Hjälp inför ev. mopedbyte...

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av JMolin »

Hej! Har fått anbud att byta min compact -67 (sachs 50/2 ks) som är kanonfin i ram och chassi, men som motorn inte går på, mot en gammel 1185 med nyrenoverad, otrimmad 2vxl fot flinta. Skulle gärna ta emot lite tips på hur ni värderar detta byte???

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Va goa och hjälp mig lite här! :)
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av Amarace »

Jag skulle inte ha bytt, Compakten brukar ligga högre i pris.

1185:an är inte original heller, med fotväxel ska det vara kromade fälgar och skärmar m.m. Lackade skörmar och fälgar innebär handväxel. Så motorn och bakhjulet är bytt på den där.
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av Frolzon »

JMolin skrev:Va goa och hjälp mig lite här! :)
Jodå, behåll Compacten... :)
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av JMolin »

Intressant! Jag har dock varit väldigt sugen på en bruksmoped ett tag nu och tycker detta objekt verkar trevligt. Skulle du kunna uppskatta ungefär hur mycket som skiljer i värde mellan dem? Kondningens lödning har lossnat och vänster vev p-box är kajko, det är varför den inte startar.

1185an saknar sving- och kedjeskydd, stödet finns med.
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av JMolin »

Ska väl tillägga att styret på compacten behåller jag oavsett.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av 56:an »

Compacten är ju jättefin men jag skulle trivas klart bättre med 1185 mopeden, klart mer användbar för min del.

En stor pakethållare där fram, bagageremmar bak och sen kan man hämta stora Traderapaket flera stycken på samma gång :D

Nä skämt åsido, jag tycker 1185 är klart mer moped men Compacten är ju snygg så det var egentligen en svår fråga, vad gäller pengar så kanske Compacten är värd mer eller kanske inte... :roll:
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av Raketaren »

nä comakten är nog mera värd än den okompletta 1185 an så jag skulle nog behålla den om jag vore du.. :)
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av JMolin »

Tack för tips!om jag skulle vilja genomföra bytet, vad tror ni skulle vara vettig ev. mellanskillnad? Har personligen ingen verklig koll på 1185ans värde, men har sett ett gäng i bättre skick för 5000..
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av JMolin »

På compacten sitter trelleborgsdäck baktill, magurahandtag på båda sidor, original kabeldragning med mcb-märkt omkopplare och originalstötdämpare.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av Raketsport »

Har själv köpt en komplett 1185 med orenoverad motor för 3000:- så någonstans runt 3500-4500:- är den värd.
Compacten har haft Flintamotor om det är en så tidig årsmodell. Det kan dra ner lite värde om den är sågad i motorfästena. Men däremot så är mopeder med sachsmotor oftast högre värderade än de med Husqvarna Flinta.

Sen när det gäller bytet, det måste du själv avgöra. Om hjärtat klappar lite extra för en modell så den ju mer värd för dig så man kan egentligen inte påstå att det är ett för dig dåligt byte, se bara till att få lite pengar i mellanskillnad i detta byte. Tips. Kolla på 1185:an att framfjädringen håller hjulet rakt, annars måste du byte omg.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JMolin
Inlägg: 181
Blev medlem: 01 aug 2013, 13:45
Ort: Gustavsberg

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av JMolin »

Tack för info Jossan! Motorfästet har jag mycket svårt att tro att det är sågat, ser fint ut och dessutom originalfärg. Moppen måste vara en -69a.
Kanske bättre att sälja denna separat och sedan kunna välja fritt bland bruksmopeder?
henrik123
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 maj 2011, 23:00
Ort: bebbens stad.

Re: Hjälp inför ev. mopedbyte...

Inlägg av henrik123 »

Hej

jag gjorde precis det bytet du funderar på för ett litet tag sedan. jag ångrar det inte! dock så va det ingen pengafråga för mig. jag gillar helt enkelt körställningen bättre på 1185an.

lycka till.
Skriv svar