Operation....

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Operation....

Inlägg av ollaolle »

Hej alla glada..? Då va man nyopererad med renoverat hjärta...Svimmade i skogen när jag va ute och joggade..(undvik motion kära vänner) Så det va dags att ta tag i problemet..
Aortaklaffen va förkalkad och det har man samlat på sej under ett ganska långt liv...Finns att läsa om operation m.m. på Fejan..
https://www.facebook.com/goran.bjallfalk
Bilagor
GöranB.jpg
GöranB.jpg (150.72 KiB) Visad 4022 gånger
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Operation....

Inlägg av HSE »

Läskigt det där. Hoppas du kryar på dig snabbt.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Operation....

Inlägg av ollaolle »

Tack ska du ha.Jag oroar mej inte så mycket för grejer jag inte kan påverka..Bara att överlämna sej till sjukvården (dom är fantastiska i Uppsala) och hoppas på
det bästa...Tänkte så här....Går det bra så vaknar man med en lite annan syn på livet och går det åt helvete (3% gör det) så märker jag inget..(sövd) :?
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Operation....

Inlägg av Raketaren »

HSE skrev:Läskigt det där. Hoppas du kryar på dig snabbt.


instämmer...krya på dig... :)
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Operation....

Inlägg av HSE »

ollaolle skrev:Tack ska du ha.Jag oroar mej inte så mycket för grejer jag inte kan påverka..Bara att överlämna sej till sjukvården (dom är fantastiska i Uppsala) och hoppas på
det bästa...Tänkte så här....Går det bra så vaknar man med en lite annan syn på livet och går det åt helvete (3% gör det) så märker jag inget..(sövd) :?
Ja, bra sjukvård är viktig. Det kände jag för ett tag sedan när jag råkade såga mig i v pekfinger, inget att jämföra med din operation men kändes ändå bra med en fantastisk kvinlig kiurg som plockade ut träflisor ur såret och sydde ihop det. En cirkelsågsklinga gör ju inte direkt ett prydligt jack... Idag har det läkt ihop fint, som hon varnade mig för så har jag tappat känseln i fingertoppen men jag hoppas på att det blir bättre med tiden. I vilket fall kan jag leva med det, vore värre utan fingertopp. En kollega till mig sågade av ett finger helt för några år sedan, det var värre :cry:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Operation....

Inlägg av erlan »

ett tips: såga inte en gång till på samma ställe.
det gjorde en bekant till mig, och då talade dom om att dom kunde bara sy ihop en gång, det funkade inte en gång till på samma ställe.

själv har jag aldeles för mycket känsel i två fingrar efter en annan skada.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Operation....

Inlägg av 56:an »

Ja, verkligen lycka till.. jag har hela tiden sett dig som en mycket sympatisk forummedlem. Själv försöker numera undvika alltför kraftiga ansträningar särskilt om jag är ensam och utom synhåll för andra. Fast jogging kanske inte är så ansträngande, jag vet inte för jag cyklar ju bara när jag ska ut och röra mig :roll:

Tufft av dig att skriva om det här, jag skulle aldrig göra det för man vet aldrig vad man kan få för kommentarer. Det som redan känns svårt kan bli värre... Inte så kul heller och hitta sig själv på en googlesökning om man skulle söka nåt vad-som-helst.

Om det är nån som skulle bannas från forumet så tycker jag det är dom där sökrobotarna, googlebot och allt vad dom heter... Jag tycker jag är här för och umgås inom forumet och inte för och synas över hela internet.
Man har inget privatliv längre - allt är utlämnat genom en enkel googlesökning och via diverse adress- fordon- och inkassoregister.
Man undrar gäller inte PUL för företag som ordnar såna register :evil:

Det här har gjort att jag inte postar längre som förut, och vill dom där googlerobotorna veta vad jag håller på med så får dom väl komma hem till mig och glo då :roll:

Fast egentligen har dom redan det, eller om det var nåt liknande, för det kom en bil på gatan och körde väldigt sakta och med nån u-båtperiskopliknande kamera på taket som stirrade och vred på sig och förmodligen fotade allt inom synhåll. Som tur vad jag inne så jag slapp hamna framför deras lins :lol:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Operation....

Inlägg av Raketsport »

Verkligen tråkigt att höra men tur att du fick hjälp i tid och att operationen gått bra. Du gör helt rätt i att inte oroa dig så mycket. Oro skapar bara negativ stress och det gynnar ingen.

Krya på dig :D
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Operation....

