Data slut

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Data slut

Inlägg av Säcken »

Sluta tramsa med såna däringa apparater å låt skiten växa, både billigare å varmare dessutom gillar brudarna skägg :wink:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Data slut

Inlägg av Frolzon »

disktant skrev:Coolt, beslagtog en sådan av min pappa när jag fick fjun i tonåren
tappade dock den i golvet så det gick ett litet hål i skärfolien vilket en dag resulterade i en trasig överläpp
kapade ett redigt jack i läppen och det sprutade blod över halva badrummet
Jo, det gäller även att byta folien i tid, annars kan den hugga både rejält och snabbt...
"Braun Cobra"... :roll:

Säcken skrev:Sluta tramsa med såna däringa apparater å låt skiten växa, både billigare å varmare dessutom gillar brudarna skägg :wink:
Haha, jo, det kanske vore en bra idé, jag lyckas väl att få några prickar runt mun det första året... :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Data slut

Inlägg av 56:an »

Säcken skrev:Sluta tramsa med såna däringa apparater å låt skiten växa, både billigare å varmare dessutom gillar brudarna skägg :wink:
Jag har försökt men det börjar ju klia så förbajjat cocos_acc.gif
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Data slut

Inlägg av 56:an »

disktant skrev:
Frolzon skrev:Braun

Coolt, beslagtog en sådan av min pappa när jag fick fjun i tonåren
tappade dock den i golvet så det gick ett litet hål i skärfolien vilket en dag resulterade i en trasig överläpp
kapade ett redigt jack i läppen och det sprutade blod över halva badrummet
Jadu, det där är farligt. Det har hänt mig också förut nångång men inte så allvarligt.

Jag har kört med trasig skärfolie förr nån gång men då måste man vara väldigt försiktig.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Data slut

Inlägg av 56:an »

Frolzon skrev:Men finns det något som kan glappa, den är ju byggd nästan som en stridsvagn.

Över en natt verkade skärfolierna ha försvunnit från hyllorna:
Braun-260.jpg
Ja, är den använd ett par gånger i veckan i nästan fyrtio år så blir det slitet hur bra kvalitet det än är, för bra kvalitet har den, det är vi ju överens om :D

Faktiskt fungerar av och på knappen fortfarande, det är ju nåt som kan paja tämligen omgående på moderna kinagrejer :mrgreen:

Nåt som kan döda dom här maskinerna är trimkniven som ganska snart går trögt av smuts som samlas i den och till slut blir den helt orörlig och inte fungerar. Då blir det mer påfrestning på ankaret och spolarna som är gummimonterade till plasthöljet och där kan det då bli glappt så hela maskinen blir till en vibrator vilket man känner i händerna.

Därför ska jag aldrig använda trimsaxen på den här utan det har jag en större maskin som jag köpte på Jula för ett-par tre år sedan. Säkert Kina men det är en stabil grej som känns proffsig, dock pajade strömbrytaren ganska omgående så den har jag kopplat förbi och nu startar maskinen när jag sätter kontakten i vägguttaget. Viktigt är att man blåser den ren och oljar skären regelbundet. Det följde också en liten flaska med olja när jag köpte den.

Sen var det då skärfolie till Braun 260 som försvann från affärerna här omkring åtminstone för minst tio år sedan.
Den sista folien har faktiskt hållit och håller fortfarande men det är för att maskinen är så sliten att den inte längre finns något fjädertryck från kniven till folien utan den bara ligger ganska löst emot men det räcker för att stråna ska klippas av.
Det behöver inte vara så högt tryck, det sliter bara onödigt på folien och därför kommer jag nog och sätta en klenare fjäder under kniven på den här nya maskinen så jag slipper byta och jaga efter folie :)

För nåt år sedan var det nån som sålde ett knippe skärfolier till Braun på Tradera, det var rätt många sorter men tyvärr ingen Braun 260 :(
Skriv svar