Politiken i Sverige

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av tompas11 »

Att invandringsfrågan tar så stor plats och uppmärksamhet i denna tråd är i sig inte märkligt. Detta eftersom invandringspolitiken påverkar samhällets alla funktioner såsom sjukvård, äldrevård, skola, rättsväsende ja, alla sociala funktioner i det som vi kallar välfärden eller välfärdssamhället.

Alla boende i landet påverkas eller kommer att påverkas i större eller mindre grad. Det är ett faktum som ingen kan bortse från.

Ska vi då blunda, se åt ett annat håll eller beläggas med munkavle för att det kan besvära vissa personer eller trossamfund? Eller ska vi ärligt och uppriktigt diskutera frågan som vuxna människor? Vuxna människor som kommer ifrån olika förhållanden, har olika härkomster och självklart har olika infallsvinklar och synpunkter. Alla åsikter och meningar är välkomna och måste få komma fram, även de som av vissa kan uppfattas som jobbiga. För vilket samhälle får vi om detta inte tillåts?

Politiker.

Anna Kinberg Batra och de andra kappvändarpolitikerna är inte trovärdiga. Man kan inte å ena sidan stå och applådera inför talet om öppna hjärtan och sedan å andra sidan, när vinden vänt, propagera för stängda gränser. Det är inte trovärdigt, det är moraliskt förkastligt och visar bara på ett förakt för väljarna. Sådana politiker förtjänar inga röster.

Framgången för SD och Jimmie Åkesson och för den delen även Trump i USA, kan förklaras av att de är äkta. De tror på vad de själva säger, i motsatt till kappvändarpolitikerna.

Lyssna på alternativ medias sommarpratare #7, Julia Caesar. Detta är ett sommarprat som ni aldrig kommer att få höra i Sveriges Radio!
https://soundcloud.com/ingridochconrad/ ... lia-caesar" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Pilot
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 apr 2016, 12:04

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Pilot »

tompas11 skrev: För vilket samhälle får vi om detta inte tillåts?
jag tror du tänkte på DDR samhället :)

Jag har inte haft nån radio igång på säkert ett decennium men det här verkade vara något man bara inte kan missa... Bra inledning med musiken i början det gillade jag skarpt..... thumb_up
Tack för länken till ingridochconrad det var inget jag visste fanns thankyou_blue
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av HSE »

För min del har jag inget emot invandring så länge det inte kommer fler än vi kan ta emot. Det jag har emot är alla oavsett ursprung som är kriminella! Det är dock lite känsligt idag då invandrare och nysvenskar är överrepresenterade där. Jag kan bara se på Göteborg där flera stadsdelar tagits över av kriminella gäng och det är inte många gammalsvenskar i dem... Det är oacceptabelt att polisen inte har resurser och lagar att få stopp på dessa gäng, att göra brott till yrkeskarriär skall inte vara en valmöjlighet enligt min åsikt. Hoppas alla håller med om detta.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 958
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av SS440-80 »

Visst är det väl viktigt och bra att man kan tycka vad man vill och skriva hur man känner här, så länge det inte blir hets och propaganda.
Sedan så är det naturligt att det blir svängningar i de ämnen som tas. För 1,5 år sedan så var det t.ex mycket om partisvek i.o.m DecemberÖverenskommelsen...

Att det länge varit diskussion om invandringen och de nyanländas påverkan på det samhälle vi är vana vid, är inte så konstigt eftersom att samhället i övrigt inte hänger med i samma takt som de hjälpbehövande anländer. Det största problemet vi har är inte mängden nyanlända utan att Sveriges styrande organ, regering,riksdag, landsting och kommuner inte får möjlighet (politisk och ekonomisk styrning) att möta den ökade befolkningsmängden. Exempelvis:
Landstingen, de har sedan årtionden varit tyngda av förluster, stängda vårdavdelningar och vårdcentraler, läkarbrist, sjuksyrrebrist, tandläkarbrist m.m m.m. Nu ska de med samma dåliga förutsättningar klara att hjälpa vår åldrande befolkning och även de nyanlända... Det funkar så klart inte så bra, utan det blir köer, folk blir förbannade för att de inte får hjälp när de behöver det, de möts av olika stafettläkare varje gång de besöker läkarstationen. Personalen ger upp och byter jobb, vilket gör saken ännu värre.

