Nytt medlem Simson presenterar sig

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Simson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 nov 2015, 16:51
Ort: Gråbo

Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Simson »

Hejsan

Jag är ny här och tänkte presentera mig kort.

Ursprungligen har jag mina rötter i Östtyskland och är därmed "Simson-skadad", därför mitt namn här i forumet. När jag var liten så hade alla i min familj en moppe ur Simsons kända "fågelserien". Farsan hade en Simson Star (svenska: Stare), morsan körde en fin Simson Spatz (svenska: Sparv), morfar hade en Simson Schwalbe (svenska: Svala) och farfar körde en Habicht (svenska: hök). Själv hade i min lärlingstid en S53.

Sen 2008 bor jag i Sverige och nu äntligen skaffade jag förutsättningar för en moped - en liten garage med verkstad på landet i Lerums kommun. Kollade lite på Ebay i Tyskland och lyckades få tag i en Simson Habicht (Hök) från 1973 ur första hand. Äntligen... nur får jag bara hämta "fågeln" hit.

Jag ser fram emot att läsa era inlägg här och kanske ses vi någon gång. Är även mycket intresserad i att få kontakt med er som också kör Simson i Sverige.

Hälsningar "Simson" (Andi)
En Simson tappar ingen olja. Hon markerar sitt revir!
Simson håller längre än muren!
https://www.youtube.com/watch?v=3QQqWR1licM
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av fatchance »

Hej Simson och välkommen till detta eminenta forum som du kommer att få mycket nytta och glädje utav!

Tror inte att så många här äger en Simson, men några stycken är det säkert.

Själv så har jag några Simson cylindrar som jag har "mekat" dit på mina Victoriamotorer.
Gillar dom av lite olika orsaker, främst priset då dom knappt kostar någonting! :D

Här en bild på det senaste bygget med en Simson cylinder med delad avgasport. (som dock inte syns på bilden.. ;) )
Den är omgjord av någon händig kille i Tyskland för många år sedan.

Bild
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Falkfish »

Hej.
Välkommen hit.
Vad roligt med någon som kan ta med sig lite erfarenhet av just Simson till detta forum som normalt domineras av Svenska moppar.


Vad som vore roligt är att få ta del utav bra länkar till olika sidor med bra kvalitetsprylar ( motordelar ) till dessa motorer..

Stefan
Senast redigerad av Falkfish den 14 nov 2015, 18:04, redigerad totalt 1 gånger.
Nima
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 okt 2015, 14:01

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Nima »

Trevligt med en presentation, det uppskattas! Jag är också ny på forumet och även jag tänkte skriva en liten presentation framöver.
Jag önskar dig varmt välkommen till forumet, Simson!
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av selma »

Tjena ,välkommen.
Ska bli kul att lära sig lite om Simson som för mej är helt obekant.
Har aldrig träffat på någon på nåt rally,så det här blir spännande thumb_up
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av HSE »

Simson är intressanta, har väl bara stött på 2 st här de har ju gått som lätt MC eftersom någon godkända 1 hästars moped aldrig importerades till Sverige. Men jag föredrar faktiskt registrerade motorcyklar framför att köra trimmad moped olagligt. Fast det är väl bara jag det :)
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av pnilz »

Välkommen :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av HSE »

Så att tråkigt nog har företaget kursat för mer än 10 år sedan. Synd! http://www.google.se/search?q=simson+mo ... Q&dpr=1.25
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Hynboholm »

Spännande med ett "nytt" märke!
Lägg gärna upp några bilder!
Användarens profilbild
Simson
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 nov 2015, 16:51
Ort: Gråbo

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Simson »

Jag får kanske säga att jag inte har så jätte mycket erfarenhet än eller glömt bort en del. Det var länge sen jag körde/skruvade min S53 och den är ju inte riktig jämförbar med min Habicht. Men erfarenheten kommer ;) köpte redan gamla verkstadsinstruktioner och ritningar. Jag ser fram emot att börja skruva under vintern.

Ska väl börja med en ny tändning/generator så att belysningen blir bättre... och restaurera allting steg för steg. Kommer bli kul!

Kanske kan jag skriva lite om Simsons mopeder här, lite allmänt och bakgrund till de. Fördelen med Simson är att nästan alla har haft en i Östtyskland och det finns många reservdelar. Den gamla fabriken blev till och med uppköpt av ett företag som idag erbjuder helt nya motorer och mycket mer som tillverkas efter originalritningar. Dessutom finns det många säljare som säljer allt möjligt online.

Jag har ingen aning om veteranmopedscenen i Sverige än. Men jag är verkligen sugen på att delta på en rally någon gång och titta på era fina mopeder.

@Fatchance, heftig bild :) Det krävs mycket kunskap att få ihop det, är imponerad :)
@HSE, Det där med registreringen vet jag inte än hur jag ska göra. Vill inte köra olagligt. I Tyskland finns det ju en undantagsregel för Simsons mopeder som byggdes före 1990. De kör upp till 60 km/h och är nog liite större än vad mopeder fick vara i Västtyskland. Men man kom överens att de gamla östtyska mopeder får köras med bara försäkringsskyltar. Så jag får kolla upp hur jag får göra här. En nödlösning vore om jag försäkrar den hos ett tyskt försäkringsbolag och komplettera moppen med en liten skylt "D" för Tyskland... i Tyskland registrerade mopeder får köras inom EU. Men helt klockrent är det inte heller. Får se hur jag gör.

Bilder kommer när moppen är på plats :)
En Simson tappar ingen olja. Hon markerar sitt revir!
Simson håller längre än muren!
https://www.youtube.com/watch?v=3QQqWR1licM
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Baronen »

Välkommen! Ska bli intressant att få veta lite mer om detta, för mig, okända märke. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Coolvette »

Hej Andi,
Välkommen hit till ett toppenforum med massor av kunskap.

Jag har nog aldrig sett någon Simson och i synnerhet inte en sådan här, ska vara en Habicht:
Bild

Lycka till med din moppe och posta uppdateringar så snart du kan.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Baronen »

fatchance skrev:Hej Simson och välkommen till detta eminenta forum som du kommer att få mycket nytta och glädje utav!

Tror inte att så många här äger en Simson, men några stycken är det säkert.

Själv så har jag några Simson cylindrar som jag har "mekat" dit på mina Victoriamotorer.
Gillar dom av lite olika orsaker, främst priset då dom knappt kostar någonting! :D

Här en bild på det senaste bygget med en Simson cylinder med delad avgasport. (som dock inte syns på bilden.. ;) )
Den är omgjord av någon händig kille i Tyskland för många år sedan.

Bild
Vad är det för bultdelning på cylindern? :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av Micke S »

Välkommen "Simson", Andi !
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Nytt medlem Simson presenterar sig

Inlägg av fatchance »

Simson skrev: @Fatchance, heftig bild :) Det krävs mycket kunskap att få ihop det, är imponerad :)
En svarv och lite tänkande, sedan är det klart! ;)

Baronen skrev: Vad är det för bultdelning på cylindern? :)
Simson S51, S61 och S70 har 50 x 50
Simson S50 har 45 x 45 thumb_up
Skriv svar