andra ord kan man börja konkurera med diesel motorn om att vara miljövänlig i trafiken genom att köra på låginblandad bensin i trafiken.
man behöver inte oroa sig för trängselskatt på mopeder i trafiken.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: 95e5&e10

Inlägg av disktant »

Många bra observationer slider_anon.gif
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: 95e5&e10

Inlägg av ollaolle »

"motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent" . Promille=1000. 10 promille=1%. Varför krångla till det... :D
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: 95e5&e10

Inlägg av Frolzon »

tordm skrev: "...när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll "
Det är ju en ganska bra indikation på att det har befunnits någon typ av hinder i fordonets körriktning när hastigheten 38km/h övergick till 0km/h... :)
tordm

örigt

Inlägg av tordm »

Har blivit brännmärkt på benen av avgaspluggen ett par gånger ,ett problem som jag försöker åtgärda utan att ta bort avgaspluggen med hjälp av låginblandad bensin på yamaha dt50r eu 45:an som gör 54km/h på displeyen .men,51,5km/h i verklig hastighet=en glädjedispley till mätare. Sachs mopedisten ville ha hjälp ju?
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: örigt

Inlägg av disktant »

Du får härmed första pris i knäppa inlägg
det går ju inte att förstå ett endaste inlägg du har gjort slider_anon.gif

Bild
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: örigt

Inlägg av JanneL »

Jag måste erkänna att jag heller inget begriper men mycket avgasplugg är det
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: örigt

Inlägg av testo »

Men avgasplugg är ju alltid avgasplugg! :D
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: örigt

Inlägg av pangerva »

Vilka veteranmopeder har avgasplugg? :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: örigt

Inlägg av selma »

låginblandad bensin ? från vilken höjd....... :?:
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: 95e5&e10

Inlägg av Skunkworkz »

tordm skrev:man behöver bara höja nålen för 95e5 och e10 .
motoreffekten påverkas inte .
men,däremot höjs låg och mellan registret .
motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent .
på 95e5 får man 5-10 procent bättre låg och mellan register och på e10 sätts avgaspluggen helt ur spel och fungerar bara som ljudämpare och motorvärmare på yamaha dt50r 2010:an.
det är årsmodellen och skylten som avgör om man kör en eu-moped eller inte .
mopedmodellen säger inget om det är en eu-moped eller inte .
25 och 30-mopeder går inte göra om till eu-mopeder .
dom är fast i dom gamla lagarna .
dom ska börja med årlig avgas och besiktning av både 25,30 och eu-mopeder för att komma åt bland annat trimning och övrigt på mopeder.
när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll ,inte 15km/h och 1,5meter av tillåtna 45km/h .
dt50r toppar 59km/h på slät asfaltväg utan medvind med dom båda pluggarna kvar i motorn .
har enbart varvstopp och avgasplugg som pluggning och har gjort ett par privata frivilliga avgastest och dt50r släpper bara ut sötvatten ur avgasröret hela tiden .
sedan finns det ingen o-ring på imacken utan varvstoppen är bara en rosa kabel i imacken och avgaspluggen är bara en plåtplugg i avgaskröken .
min åsikt är att dt50r behöver inte ombestyckas om man tar bort avgaspluggen eller monterar ett grövre opluggat trimavgasystem på dt50r .
det som händer om man kör är att verkningsgraden ökar ,en 2-taktare får samma verkningsgrad som en bensin 4-taktare eller en diesel ,med andra ord kan man börja konkurera med diesel motorn om att vara miljövänlig i trafiken genom att köra på låginblandad bensin i trafiken.
man behöver inte oroa sig för trängselskatt på mopeder i trafiken.
Vad svamlar du om?
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: 95e5&e10

Inlägg av JanneL »

Skunkworkz skrev:Vad svamlar du om?
Bild

8)
tordm

övrigt

Inlägg av tordm »

Statoil finns snart inte längre ,ja,jag är en f.d straffad moped trimmare och har funits i polisens register,men,det var för över 20år sedan tillbaka i tiden
tordm

årsmodell

Inlägg av tordm »

Har jag för ny årsmodell av eu/moped för raketsport eller? Kör omkring med reggad dt50r i stan av årsmodell 2010,en snart 5år gammal årsmodell med reed insug rakt ner i vevhuset utan att passera cylindern och vattenmantel istället för kylflänsar eller fläcktkylning . Den har ingen kylfläckt uan är fartvindskyld.förgasaren är en dellorto 16m.m som har spjällchoke som manövreras från styret och eu-mopeden är baserad på en 49,7c.c lätt motorcykel av terrängmodell som gör 77km/h utan avgasplugg där motorn ger 5,7hkr vid 10.000rpm på 6:an. Bakhjulet gör 2 varv när vevaxel gör ett på 6:an och tanken rymmer 6liter ren bensin och separat oljetanken 1,3liter.11kugg fram och 62kugg bak bak.sekundär drivning kedja.cylinder av lättmetall med plastlopp i cylindern och sadeln som luftfilter.batteri 12volts på 12celler på 4,8 ampere.enduro däck så jag kan köra på snö och is utan att behöva byta när det blr sommar igen,på det viset spar jag 7.000kr varje år+slipper vatten planing när det regnar.har frirullat upp i 69km/h ner för en backe i somras. Dt50r drar bara 018dl/milen vid 45km/h.kör mellan 1.000-1.500mil/år och blir mest ifrån körd i trafiken även av polisen.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: årsmodell

Inlägg av Skunkworkz »

Hm, årsmodellen tror jag är minsta problemet för detta forum.
Skriv svar