övrigt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

dt50r skrev:"Neandertalare,är det en predikant?"
Ne, andertal är det räknesätt som du brukar använda vid dina fantastiska uträkningar
Neandertalare är en sån som använder räknesättet
sidecarrob
Inlägg: 447
Blev medlem: 26 dec 2010, 00:00
Ort: Veddige

Re: övrigt

Inlägg av sidecarrob »

blyfot skrev:
sidecarrob skrev:Vad händer om du vänder på framhjulet? Går det att göra donuts då?
Nääj cocos_acc.gif då kan man ju råka in i en s.k. Perpetum mobile när svängmassan över går i plasmatillstånd och framgaffelförlängningen forkortas till ett maximum av 4,4 MPa och tankvolymen ökas med 4,9% per km jämn väg.
Det var inte så lätt som jag trodde då. slider_anon.gif

Allvarligt, varför raderas inte dessa konton? Nog för att jag kan se humorn i det. Men för fan hate-wall.gif
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Re: övrigt

Inlägg av Puchen »

Det finns plugghållare och pluggdragare, jag är pluggdragare deluxe varför? eftersom att den förökta slagvolymen och kortade staken som ges när pluggen försvinner och metanolen slinker ner i tanken, sprit som sprit men metanol ger 2% mer nm i vridbart förhållande till den varibla vevstakslängd om man utfört urpluggningen korrekt sett med en fjortons vinkelbrotch i boosterhålets kammare än etanol då slipper man sota ur avgassystemet så ofta ett sotigt avgas gör ingen glad förutom bosse batong som nöjt slipper höra en urpluggad moppemotor och kan lägga sin energi på att jaga fula gubbar på stan istället.

Men var kommer deluxe in? metanolen har gett mig ett nytt liv både som ickeblind och som effektstinn respekterad mopedförare i det vintriga saltslasket. Ickeblindheten gör att dom andra sinnena förstärker de andra till superhjältekrafter vilket gör att man kan höra att det kommer en kurva en halvmil bort. Kört 50.000km med metanol, men någon dag ska jag våga tanka ren metanol i tanken och hoppas på en effektökning som tar mig från pluggdraget 50 km/h till tresiffrig hastighet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

Puchen skrev:Det finns plugghållare och pluggdragare, jag är pluggdragare deluxe varför? eftersom att den förökta slagvolymen och kortade staken som ges när pluggen försvinner och metanolen slinker ner i tanken, sprit som sprit men metanol ger 2% mer nm i vridbart förhållande till den varibla vevstakslängd om man utfört urpluggningen korrekt sett med en fjortons vinkelbrotch i boosterhålets kammare än etanol då slipper man sota ur avgassystemet så ofta ett sotigt avgas gör ingen glad förutom bosse batong som nöjt slipper höra en urpluggad moppemotor och kan lägga sin energi på att jaga fula gubbar på stan istället.

Men var kommer deluxe in? metanolen har gett mig ett nytt liv både som ickeblind och som effektstinn respekterad mopedförare i det vintriga saltslasket. Ickeblindheten gör att dom andra sinnena förstärker de andra till superhjältekrafter vilket gör att man kan höra att det kommer en kurva en halvmil bort. Kört 50.000km med metanol, men någon dag ska jag våga tanka ren metanol i tanken och hoppas på en effektökning som tar mig från pluggdraget 50 km/h till tresiffrig hastighet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jag håller med om allt, det är bara en grej som jag undrar över å det är vinkelbrotchen, hur funkar den?
dt50r
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 nov 2014, 13:52

Re: övrigt

Inlägg av dt50r »

Om tanklocket inte vill ta gäng,pröva skruva det ett halft varv eller ett varv baklänges sedan frammåt igen.ibland får jag senadrag medans jag kör.då är det bara räta på benen och köra vidare.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Re: övrigt

Inlägg av Puchen »

Vinkelbrotch (en brotch med ledad vinkel) likt synvinkel och ögonmått är ovärdeliga verktyg när man ska justera den borttagna pluggens sotningsegenskaper. Dessa verktyg har mig varit väldigt behjälpliga då jag även sotat avgasröret från den lilla mängd aska som uppstår när man råkat justera förgasarens hålbild fel i förhållande till boosterhålets kammare då man får en turbulent effekt och bränner upp de få nm som metanolen ger. Detta liksom den konstanta drivningen av vevaxeln i förhållande till framhjulet gör att ojämnheterna i vägbanan äts upp av svänghjulsmassan och man får en fin fjädrigsväg likt en citroën från 1972. Detta gör att senadragen inte existerar men bränslet börjar sklumma eftersom tanken kommer i självsvängning och det ser ut som att tanklocket tuggar fradga.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Re: övrigt

