Varför denna moppe-hype?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Stummis
Forumsponsor
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 sep 2014, 21:39
Ort: Ekerö

Varför denna moppe-hype?

Inlägg av Stummis »

Hej, som glad nybliven mopperally åkare så funderar man lite.

Mopeden som fordon stod ju längst ned på näringskedjan. Den kördes bara av byfånar och 15-åringar och var något som man snabbast möjligt skulle lämna bakom sig. Kanske mest förknippad med mellanöl och pubertetsångest.

Varför har nu plötsligt denna nya moppekult uppstått? (Aldrig försent att skaffa sig en lycklig barndom?)
När började det egentligen?
Nostalgi? ( En slags krökt framtidstro?)
Vårdande av ett viktigt svenskt kulturarv? Både tekniskt och socialt.
Kommer den att dö ut när dom som "var med" sitter på hemmet. Kanske ersatt med nya medelålders gubbar på tokrenoverade kinesiska plastskotrar?
En enklare tid fylld av framtidstro, med Boron, ACI och Zoom i tankarna var man ostoppbar. Inga miljöpartister som bråkade.

Skulle kunna hålla på länge, men vad säger forumets samlade erfarenhet?

/ Stummis
1134 -59. I trafik mellan 1959 och 1962. Återuppstånden 2014...
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av erlan »

med tanke på kombinationen miljötänk, stigande hälsointresse,
och bristande teknikunnande, gisssar jag på tokrenoverade mountinbikes.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av Micke S »

En hobby får större utbredning desto fler faktorer som samverkar som t.ex. att den:

- är rolig att hålla på med
- passar alla oavsett ålder, kön, kunskapsnivå och ekonomiska resurser
- skapar samvaro och gemenskap
- har en exponering
- tillfredställer skaparbehov och innebär en viss grad av utmaning
- etc.

Det är bara exempel tagna ur luften och kan gälla vilken hobby som helst men visar att ju fler saker som samverkar desto fler kommer att fångas upp av en viss hobby.

Hobbyn (i sin nuvarande form) kommer vara utdöd om 30 år med en succesiv nedtrappning om ca 10 år. slider_anon.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av 56:an »

Men den praktiska nyttan då? :o
30 moppen är ju faktiskt ett lika oumbärligt fordon idag liksom det var för 50 år sedan mistick_yes.gif

Svisch än är man här och svisch än är man där. Tar inte många minuter. Miljoner asiater på mopeder kan inte ha fel :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av Micke S »

Miljoner asiater lever på samma vilkor som vi gjorde här för 50-100 år sedan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av 56:an »

Menar du att det är fel att ha sin veteranmoppe till nytto- och vardagsfordon? :(

"Levnadsstandard" kan säkert mätas i ökat antal personbilar men varför ta bilen när man lättare och billigare kan röra sig inom radien av någon mil med en veteran 30 moped? :roll:

Hur använder du själv din moped eller mopeder?
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:Menar du att det är fel att ha sin veteranmoppe till nytto- och vardagsfordon? :(
Sett ur ett miljöperspektiv är det intressant att resonera kring.
Avgasemissionerna är ju som bekant (?) skyhöga, vilket lokalt kan orsakar problem och olägenheter.
Miljöpåverkan sett ur ett livscykelperspektiv är nog helt annorlunda.
Nyproduktion av saker ger miljöpåverkan, de gamla mopederna kanske kan anses som avskrivna?

Jag tycker att det är tveksamt att använda fordon vars avgasemissioner är höga, som nyttofordon/vardagsfordon.

På tal om asiater och tvåhjuliga fordon.
Vid min vistelse i Miuyn (nov 2013) (ligger strax utanför till Peking) så såg jag endast några enstaka (!) tvåhjulingar med tvåtaktsmotor.
Eldrivna scootrar fanns det i MASSOR.

Förövrigt tycker jag att mopeder är trevliga, har några.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:Menar du att det är fel att ha sin veteranmoppe till nytto- och vardagsfordon? :(

"Levnadsstandard" kan säkert mätas i ökat antal personbilar men varför ta bilen när man lättare och billigare kan röra sig inom radien av någon mil med en veteran 30 moped? :roll:

Hur använder du själv din moped eller mopeder?
Jag tycker att det skulle vara praktiskt och roligt att själv kunna använda moppen som nytto- och vardagsfordon. Men så länge jag jobbar och har många mil att köra varje dag går det inte. Har dock använt MC mycket som nyttofordon genom åren och kört året om men sådana fram till för bara några år sedan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:med tanke på kombinationen miljötänk, stigande hälsointresse,
och bristande teknikunnande, gisssar jag på tokrenoverade mountinbikes.

erlan
inte omöjligt :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=xP6fAPJa7cE
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av HSE »

Moped tycker jag för mig tillbaka till när jag var 14-15 år och hade framtiden framför mig :D Återskapar känslan av första motorfordonet i mitt liv varje gång jag kör en :lol: Men titta på lättviktarna, man ser inte så många av dem på vägarna/rallyn. Samma öde kommer nog att drabba mopeden om 30 år men mopeden har fördelen att man slipper krånglet med registrering osv.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av alf-johan »

Sluta fråga varför, bara kör :lol:
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av Hynboholm »

alf-johan skrev:Sluta fråga varför, bara kör :lol:
thumb_up
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av 56:an »

ZVEZDA M50 skrev:Sett ur ett miljöperspektiv är det intressant att resonera kring.
Avgasemissionerna är ju som bekant (?) skyhöga, vilket lokalt kan orsakar problem och olägenheter.
Om jag ser till min egen moped Ekonomen, är det verkligen så då?

2% oljeinblandning och det luktar knappt inge alls efter den. Säkert skulle den gå och göra luktfri med en bättre olja.

Däremot en modernare plastanka som alltid pga transmissionen går på fullrus 7000-8000 r/m kan lukta nåt fruktansvärt illa även långt efter den passerat, man märker det om man cyklar.

Men visst kan gamla mopeder lukta avgaser. På Unionsrallyt för nån vecka sen tänkte jag följa med på mopedkortegen runt stan och av nån anledning vart jag sist. Avgaslukten i luften blev fruktansvärd så jag försökte hålla mig på avstånd men tappade kontakten med kortegen efter bara någon kilometer. Jag tog en annan runda runt stan och då blev det bättre luft.

Jag tror en del blandar i för mycket olja och då ryker det blått ur ljuddämparen. Men hur mycket olja det ska var i bensinen kan ju diskuteras i den oändliga....
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Oljeinblandningen kommer att påverka partikelinnehållet i avgaserna, "högst påtagligt" och även lukt förstås.
Men, även om du har låg oljeinblandning så finns problemet med färskgas (HC) som spolas ut i avgassystemet.

Tvåtaktsmotorer som är baserade på "mopedteknik" har "svårt" att undvika detta problem, tyvärr.
Jag håller med om att många moderna plastscootrar både ryker o luktar rent ut sagt förjävligt.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Varför denna moppe-hype?

Inlägg av 56:an »

Köra på E85 och Klotz olja? slider_anon.gif
Skriv svar