Inlägg av ollaolle »

Tack,ska försöka krya på mej så fort det bara går...En konstig grej är att magen pajar ur ibland och man får magknip och blir svag... Va på provtagning för Waranet igår
på Akademiska sjukhuset och det såg bra ut (2.0) En frisk människa ska ha ca:1.0 för att blodet ska koagulera vid blödning..På hjärtopererade är det viktigare att det inte
bildas blodproppar,därav värdet 2.0-2.5. Igår va en sådan dag där magen va paj men jag drog in till Uppsala för provtagning ändå (tid bokad). När man ändå har åkt en bit så passade
jag på att glida in på en firma för att snabbkolla efter en åkgräsklippare..Det som händer när jag kommer in är att magen bråkar och jag känner mej lite svag..Frågar killen
som jobbar i kassan om dom inte har någon stol för oss "gamlingar" som ska köa..Får en pall att sitta på. Damen före mej i turordning tittar på mej och säger "du ska nog stanna
hemma om du har blivit opererad" Jag svarade "Det önskar jag med men jag har haft tid för provtagning på Ackis idag". Sedan flöt allt på bra och jag tog mej hem till min
kära toalett... :)
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Operation....

Inlägg av HSE »

Det där med råttgiftet (Waran) är lite otäckt, jobbarkompisen som sågade av ett finger fick också det men fick tydligen för hög dos så han fick blödningar i ena benet och blev borta från jobbet flera veckor längre än planerat innan de fick ordning på allt. När min mor fick nya höftleder för 6 år sedan fick jag hålla på och ge henne sprutorna, jag var ju sjukvårdare när jag gjorde lumpen så det var ju ok men nog tyckte jag att en 85 årig tant borde fått hjälp av distriktssköterskan för sådant och inte vara beroende av att klara det själv eller få hjälp av anhöriga.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Operation....

Inlägg av ollaolle »

Mitt waran är i pillerform.. Två om dagen till att börja med.Fick även något annat mot blodpropp (Fragmin 0.2ml) och det va i sprutform. Jag är inte speciellt
rädd för sprutor men det är aldrig trevligt att hålla på med..Slutade med Fragminet idag. :)
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Operation....

Inlägg av alf-johan »

Hej Ollaolle, Var med om en stor hjärtrenovering 2005 , man öppnade och bytte ut 4 ådrar, det är nu snart 10 år sedan och allt flyter på lugnt, inget waran utan har hela tiden använt trombyl. så nu ollaolle har du många fina år framför dej, jag har också bytt ut aortan 2003, så man är ganska bra renoverad.Jag gjorde också alla operationer på Uppsala Akademiska," dom är rätt så säkra där, bra hantverkare" krya på dej :P
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Operation....

Inlägg av 56:an »

Bra med en krasslig-tråd. En del är mer eller mindre empatilösa men jag tillhör inte dom. Hos mig finns empati i massor :)
Skönt det ordnade sig för ollaolle mistick_yes.gif

Läste musköchrister varit iväg på nånting, jag håller tummarna och hoppas det blir bra allting för hälsan är allt, det är bara så...

Min policy är att leva så sunt jag kan men det behöver inte betyda att jag alltid gör det men strävan finns alltid där.
En del tror på ödet att det som ska hända bara händer men jag tillhör inte riktigt den falangen utan tror det är mer påverkbart, i vart fall har man då gjort vad man kunnat.

Jag har plötsligt råkat ut för en krämpa som var oväntad. Jag har fått ont i höger käkled så det så det kan vara svårt och äta :(
Ibland riktigt svårt :x

Jag som då tycker om och laga lite mat och även gillar att äta :cry:

Senaste tiden har varit mycket fisk och välkokta makaroner för det är lättuggat. Har provat lite olika sorters fisk, såna där panerade fiskbitar, helst torsk, och då kommit fram till att Coop faktiskt är bäst.

Coop har nu såna fiskbitar som Änglamark och det känns kvalité direkt, som och jämföra en nordscandcylle mot en original 4.3 hästars Sachs :mrgreen:

De fiskbitarna blir ett par kronor dyrare per styck och är också något mindre men kvalitén är klart mångdubbelt större, man känner det smakar riktig fisk som nästan smälter i munnen.
Ja, det är supergott och med en riktig panering som inte är så där jättetjock slider_score.gif

Åter till käken, doktorn säjer jag fått artros i käkleden och det får jag leva med. Finns inget och göra åt det :(
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Operation....

Inlägg av HSE »

Artos i käkleden låter illa. God mat tillhör ju det som gör livet värt att leva :) Ont när man tuggar förhöjer inte direkt upplevelsen. Jag har ju haft lite trassel med tänderna så jag vet, fick operera bort en cysta i högra underkäken på Sahlgrenska för en del år sedan. Inte så kul och svårt att äta ett tag efteråt med ett antal stygn i munnen. Men det gick ju över, Artos är värre... Det jäkliga med den operationen var att jag fick betala själv bara för att det räknades till tandvård, hade jag väntat tills cystan växt till ett vist mått hade det blivit gratis med vem vill vänta på det :? Så jag betalade ett antal tusen för att avlägsna den men sådan saker borde inte hänga på plånbokens storlek. Det handlade ju inte om tänderna utan en cysta i käkbenet.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Operation....

Inlägg av alf-johan »

Skämt åsido sa frukthandlaren, du 56an , det är inte bra om det glappar för mycket heller, lagom är ju som alla vet bäst, :mutt:
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Skriv svar