Polisjakt efter trimmade mopeder.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av HSE »

Blev lit orolig först när jag såg rubriken: http://www.aftonbladet.se/bil/article20796399.ab
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av Rexxy »

Ja, då får dem gasa för att få tag i mig. :lol:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av Raketsport »

Min spontana reaktion som bor i grannkommunen - Jag är inte förvånad att man börjar planlägga razzior, kommer säkert i fler delar av landet.
Fortkörning i tätbebyggda områden med hög hastighetsbegränsning är varken roligt eller tufft oavsett vilket fordon som körs. Att riskera livet på sig själv må vara, men när man utsätter andra och speciellt småbarn i villaområden för fara så är det inte okej.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av erlan »

nej det brukar ju vara rutin hos polisen att jaga vilda ungdomar på vilda mopeder.
jag har dock inget minne av att det hade nån avskräckande effekt.
som jag minns det var det pappa och pappas motoröra som var det som fick dom flesta som inte trimmade att avstå?

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av Micke S »

Jag kan inte heller komma ihåg att man brydde sig om det och morsan och farsan sa aldrig något. Jag tror de tyckte att det var bra att man var i garaget och micklade och inte ute jämt. Två av grannarna var poliser men de gick inte längre än att de lät hälsa via sina barn - att det inte var tillåtet. Man var rädd om grannsämjan på den tiden och det kunde man rida på slider_anon.gif . Men det gick ju lite historier om att kom det en MC-polis till byhålan så var man med stor sannolikhet rökt och kunde få problem med "lämp". De hade rykte om sig att vara mycket duktiga förare och det stämde säkert. Speciell i jämfört med oss fjunisar som inte kunde göra ett nedlägg utan att skita oss fulla :shock:

Håller helt med om att det är korkat att reta folk och utsätta andra för fara. Det finns alltid tillfällen när det går att stå på lite så det behöver man inte göra hela tiden.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av selma »

Blev lite förvånad när jag läste det på AB,tycker mej sällan se eu mopps längre sen dom höjde kraven.
Möter man nån moppe så är det oftast någon silvergrå farbror som justerar munstycket :D
Ser på grannungarna här som är 15,dom cyklar eller åker buss.det fanns inte på kartan när en annan var fjunig.
Å sen trimmade Eu mopps,nej en sådan har jag inte sett före mej :lol: :wink:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av Raketsport »

Här uppe finns det gott om både EU-moppar och EPA-traktorer.
I Vännäs har vi ingen lokal busstrafik och föräldrarna vill nog hellre att barnen kör själv än att skjutsa dom överallt.
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av HSE »

Ja här ute på landet är A-traktorer och EPA värre problem än mopedtrimmarna. De leker på vägen med trimmade motorer och fifflade växelådor :evil: En dag när jag körde på motorvägen mot Göteborg såg jag två A traktorer på gamla vägen som går parallellt med motorvägen några km, jag körde 100km på min mätare men A-traktorerna körde ifrån mig :shock: Inte så lyckat med ofjädrad bakaxel... En kompis hade en Jeep ombyggd till EPA när vi var 15, han frikopplade i en utförsbacke och frirullade förbi oss mopedrar men det var en gropig grusväg och i svängen nedanför studsade backaxeln så den tappade väggreppet och han sladdade ned i diket och välte i en 50 km/timmen. Han och hans passagerare klarade sig med lite blåmärken och vi välte Jeepen på rätt köl igen. Den hade en skev bakfälg efter att slagit i dikeskanten men startade och han kunde linka de två km han hade hem till garaget med den. Men leka på allmän väg med ett så pass tungt fordon som en EPA är inte riskfritt :!:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av erlan »

kan tillägga att a-traktorerna får ha fjädring runt om.
men det gör nog inte förarna mognare??

erlan
HSE
Inlägg: 5538
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Polisjakt efter trimmade mopeder.

Inlägg av HSE »

erlan skrev:kan tillägga att a-traktorerna får ha fjädring runt om.
men det gör nog inte förarna mognare??

erlan
Jag var lite osäker på fjädringsbestämmelserna för A-traktorerna, men jag borde vetat. Första åkeriet jag körde för hade en traktor registread dragbil, en Mercedes kortnos som bara användes för att köra ut eldningsolja till militärens tillhåll på öarna utanför Göteborg. Hög hastighet behövdes inte där ute :D Och det var ju KA4 färgan Loke som tog dragaren med påkopplat tanktrailer ut dit. Den dragaren hade ju bakfjädringen kvar. Men det hade inte Görans Jeep :D Tur att de klarade sig så bra de gjorde den gången, när de rullade runt i ett dammoln trodde jag att det gått riktigt illa :shock:
Skriv svar