dt50r körning på vintern
95e5&e10
man behöver bara höja nålen för 95e5 och e10 .
motoreffekten påverkas inte .
men,däremot höjs låg och mellan registret .
motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent .
på 95e5 får man 5-10 procent bättre låg och mellan register och på e10 sätts avgaspluggen helt ur spel och fungerar bara som ljudämpare och motorvärmare på yamaha dt50r 2010:an.
det är årsmodellen och skylten som avgör om man kör en eu-moped eller inte .
mopedmodellen säger inget om det är en eu-moped eller inte .
25 och 30-mopeder går inte göra om till eu-mopeder .
dom är fast i dom gamla lagarna .
dom ska börja med årlig avgas och besiktning av både 25,30 och eu-mopeder för att komma åt bland annat trimning och övrigt på mopeder.
när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll ,inte 15km/h och 1,5meter av tillåtna 45km/h .
dt50r toppar 59km/h på slät asfaltväg utan medvind med dom båda pluggarna kvar i motorn .
har enbart varvstopp och avgasplugg som pluggning och har gjort ett par privata frivilliga avgastest och dt50r släpper bara ut sötvatten ur avgasröret hela tiden .
sedan finns det ingen o-ring på imacken utan varvstoppen är bara en rosa kabel i imacken och avgaspluggen är bara en plåtplugg i avgaskröken .
min åsikt är att dt50r behöver inte ombestyckas om man tar bort avgaspluggen eller monterar ett grövre opluggat trimavgasystem på dt50r .
det som händer om man kör är att verkningsgraden ökar ,en 2-taktare får samma verkningsgrad som en bensin 4-taktare eller en diesel ,med andra ord kan man börja konkurera med diesel motorn om att vara miljövänlig i trafiken genom att köra på låginblandad bensin i trafiken.
man behöver inte oroa sig för trängselskatt på mopeder i trafiken.
motoreffekten påverkas inte .
men,däremot höjs låg och mellan registret .
motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent .
på 95e5 får man 5-10 procent bättre låg och mellan register och på e10 sätts avgaspluggen helt ur spel och fungerar bara som ljudämpare och motorvärmare på yamaha dt50r 2010:an.
det är årsmodellen och skylten som avgör om man kör en eu-moped eller inte .
mopedmodellen säger inget om det är en eu-moped eller inte .
25 och 30-mopeder går inte göra om till eu-mopeder .
dom är fast i dom gamla lagarna .
dom ska börja med årlig avgas och besiktning av både 25,30 och eu-mopeder för att komma åt bland annat trimning och övrigt på mopeder.
när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll ,inte 15km/h och 1,5meter av tillåtna 45km/h .
dt50r toppar 59km/h på slät asfaltväg utan medvind med dom båda pluggarna kvar i motorn .
har enbart varvstopp och avgasplugg som pluggning och har gjort ett par privata frivilliga avgastest och dt50r släpper bara ut sötvatten ur avgasröret hela tiden .
sedan finns det ingen o-ring på imacken utan varvstoppen är bara en rosa kabel i imacken och avgaspluggen är bara en plåtplugg i avgaskröken .
min åsikt är att dt50r behöver inte ombestyckas om man tar bort avgaspluggen eller monterar ett grövre opluggat trimavgasystem på dt50r .
det som händer om man kör är att verkningsgraden ökar ,en 2-taktare får samma verkningsgrad som en bensin 4-taktare eller en diesel ,med andra ord kan man börja konkurera med diesel motorn om att vara miljövänlig i trafiken genom att köra på låginblandad bensin i trafiken.
man behöver inte oroa sig för trängselskatt på mopeder i trafiken.
Re: 95e5&e10
Många bra observationer
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: 95e5&e10
"motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent" . Promille=1000. 10 promille=1%. Varför krångla till det...
