Hej
Köpte dessa: http://www.norscand.com/repsats-grimeca ... -2321.aspx
Lagrena passar helt perfekt! Dessutom kapslade :=)
Däremot så var hylsan som medföljde alldeles för lång, skall det vara så? Någon som vet vilken längd den skall vara till ett Grimeca 105mm? Finns det olika längd på dessa? Eller har jag kanske fått fel grejjer?
Jag antar att hylsan är till för att hålla den inre kulbanan på plats då man drar åt allting vid montering av bakhjulet.
Tack
Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
Crescent MCB 1206 Trapper
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
dom har tydligen varit så smarta att dom lagt på justeringsmån på hylsan.
nogrann mätning, och röravskärare eller svarv är tydligen bra att ha.
och det finns två bredder på baknaven.
flinta, tvåväxlad sachs, och packmoppe har en bredd. fotväxlade sachs en bredare.
naturligtvis finns minst ett undantag. F50 har av någon anledning det smala navet, dock inte grimeca. där har man flyttat motorn i sidled i stället.
nåja det kan ju vara så att norscand har fått distansrör med fel mått,
dom är ju inte kända för sin höga kvalitet.
erlan
nogrann mätning, och röravskärare eller svarv är tydligen bra att ha.
och det finns två bredder på baknaven.
flinta, tvåväxlad sachs, och packmoppe har en bredd. fotväxlade sachs en bredare.
naturligtvis finns minst ett undantag. F50 har av någon anledning det smala navet, dock inte grimeca. där har man flyttat motorn i sidled i stället.
nåja det kan ju vara så att norscand har fått distansrör med fel mått,
dom är ju inte kända för sin höga kvalitet.
erlan
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
Du har rätt ang. Hylsan.
Jag brukar montera ena lagret och sen mäta från andra lagerläget hur lång hylsan bör vara.
För att vara på den säkra sidan brukar jag lägga på ett par tiondelar, så man inte belastar lagren i onödan. Yttre lagerbanan brukar ju sitta så hårt i navet så att risken att navet skulle vandra sidled dessa tiondelar känns uteslutet.
Detta förutsätter ju dock att man har möjlighet att kapa själv som inlägget ovan nämnde. Tror det är svårt att tillverka ett kit och sälja då det finns så många varianter av nav på våra moppar,och antagligen med olika toleranser.
Sen handlar ju mycket om hur lagret monteras.
Bankar du in det med en hylsa på ytterringen kan du ju få problem åt motsatta hållet. om hylsan mellan lagren är lite lång Så pressar de ju isär de inre lagerbanorna.
Jag brukar pressa in mina lager med en gängstång och muttrar och helt plana och tjocka "brickor" som trycker lika mkt på inre och yttre banan samtidigt.
Rätt eller fel vet jag inte, men det har fungerar på flera mopeder som går mååånga mil om året för mig.
Mvh ricky
Jag brukar montera ena lagret och sen mäta från andra lagerläget hur lång hylsan bör vara.
För att vara på den säkra sidan brukar jag lägga på ett par tiondelar, så man inte belastar lagren i onödan. Yttre lagerbanan brukar ju sitta så hårt i navet så att risken att navet skulle vandra sidled dessa tiondelar känns uteslutet.
Detta förutsätter ju dock att man har möjlighet att kapa själv som inlägget ovan nämnde. Tror det är svårt att tillverka ett kit och sälja då det finns så många varianter av nav på våra moppar,och antagligen med olika toleranser.
Sen handlar ju mycket om hur lagret monteras.
Bankar du in det med en hylsa på ytterringen kan du ju få problem åt motsatta hållet. om hylsan mellan lagren är lite lång Så pressar de ju isär de inre lagerbanorna.
Jag brukar pressa in mina lager med en gängstång och muttrar och helt plana och tjocka "brickor" som trycker lika mkt på inre och yttre banan samtidigt.
Rätt eller fel vet jag inte, men det har fungerar på flera mopeder som går mååånga mil om året för mig.
Mvh ricky
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
Tack för bra svar, då vet jag att jag inte är ute och cyklar utan kör moped ;)
Crescent MCB 1206 Trapper
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
Jag körde en annan variant istället för hylsan/röret i mitten.
Har inte tillgång till svarv så jag använde ett gäng brickor för 12mm bult och la på axeln. Tog några begagnade motorschims och la dit för att få rätt lagerspel.
Kostnad SKF lager 84kr/st
Har inte tillgång till svarv så jag använde ett gäng brickor för 12mm bult och la på axeln. Tog några begagnade motorschims och la dit för att få rätt lagerspel.
Kostnad SKF lager 84kr/st
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
Jag har inte heller tillgång till svarv, så det blir väl att lösa på liknande sätt, shimsa upp till exakt rätt spel.
Crescent MCB 1206 Trapper
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
men när ni drar ur axeln lär väl dessa brickor och schims falla lös mellan lagren?
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
Axeln låses med muttrar, så den kommer ingenstans.
Re: Lagersats för Grimeca 105 nav, problem
första gången jag monterade fasta lager i ett grimecanav skruvade jag in gamla lagerkonorna
innanför lagren, justerade till rätt avstånd, låste sen med lämpliga muttrar på utsidan.
erlan
innanför lagren, justerade till rätt avstånd, låste sen med lämpliga muttrar på utsidan.
erlan