Data slut

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Data slut

Inlägg av 56:an »

För en stund sedan hände nåt nytt som jag inte varit med om förut :lol:

Det ringde i datorhögtalaren som om det var telefonen som ringde och så kom det upp en hänvisning om ett meddelande från Tele2
Jag öppnade meddelandet och då sa dom att jag surfat slut på all min data för den här månaden :(
Tydligen får jag förbruka 65GB per månad men jag har 0 koll på sånt :|

De tog dock inte lång stund innan jag hajjade felet. För mycket ryssfilmer och ryssmusik på Youtube cocos_acc.gif

Ikväll höll jag på med terrängbilar och offroadkörning, ryssarna verkar jävvliga på sånt och såna vägar och terräng har dom ju gott om :mrgreen:

Så nu vet jag vad UAZ är för bil :wink:

Efter meddelandet kom det upp en ny webbsida från Tele2 som frågade om jag ville köpa mer data eller om jag ville fortsätta månaden ut på lägre hastighet 200 kbit/sek tror jag det var. Jag valde det senare alternativet eftersom det bara är en vecka kvar tills februari och jag får ny data.

Det är i stort sett bara en enda fråga jag har, kan jag leka vidare på Tradera månaden ut med 200 kbit i sekunden? :roll:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Data slut

Inlägg av pangerva »

Det är väl bara att prova. Sistasekundenbud lär nog inte fungera särskilt bra.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Data slut

Inlägg av HSE »

Händer mig ofta, jag orkar inte hanka mig fram på låg hastighet utan köper alltid mer bits.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Data slut

Inlägg av 56:an »

Med fast bredband var datamängden obegränsad men sen när jag bytte till mobilt bredband så var det begränsat till en viss mängd per månad men det hade jag glömt och inte tänkte på det.

Ska man lyssna flera gånger på en låt man fastnat för är det ju idiotiskt och göra det via tuben varje gång, då är det bättre och spara den på datorns hårddisk och lyssna därifrån istället för och streama i onödan cocos_acc.gif

Men det går inte om man letar nya låtar eller nya filmer men då får man hålla koll istället, det borde väl gå via "mitt tele2" och se nån statistik hur mycket som är förbrukat?

Raketsportsidan och forum funkar som förut men tyngre sidor som Tradera, större nyhetsmedier mm samt ladda upp eller ladda ner bilder går segare nu, ungefär som när jag allra först skaffade bredband år 2006

Men en vecka går rätt fort så jag får väl försöka härda ut :mrgreen:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Data slut

Inlägg av Raketsport »

56:an skrev:
Raketsportsidan och forum funkar som förut
thumb_up
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Data slut

Inlägg av JanneHagnell »

Jag har ett gammalt Telenorabbonemang som har "äkta fri" surf. Föga förvånande är Telenor på mig hela tiden att byta till "fri" surf, vilket är ungefär vad 56:an har, mao att de flesta användare inte kommer att märka av gränsen för den är så hög, men finns, det gör den. "Äkta fri" tror jag inte existerar längre vid nyteckning.
UAZ, har det något med VAZ eller GAZ att göra? Själv har jag kunnat tänka mig en Ural med sidvagn, så jag slipper mecka med att ta A-kort.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Data slut

Inlägg av Hasse »

JanneHagnell skrev: Själv har jag kunnat tänka mig en Ural med sidvagn, så jag slipper mecka med att ta A-kort.
Vad jag vet så gäller A-kort på sidovagn.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Data slut

Inlägg av Baronen »

Hasse skrev:
JanneHagnell skrev: Själv har jag kunnat tänka mig en Ural med sidvagn, så jag slipper mecka med att ta A-kort.
Vad jag vet så gäller A-kort på sidovagn.
Ural går som trike då den driver på båda bakhjulen ( iaf ett par mil efter renoveringen)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Data slut

Inlägg av pangerva »

Raketsport skrev:
56:an skrev:
Raketsportsidan och forum funkar som förut
thumb_up
Lika segt menar du slider_anon.gif

Skojar bara.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: Data slut

Inlägg av JanneHagnell »

Baronen skrev:
Hasse skrev:
JanneHagnell skrev: Själv har jag kunnat tänka mig en Ural med sidvagn, så jag slipper mecka med att ta A-kort.
Vad jag vet så gäller A-kort på sidovagn.
Ural går som trike då den driver på båda bakhjulen ( iaf ett par mil efter renoveringen)
Precis. Men om jag fattat rätt är inte drivningen det avgörande utan det faktum att drivaxeln från bakhjulet till sidvagnshjulet gör det så komplicerat att få bort sidvagnen och att den betraktas som en permanent del av cykeln.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Data slut

Inlägg av Baronen »

JanneHagnell skrev:
Baronen skrev:
Hasse skrev:
JanneHagnell skrev: Själv har jag kunnat tänka mig en Ural med sidvagn, så jag slipper mecka med att ta A-kort.
Vad jag vet så gäller A-kort på sidovagn.
Ural går som trike då den driver på båda bakhjulen ( iaf ett par mil efter renoveringen)
Precis. Men om jag fattat rätt är inte drivningen det avgörande utan det faktum att drivaxeln från bakhjulet till sidvagnshjulet gör det så komplicerat att få bort sidvagnen och att den betraktas som en permanent del av cykeln.
Så kan det ju vara. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Data slut

Inlägg av 56:an »

Raketsport skrev:
56:an skrev:
Raketsportsidan och forum funkar som förut
thumb_up
Nu är jag ingen överdängare på webbdesign men det verkar som Raketsportsidan är byggd på det gamla html sättet med ramar och tabeller och det medför då att det verkar vara i stort sett den enda webbsidan som sparas i min cache :shock:

Jag kan se det om internet ballar ur för då kommer raketsidan fast utan bilder och fungerande länkar även om internet är off line.
Alltså är sidan sparad i cacheminnet och ska endast "fyllas på" från nätet.

Nyare sidor verkar inte vara så utan där kommer alltsammans från nätet när man öppnar sidan och det gäller även forumet.

För övrigt håller jag på och städa upp inne, sätta upp ett lådfack och plocka in alla grejer som ligger i högar, kartonger och gröna påsar, kan behövas minsann... :D
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Data slut

Inlägg av 56:an »

JanneHagnell skrev:UAZ, har det något med VAZ eller GAZ att göra? Själv har jag kunnat tänka mig en Ural med sidvagn, så jag slipper mecka med att ta A-kort.
(bild) Googla och Wikipedia UAZ så kommer allt :)

På Kalmar Veteranmarknad i somras fanns en Ural med sidovagn och jag tror den såldes. Jag tittade lite närmare på den och såg den hade drivning på sidovagnshjulet och det kan nog behövas ibland på den ryska landsbygden.
Motorcykeln verkade väldigt enkel, som en europeisk 50-talare, fast med modernare svetsningar på ramen av typen MIG-svets :lol:

Skicket var lättrostat patinerat så jag tror inte den kostade nån större summa pengar :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Data slut

Inlägg av erlan »

konstruktionen är ju äldre än så. det är ju en kopia på den tyska BMW ordonansmotorcyckeln från WW2. kopierad och tillverkas än i dag så vitt jag vet.
i början på -90talet hörde jag nypris på strax över 20000.

erlan
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Data slut

Inlägg av Amarace »

Du är en storsurfare då :)
Jag har Fiber men kommer sällan över 25Gb på en månad. Eller väl kanske jag som surfar lite :)
Skriv svar