Inlägg av Puchen »

Jajustdet...
Ni kanske undrar över hur man justerar styraxelnavets förhållande till bakhjulet. Det är mycket enkelt man länkar ihop detta med ett kolvstötarefjäder så får man bort eventuella vibrationer i sadeln som stimulerar kulpåsens produktion av hormoner som kan störa tändningens drift under belastning av den tygnre sorten. På så sätt får man en mer harmonisk förbränning som triggar mer effektlös effekt.
Jag brukar alltid köra med en väloljad ram eftersom detta sänker luftmotstånd och friktion, men det tycker inte bosse batong om för då ,är man en miljöbov då oljan tenderar att sabba väghållning för övriga trafikanter, den sprids med faradays konstant.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: övrigt

Inlägg av Micke S »

.
Bilagor
MjAxMi1mNTM3Y2U3NWFiMWYxOGQy.png
MjAxMi1mNTM3Y2U3NWFiMWYxOGQy.png (33.3 KiB) Visad 3214 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
dt50r
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 nov 2014, 13:52

Re: övrigt

Inlägg av dt50r »

Det enda som händer om man tar bort avgaspluggen i delningen på kröken ,är att dt50r blir snålare och går kallare,får bättre och enklare tomgång samt högre snitthastighet och oförändrad ljudnivå+renare avgaser (miljövänligare 2-takts motor) samt snålare .men,oförändrad topphastighet och varvtal. Med en trimkrök späder man bara ut motoreffekten,ska man ha högre topphastighet,så måste man byta hela vägen. det lönar sig inte dra avgaspluggen på original kröken om man ska ha det att gå fortare,avgaspluggen är enbart en skjuttsarplugg på yamaha dt50r 45:an.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: övrigt

Inlägg av Baronen »

dt50r skrev:Det enda som händer om man tar bort avgaspluggen i delningen på kröken ,är att dt50r blir snålare och går kallare,får bättre och enklare tomgång samt högre snitthastighet och oförändrad ljudnivå+renare avgaser (miljövänligare 2-takts motor) samt snålare .men,oförändrad topphastighet och varvtal. Med en trimkrök späder man bara ut motoreffekten,ska man ha högre topphastighet,så måste man byta hela vägen. det lönar sig inte dra avgaspluggen på original kröken om man ska ha det att gå fortare,avgaspluggen är enbart en skjuttsarplugg på yamaha dt50r 45:an.
Där har du fel. Du ökar visst topphastigheten om avgaspluggen avlägsnas.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
dt50r
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 nov 2014, 13:52

Re: övrigt

Inlägg av dt50r »

Det blir en lätt mach köra ifrån en strypt eu-moped 45:a för dig och speciellt en dt50r som både är tung och motorsvag.
dt50r
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 nov 2014, 13:52

Re: övrigt

Inlägg av dt50r »

Inte på en original krök.har testat på en nationell 30-moped ,även det en dt,en dt50mx 89:a
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: övrigt

Inlägg av Baronen »

En dt med am6 är strypt via en avgasplugg. En gammal dt från 80talet är ju en totalt anorlunda skapelse i jämförelse. Där finns det mig veterligen inga avgaspluggar heller.

En urpluggad am6 gör 80 knutar. Det sa iallafall civilkonstapeln till mig efter att ha åkt bakom mig i några kilometer med sin fina Saab.. :roll:
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
dt50r
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 nov 2014, 13:52

Re: övrigt

Inlägg av dt50r »

Du.man måste växla upp dt50r om den ska gå snabbare efter man dragit avgaspluggen som sitter mitt i kröken .annars blir dt50 enbart vridstarkare
dt50r
Inlägg: 173
Blev medlem: 23 nov 2014, 13:52

Re: övrigt

Inlägg av dt50r »

Fint.men,varför ger 10.000varv/minut inte 80km/h på min dt50r enligt mattemattiken och logiken.jag har haft en målad polisbil bakom mej i 53km/h blev aldrig stoppad .jag körde 45 blev stoppad på 50väg och jag vet inte varför jag blev stappad för jag körde ju lagligt.jag kanske blev stoppad för att jag körde 5km/h för sakta?
Skriv svar