Samma sak inom kommunerna och med skolorna. De nyanlända barnen är skolpliktiga och många. Skolorna har genom åren vant sig med mindre och mindre skolklasser, skolor har lagts ned och klasser slagits ihop. Nu finns det dåligt med skolsalar och ännu värre, utbildade och godkända lärare.
Det blir halabaloo i klasserna med för många barn som kanske inte ens kan tala samma språk. Lärarna ger upp och byter jobb.... fler icke utbildade lärare kastas in i skolcirkusen.

I våra mångkulturella kommundelar så har farligare bekymmer uppstått med 2:a och 3:e generationens invandrare som växt upp i områden där det bildats hårda grupperingar och mycket kriminalitet, det är i dessa områden som något så vansinningt som stenkastning och annat våld mot blåljuspersonal eskalerar hela tiden. Och polisen kan inte stävja eländet för att de har inte resurser. Polisstationer läggs ned eller minskas ned till enbart kontorstidsöppet. Polisdistrikten utökas men inte bemanningen. Poliser ger upp och byter yrke... få nya rekryteras.

Rötägg finns det i alla grupperingar, och bryter man mot lagen så att andra människor drabbas så måste det stävjas utan massa fjanterier. Begås en våldtäkt, knivstick eller om en bil sätts i brand på en parkering, så ska våldsverkaren oavsett härkomst straffas så att det känns. En svensk ska skaka galler tills budskapet gått in att så här gör man inte i Sverige, är det en person som har dubbla nationaliteter så ska (enligt mig) fängelsestraffet avtjänas och sedan så är det utvisning till det andra hemlandet som gäller.

Om någon nu tror att jag är emot flyktingar och invandrare, så tror ni helt fel. Vi behöver fler människor i Sverige för att landet ska kunna fortsätta att vara en välfärdsstat.
Däremot så måste landets ALLA funktioner följa med i samma hastighet som befolkningsökningen för att inte hatet ska blossa upp.
Staten måste lägga om kursen. Göra det möjligt, logistiskt och ekonomiskt, att bo i HELA Sverige.
Det finns plats för alla i det här stora landet, man måste inte bo uppe på varandra i storstäderna och med dagens digitalisering så finns det inget behov för administrerande myndigheter och företag att vara lokaliserade i storstäderna.
Vi måste finnas där arbetskraften finns säger företagen, men det är ju tvärtom... folk flyttar ju in i bostadsbristens storstäder för att jobben finns DÄR. Om man vänder den trenden så blir Sverige troligtvis ett bättre och fredligare land.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av JanneL »

Raketsport skrev:Jag är av den tron att osämjan inte syns för att de som tycker annorlunda är tysta i tråden. Vill inte att medlemmar ska känna sig ovälkomna det är allt.
Det tror jag inte du behöver vara orolig för.
Politiktråden är ju bara en av väldigt många trådar här och vi är långt ifrån ett gäng burdusa människor med extrema åsikter.
det vi diskuterar står ju för övrigt i all media varje dag. :D
Senast redigerad av JanneL den 14 jul 2016, 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:För min del har jag inget emot invandring så länge det inte kommer fler än vi kan ta emot. Det jag har emot är alla oavsett ursprung som är kriminella! Det är dock lite känsligt idag då invandrare och nysvenskar är överrepresenterade där. Jag kan bara se på Göteborg där flera stadsdelar tagits över av kriminella gäng och det är inte många gammalsvenskar i dem... Det är oacceptabelt att polisen inte har resurser och lagar att få stopp på dessa gäng, att göra brott till yrkeskarriär skall inte vara en valmöjlighet enligt min åsikt. Hoppas alla håller med om detta.
Då har vi precis samma syn på detta som du sammanfattar så bra och det är en stor och olycklig belastning för alla skötsamma nyanlända att en del av dem, på samma sätt som en del Svenskar, ägnar sig åt brottslig verksamhet. Speciellt som de har ögonen på sig som kollektiv och får ta skit för att de kopplas ihop med kriminella invandrare.

