Sociala tråden Samhällsdebatt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

posch skrev:Förstår inte vad du menar med länken, kan du utveckla din tanke.
Om arbetsköparen får det för lätt att få av arbetstagarens arbete genom försämrade villkor, löner, bemanningsföretag etc. så alenieras arbetaren från resultatet av sitt arbete och därför fick inte mannen vården han behövde.

Jag har till exempel ringt Traderas kundtjänst med bl.a. förslag om särskilda rubriker för veteranmotorer och delar till dito och hamnat i ett callcenter, hur engagerade och intresserade var dom tror du?
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av ollaolle »

Kontakt med Facebook...Not... http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.5784 ... iga-att-na
Även det här är ganska frustrerande.. " – Microsoft (MSN) är ännu värre. Ibland får vi vänta ett halvår, ett år, och då hinner vittnen glömma och åklagaren lägga ner fallet. Men vi är tvungna att gå den vägen eftersom servrarna fysiskt står i USA." :(
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Välkommen i debatt-tråden, ämnet passar utmärkt här :D
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av tompas11 »

Är journalismen dödsdömd?

"I min ungdom för nära sextio år sedan betraktade jag det som stod skrivet i tidningen och det som hävdades av auktoriteter som sanningar. Tidningarna var den tredje statsmakten vars viktiga uppgift var att kritiskt granska de övriga.
Att Public Service förmedlade sanna nyheter utan politiskt vinkling var på den tiden en självklarhet.
Mycket har hänt sedan dess och media har infiltrerats av vänsteraktivister som driver sin egen politiska agenda.
Rollen som tredje statsmakt har för länge sedan gått förlorad och man har snarast utvecklats till en megafon för samhällets etablissemang inom kultur och politik. Gammelmedierna har blivit det som förmedlar överhetens politiskt korrekta uppfattningar. Den här utvecklingen vore bekymmersam om inte Internet vuxit fram som framtidens medium när det gäller att utbyta erfarenheter samt sprida information, nyheter och underhållning. Nätet är på väg att konkurera ut de gamla medierna."


http://antropocene.se/2013/december/ar- ... sdomd.html

Så sant.

Samlag i TV-soffan

"Idag räcker det att ha samlag i ett TV-program för att nå stjärnstatus och hamna på tidningarnas förstasidor och i Public Services soffor. Att vara känd har blivit viktigare för karriären än att vara kompetent och dugande.
De etablerade partierna är inte längre idéburna folkrörelser utan har förvandlats till yrkesorganisationer för de som valt att livnära sig på politiskt kändisskap. Vanliga yrkesmänniskor har lämnat partierna och kvar är bara en kärna med politiska karriärister. Det är skrämmande att konstatera hur politiker tappat kontakt med vanligt yrkesliv och hur deras bildnings- och erfarenhetsbakgrund blivit allt tunnare under senare decennier. Detta är speciellt allvarligt eftersom samhället blir allt mer komplext och istället skulle behöva en högre kompetens än tidigare
hos viktiga beslutsfattare."


http://antropocene.se/

Tyvärr är också detta så sant.
Vart är vi på väg?
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
posch
Forumsponsor
Inlägg: 244
Blev medlem: 08 jul 2009, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av posch »

56:an skrev:
posch skrev:Förstår inte vad du menar med länken, kan du utveckla din tanke.
Om arbetsköparen får det för lätt att få av arbetstagarens arbete genom försämrade villkor, löner, bemanningsföretag etc. så alenieras arbetaren från resultatet av sitt arbete och därför fick inte mannen vården han behövde.

