Topper-ram i ödehus

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Topper-ram i ödehus

Inlägg av Rolle »

Som rubriken lyder, så finns på denna sida http://dbfoto.se/overgivet/odegarden/index.html en okomplett Topper ståendes i ett ödehus. Det vore ju synd att låta den stå där för evigt...
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor
Inlägg: 553
Blev medlem: 03 feb 2008, 00:00
Ort: Växjö

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av jorhul »

Nej hämta den!!
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av Raketaren »

Rolle skrev:Som rubriken lyder, så finns på denna sida http://dbfoto.se/overgivet/odegarden/index.html en okomplett Topper ståendes i ett ödehus. Det vore ju synd att låta den stå där för evigt...

riktigt synd..den har prescis de delar jag söker kvar... :lol: framskaärmen bakskärmen och pakethållaren...skulle ha suttit som en smäck på den här..



Bild

inget du skulle kunna köpa åt mig Rolle..? om du känner nån som äger det förstås.. :)
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av disktant »

Fler mopeder, bild 58
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av Neifelheim »

Ni missar hela dilemmat, Han har dels 1, gått in i ett ödehus, som någon oavsett vad äger, inbrott!

Och skulle han ta mopeden från platsen, så är det ju stöld, för som jag skriver ovanstående så - nån äger platsen.

Sök reda på kordinaterna och kolla upp vem som äger marken, och ring och fråga.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av erlan »

av det man ser på bilderna så gissar jag att huset stått öde minst lika länge som toppern funnits. så chansen att det är markägaren som äger toppern är nog minimal.
troligen är det nog ungdomar som haft huset som tillhåll,kärleksnäste, mopedslakteri eller nått annat som inte föräldrar borde se.

erlan
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av Neifelheim »

erlan skrev:av det man ser på bilderna så gissar jag att huset stått öde minst lika länge som toppern funnits. så chansen att det är markägaren som äger toppern är nog minimal.
troligen är det nog ungdomar som haft huset som tillhåll,kärleksnäste, mopedslakteri eller nått annat som inte föräldrar borde se.

erlan
Nej, jag menar att markägaren även äger grejjerna i huset.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av Baronen »

Lite svinn får man räkna med ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av erlan »

Neifelheim skrev:
erlan skrev:av det man ser på bilderna så gissar jag att huset stått öde minst lika länge som toppern funnits. så chansen att det är markägaren som äger toppern är nog minimal.
troligen är det nog ungdomar som haft huset som tillhåll,kärleksnäste, mopedslakteri eller nått annat som inte föräldrar borde se.

erlan
Nej, jag menar att markägaren även äger grejjerna i huset.

bara för att någon lämnar grejor på din mark betyder inte det att du blir ägare till det.
snarare så att det är ett elände att bli av med det som i dom flesta fall är värdelöst skrot.
givetvis börjar man hos ägaren och han säger troligen -hämta skiten!!
men det kan bli ett bakslag den dagen man kommer till ett försäkringsbolag med ramnumret.
eller känner du till stället och ägaren? så du vet att just den här ramen tillhör markägaren?

erlan
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av TolvNollNio »

Bäst är väl att notera ramnumret och försynt fråga polisen om den är noterad som stulen.
Sen gå vidare till markägaren med frågor.
Ja om den inte visar sig stulen, då har man chansen bli en duktig medborgare med tips om var den står.

Visst är det så att man får behålla inlämnat hittegods om inte någon ägare har hört av sig inom tre månader?
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av Frolzon »

TolvNollNio skrev:Bäst är väl att notera ramnumret och försynt fråga polisen om den är noterad som stulen.
Sen gå vidare till markägaren med frågor.
Ja om den inte visar sig stulen, då har man chansen bli en duktig medborgare med tips om var den står.

Visst är det så att man får behålla inlämnat hittegods om inte någon ägare har hört av sig inom tre månader?
Ja, om ingen ägare har hört av sig efter tre månader, eller om ägaren inte hämtat godset en månad efter att han har blivit underrättad.
Men då har polisen också rätt att kräva upphittaren på kostnader som polisen har haft i samband med fyndet.
Hittelön på 10% av godsets marknadsvärde är ju rättspraxis som ersättning till upphittaren, om ägaren istället vill behålla det upphittade godset.

Men går man in i huset för att skriva upp ramnumret, så har man däremot gjort sig skyldig till olaga intrång,
även till stöld om man tar med sig ramen till polisen.
Om nu ägaren till stället/ramen skulle göra en anmälan om detta, inte annars.

I teorin fungerar det ungefär så... :roll:
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av TolvNollNio »

Givetvis använder man kikare för att spana in ramnumret :wink:

Men att polisen kan kräva en på utgifter det var nytt (för lilla mig) tja förstår bättre att ingen bryr sig om lämna in nåt då :roll:

Skit samma, alla vet ju att det är myyycket bättre med en Crescent 50SS :wink: :wink: :wink:
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av Frolzon »

TolvNollNio skrev:Skit samma, alla vet ju att det är myyycket bättre med en Crescent 50SS :wink: :wink: :wink:
Håller med, jag hade en 80TS en gång i tiden och det är ju nästan en 50SS... 8)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av HSE »

Får mig att tänka på när jag med nytaget körkort besökte ett ödetorp 1963 med en kalaspingla. Det var tydligen också olaga intrång :?:
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Topper-ram i ödehus

Inlägg av JanneL »

:oops: :oops:
HSE skrev:Får mig att tänka på när jag med nytaget körkort besökte ett ödetorp 1963 med en kalaspingla. Det var tydligen också olaga intrång :?:
Skriv svar