Det Svenska rättsystemet är inte anpassat för de problem som uppkommer när kriminella tar över ett område. Frågan är om det finns något system som klarar det. Ser man hur det är t.ex. i Nord- och Sydamerika, England, Frankrike, och i en del länder i Asien, så har de inte mindre problem med gängkriminalitet än vi har, snarare tvärtom. Likadant i Pakistan där stora delar av landet styrs av det vi kallar terrorister även om de inte själva ser sig så utan som frihetskämpar för rättvisa och fri företagsamhet.

Det finns säkert en del länder där man ser till att kväva kriminalitet i sin linda så att det inte uppstår de problem som Sverige och ett antal ovan nämnda länder har. Men då krävs det antagligen att brottslingar avrättas redan för mindre brott och att det sker relativt urskiljningslöst och ett sådant samhälle vill de flesta slippa.

I det här avseendet, ökad kriminalitet, har vi fått ett ökat problem efter inträdet i EU. Kriminella som riskerar att bli skjutna på fläcken av polisen i sina hemländer kan ta sig in i Sverige och ställa till stora problem utan att utsätta sig själva för samma risker.

Det är inte konstigt att kriminaliteten i Sverige ökar hela tiden när staten inte klarar att hantera situationen. Det kan ju vara mycket lönsamt och man slipper ha ett slitsamt arbete med långa arbetspass och dåligt betalt.

Sedan finns ju många länder som ser kriminalitet som något normalt och legitimt och faktiskt styrs av kriminella, ingen nämnd ingen glömd.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:
HSE skrev:För min del har jag inget emot invandring så länge det inte kommer fler än vi kan ta emot. Det jag har emot är alla oavsett ursprung som är kriminella! Det är dock lite känsligt idag då invandrare och nysvenskar är överrepresenterade där. Jag kan bara se på Göteborg där flera stadsdelar tagits över av kriminella gäng och det är inte många gammalsvenskar i dem... Det är oacceptabelt att polisen inte har resurser och lagar att få stopp på dessa gäng, att göra brott till yrkeskarriär skall inte vara en valmöjlighet enligt min åsikt. Hoppas alla håller med om detta.
Då har vi precis samma syn på detta som du sammanfattar så bra
Exakt! :thumb:
Det tror jag faktiskt att de allra flesta har, oavsett om man sympatiserar med Sd, Kd, S eller vilket annat parti som helst.
Pilot
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 apr 2016, 12:04

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Pilot »

Jag tycker det gått för långt när man går ut på stan eller nåt bostadsområde och tycker man hamnat nånstans i mellanöstern eller nordafrika cocos_acc.gif Politikerna verkar vilja ha det så men absolut inte jag :x

Det var bättre förr när mopederna var nya och vårat Sverige fortfarande var svenskt :D
Pilot
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 apr 2016, 12:04

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Pilot »

JanneL skrev: Det tror jag faktiskt att de allra flesta har, oavsett om man sympatiserar med Sd, Kd, S eller vilket annat parti som helst.
Justitieminister Morgan Johansson (s) påstår att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti med nazistiska rötter :)

"Justitieminister Morgan Johansson (S) försvarar Rikspolischefen Dan Eliassons kontroversiella uttalanden om Sverigedemokraterna. – Det är bra när statstjänstemän markerar. SD är inget vanligt parti utan ett rasistiskt parti med nazistiska rötter, säger Johansson."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/justi ... r-eliasson" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av JanneL »

Jo men politiker i allmänhet är undantagna från begåvningsreserven :lol:
HSE
Inlägg: 5536
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av HSE »

Precis som polisen blivit tvungna att göra nu för att det saknas hågade aspiranter med tillräcklig IQ.
OutbackJack
Forumsponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 10 jul 2008, 23:00
Ort: Jönköping

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av OutbackJack »

Pilot skrev: SD är inget vanligt parti utan ett rasistiskt parti med nazistiska rötter, säger Johansson."
...och det ska komma från ett parti som grundade Svenska Rasbiologiska Institutet...?
Det gäller att "inte låtsas veta".
Eller vara helt okunnig om sitt partis historia.