Jag har till exempel ringt Traderas kundtjänst med bl.a. förslag om särskilda rubriker för veteranmotorer och delar till dito och hamnat i ett callcenter, hur engagerade och intresserade var dom tror du?
Arbetsgivaren i det här fallet är väl offentligt ägt sjukhus, de arbetar efter en planekonomisk modell så det kan inte vara av vinstintresse de anlitar bemanningsföretag.
Det är kanske därför de har svårt att rekrytera kompetent personal. Hur som helst så är det oerhört tråkigt för de drabbade. Däremot är det bra att det uppmärksammas
och skrivs om i tidningar oavsett vem som felar. Det är det som är skillnaden.
Jag försvarar inte Tradera men har svårt att tro dom ska kunna rätta sig efter alla olika önskemål. Tradera har väl inget monopol. Det finns andra kanaler att annonsera på.
Varför inte starta en "56:ans VETERANMOTOR & UDDA PRYLAR". Jag är imponerad av dina kunskaper av lite ovanliga grejer . Blir den populär så måste Tradera tänka om ?
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av Hasse »

posch skrev: Varför inte starta en "56:ans VETERANMOTOR & UDDA PRYLAR".

mistick_yes.gif Jag väntar med spänning. Fan vad bra, äntligen!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

Tack för det. Det kommer sånt i mekartråden hoppas jag för jag har absolut inte tröttnat. Det är bara så jag inte precis sprudlar av energi som en del andra gör och den här årstiden kan man säja det mesta mekeriet ligger nere. Energin går mest till och hålla värmen, elda, såga, hugga, stapla osv. och förhoppningsvis ska det där vara klart till våren så man kan ta tag i en skiftnyckel igen. Faktum är att ha man varit från det ett tag så känns det som man har tummen mitt i handen när man väl börjar igen :shock:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

tompas11 skrev: "Idag räcker det att ha samlag i ett TV-program för att nå stjärnstatus och hamna på tidningarnas förstasidor och i Public Services soffor. Att vara känd har blivit viktigare för karriären än att vara kompetent och dugande.
De etablerade partierna är inte längre idéburna folkrörelser utan har förvandlats till yrkesorganisationer för de som valt att livnära sig på politiskt kändisskap. Vanliga yrkesmänniskor har lämnat partierna och kvar är bara en kärna med politiska karriärister. Det är skrämmande att konstatera hur politiker tappat kontakt med vanligt yrkesliv och hur deras bildnings- och erfarenhetsbakgrund blivit allt tunnare under senare decennier. Detta är speciellt allvarligt eftersom samhället blir allt mer komplext och istället skulle behöva en högre kompetens än tidigare
hos viktiga beslutsfattare."


http://antropocene.se/

Tyvärr är också detta så sant.
Vart är vi på väg?
Ett TV-program räcker för att nå stjärnstatus och hamna på tidningarnas förstasidor och i Public Services soffor.

Partierna är inte idéburna folkrörelser utan yrkesorganisationer för de som valt att livnära sig på politiskt kändisskap. Vanliga yrkesmänniskor har lämnat partierna och kvar är bara en kärna med politiska karriärister.


Jag lyfte ut ett kärnbudskapet i stycket och som du ser framträder genast en bild av hur politiken ser ut i USA.
Utan att någon ifrågasätter håller Sverige på att amerikaniseras i ganska högt tempo. Nästa är TTIP

http://www.etc.se/utrikes/ttip-handelsa ... demokratin

och efter det lär debatten om NATO-anslutning komma för om du ser på globen nedan finns det grå fläckar som måste fyllas ut med grönt innan NATO har en öppen front mot Ryssland :cold:
  • Bild
Under kalla kriget fanns det två militärallianser i Europa, den ena hette Warsawapakten och den andra heter NATO.
En av dessa organisationer upplöstes 1991 men den andra består fortfarande. Man kan undra varför... :roll:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av 56:an »

posch skrev:Arbetsgivaren i det här fallet är väl offentligt ägt sjukhus, de arbetar efter en planekonomisk modell så det kan inte vara av vinstintresse de anlitar bemanningsföretag.
En arbetsgivare har alltid ett ansvar inför sina ägare, i det här fallet skattebetalarna genom politikerna, och så klart handlar det då om pengar som i vilken verksamhet som helst.