Re: 95e5&e10
Det är ju en ganska bra indikation på att det har befunnits någon typ av hinder i fordonets körriktning när hastigheten 38km/h övergick till 0km/h...tordm skrev: "...när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll "
örigt
Har blivit brännmärkt på benen av avgaspluggen ett par gånger ,ett problem som jag försöker åtgärda utan att ta bort avgaspluggen med hjälp av låginblandad bensin på yamaha dt50r eu 45:an som gör 54km/h på displeyen .men,51,5km/h i verklig hastighet=en glädjedispley till mätare. Sachs mopedisten ville ha hjälp ju?
Re: örigt
Du får härmed första pris i knäppa inlägg
det går ju inte att förstå ett endaste inlägg du har gjort
det går ju inte att förstå ett endaste inlägg du har gjort
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: 95e5&e10
Vad svamlar du om?tordm skrev:man behöver bara höja nålen för 95e5 och e10 .
motoreffekten påverkas inte .
men,däremot höjs låg och mellan registret .
motorn behöver 10 promille mer soppa och inte 10 procent .
på 95e5 får man 5-10 procent bättre låg och mellan register och på e10 sätts avgaspluggen helt ur spel och fungerar bara som ljudämpare och motorvärmare på yamaha dt50r 2010:an.
det är årsmodellen och skylten som avgör om man kör en eu-moped eller inte .
mopedmodellen säger inget om det är en eu-moped eller inte .
25 och 30-mopeder går inte göra om till eu-mopeder .
dom är fast i dom gamla lagarna .
dom ska börja med årlig avgas och besiktning av både 25,30 och eu-mopeder för att komma åt bland annat trimning och övrigt på mopeder.
när jag krocka på tjärnvägen 4 i skellefteå var hastigheten 38km/h och stoppsträckan noll ,inte 15km/h och 1,5meter av tillåtna 45km/h .
dt50r toppar 59km/h på slät asfaltväg utan medvind med dom båda pluggarna kvar i motorn .
har enbart varvstopp och avgasplugg som pluggning och har gjort ett par privata frivilliga avgastest och dt50r släpper bara ut sötvatten ur avgasröret hela tiden .
sedan finns det ingen o-ring på imacken utan varvstoppen är bara en rosa kabel i imacken och avgaspluggen är bara en plåtplugg i avgaskröken .
min åsikt är att dt50r behöver inte ombestyckas om man tar bort avgaspluggen eller monterar ett grövre opluggat trimavgasystem på dt50r .
det som händer om man kör är att verkningsgraden ökar ,en 2-taktare får samma verkningsgrad som en bensin 4-taktare eller en diesel ,med andra ord kan man börja konkurera med diesel motorn om att vara miljövänlig i trafiken genom att köra på låginblandad bensin i trafiken.
man behöver inte oroa sig för trängselskatt på mopeder i trafiken.
årsmodell
Har jag för ny årsmodell av eu/moped för raketsport eller? Kör omkring med reggad dt50r i stan av årsmodell 2010,en snart 5år gammal årsmodell med reed insug rakt ner i vevhuset utan att passera cylindern och vattenmantel istället för kylflänsar eller fläcktkylning . Den har ingen kylfläckt uan är fartvindskyld.förgasaren är en dellorto 16m.m som har spjällchoke som manövreras från styret och eu-mopeden är baserad på en 49,7c.c lätt motorcykel av terrängmodell som gör 77km/h utan avgasplugg där motorn ger 5,7hkr vid 10.000rpm på 6:an. Bakhjulet gör 2 varv när vevaxel gör ett på 6:an och tanken rymmer 6liter ren bensin och separat oljetanken 1,3liter.11kugg fram och 62kugg bak bak.sekundär drivning kedja.cylinder av lättmetall med plastlopp i cylindern och sadeln som luftfilter.batteri 12volts på 12celler på 4,8 ampere.enduro däck så jag kan köra på snö och is utan att behöva byta när det blr sommar igen,på det viset spar jag 7.000kr varje år+slipper vatten planing när det regnar.har frirullat upp i 69km/h ner för en backe i somras. Dt50r drar bara 018dl/milen vid 45km/h.kör mellan 1.000-1.500mil/år och blir mest ifrån körd i trafiken även av polisen.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: årsmodell
Hm, årsmodellen tror jag är minsta problemet för detta forum.