Vad är det med dagens politiker? Är de så förtvivalat okunniga, eller spelar de bara? Vilka försöker de lura?
Verkligt korkade - eller inte?
Inget parti uteslutet..
Nog trodde man att dagens unga politiker skulle vara mer brighta än de vi nu ser?
Jag skulle skämmar ögonen ur mig om jag ställde mig upp och i media sade det vi nu fått höra - från flera håll och partier....
Är de historielösa? Okunniga? Selektivt minne - eller bara förnekande ?

Våra politiker från 60-talet måtte rotera som trimmade betongblandare i sina gravar..
Det var ju på den tiden då man trodde att våra politiker arbetade för Folkets bästa.
När upphörde det? Med Olof P?

Ähh jag är nog bara gammaol och cynisk, men jag tycker synd om dagens ungdom. Detta är första gången vi kommer att överlämna ett SÄMRE samhälle till nästa generation!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Micke S »

OutbackJack skrev:
Pilot skrev: SD är inget vanligt parti utan ett rasistiskt parti med nazistiska rötter, säger Johansson."
...och det ska komma från ett parti som grundade Svenska Rasbiologiska Institutet...?
Det gäller att "inte låtsas veta".
Eller vara helt okunnig om sitt partis historia.
Det finns kanske inget som binder dagens politiker och politiskt tillsatta personer till läror som instiftades av partikollegor för 100 år sedan :wink: Samhället och individer utvecklas från generation till generation. Inte alltid i rätt riktning. I frågan om rasbiologi är det givetvis bra att sossarna till slut upphörde med sådana tokigheter. Om det har upphört fullt ut.. är inte helt säker på det. Om inte annat så diskrimineras vissa grupper aktivt både av företag och individer och det sker oavsett partitillhörighet.

Sedan finns ju olika former av diskriminering, om man kan kalla det för det. Vill man t.ex. ha ny asfalt på garageuppfarten så kanske man inte begär offerter från Irländska asfaltsläggare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Pilot
Inlägg: 23
Blev medlem: 20 apr 2016, 12:04

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Pilot »

Micke S skrev: :wink: Samhället och individer utvecklas från generation till generation. Inte alltid i rätt riktning.
Jag tycker du själv agerar politiskt genom att använda ordet utveckla som närmast är synonymt med förbättring. Politikers redskap är just användningen av ord. Förvisso gör du tillägget inte alltid i rätt riktning vilket motsäjer något men då är budskapet redan framfört. Vore det som du påstår skulle inte missnöjet finnas som jag vågar påstå är tämligen stort för den tid vi lever i. Om vi tänker ekonomi, välfärd, social standard, kriminalitet, brottslighet m.m. skulle det inte behövt vara så.

Det är lätt och vara generös med andras pengar och resurser om möjlighet finns.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Politiken i Sverige

Inlägg av Micke S »

Det jag skrev är i ett 100-års perspektiv där flertalet i två nya generationer fått det bättre sedan kallstart. Det är dock ingen kontinuerlig process eftersom den positiva samhällsutvecklingen vände för decennier sedan och har störtdykit sedan ett antal år och inte kommer att vända uppåt snabbt, om ens någonsin, oavsett vilka som regerar. Arbetsvilkoren har försämrats under ett decennium och löner utvecklats sämre än tidigare (utom för chefer). Alliansen dämpade fallet för de som jobbar med att sänka skatten. Det har skett på bekostnad av den allmänna välfärden och bara gynnat medel- och höginskomsttagare som inte levde i nöd innan, De som gjorde det har fått det sämre och det kan man ha olika åsikter om precis som med allt annat.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Låst