Trettio år av offensiv nyliberalism sätter förstås sina spår och förmår därför tränga ända in i kärnan på vilken planekonomisk betongkoloss som helst :twisted:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av billykid »

Vet inte vad som är rätt.....K-kraft eller ej....de e frågan.

Miljö-P kommer att stänga av Sverige, dom har ju inga bara allt. ...???


Ska lilla Sverige stänga alla K-verk......som förr köpa kolkrafrt..... :?: :?: :?:
Medan Finland bygger ut......

En arbetare på kärnkart....jag lyser skarpt.... slider_anon.gif


God Jul påer alla..... :D
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av HSE »

När det gäller kärnkraft så visade olyckan i Japan verkligen riskerna, det finns alltid en risk som den mänskliga faktorn missar så det räcker inte med att säga att vi har inga jordbävningar här för nästa gång är det något annat...Det speciella med kärnkraftsolyckor är att det inte går att städa upp och starta om igen utan hela trakten får spärras av för hundratals år. Den risken tycker inte jag är värt vinsten när det finns alternativ. Om alla husägare täckte solsidan på sina tak med elproducerande solceller så skulle mycket miljövänlig el komma fram. Detta är på gång, en granne har täckt sitt ladugårdshustak med solceller och är självförsörjande på el när solen är uppe. Solceller kommer att bli billigare, på mitt F.D. jobb forskas med plast som producerar el när den träffas av ljus för tillverkning av billiga solceller. Egentligen hemligt så jag kan inte säga mer där men priset på solceller kommer i alla fall gå ned i framtiden :wink:
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Kraftproduktion och kraftkonsumtion, den eviga frågan!?

Helt oavsett hur elkraften produceras så finns det fördelar och nackdelar. (inget nytt?)
Konsumtionen av elenergi är ju högst påtaglig i dagens samhälle, fundera på hur mycket som allt relaterat till internet och datoranvändande drar.
Vindkraft och solenergi har ju sina fördelar, men en svinkall vinternatt är produktionen av sådan energi "rätt låg".
Kanske man får förlita sig på en oljeeldad effektreserv i dessa lägen?

Framtiden kommer att visa hur vi löser detta problem?
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av HSE »

Sol och vind ger som alla vet bara el när det finns vind och sol , alltså inte vindstilla vinternätter. Men då kan vattenkraften gå in, vatten är den enda energiform som är lätt och snabb att reglera. Vad som behövs är att vi sparar el genom effektivare användning istället för att slösa. Jag värmer mitt hus med pellets, minskar elberoendet, ved är med rätt utrustning kanske ännu bättre men fodrar gott om utrymme. Sedan kan vi bara göra våran bit, svårt att påverka andra länder trots EU i dessa frågor och elnäten kopplas mer och mer ihop.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Vattenkraft är förvisso en bra energikälla, tycker jag.
Men det är många som inte håller med.
Alltifrån stora älvar till småskalig produktion, många är de småproducenter som stöter på patrull från olika håll.
Alla vill ha el, men få vill uppoffra sig och ha en producent i närheten, ta debatten med vindkraftverk t.ex.
Men, även vattenkraft, stor som liten.

Ett tekniskt spörsmål som ännu icke funnit sitt svar är hur näten skall funka med alla dessa små mikroproducenter, inte bara ur skydd och regler-aspekt utan även elkvalité.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Sociala tråden Samhällsdebatt

Inlägg av pangerva »

Jag tycker att man borde bygga ut älvarna mer. slider_anon.gif Man borde kunna sätta ett kraftverk strax efter det förra.
Det går i alla fall inte att vara motståndare till kärnkraft och sedan inte vilja bygga ut vattenkraften mer. Vindkraft har för liten kapacitet
och dessutom så är den oduglig när det inte blåser. Däremot kan man ha vind- och solkraft som extratillskott när de väl kan leverera.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar