Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av J2000E »

Vad skall jag begära för betalt för dessa prylar?

Funderat på inriktningen i mopedintresset. Har kommit i tankar om att göra mig av med lite saker som inte ligger i linje med vad jag har för framtidsplaner för mitt moppeåkande.

Har svårt att bedöma vad jag skall begära - vad marknaden tål, för dessa saker:

MCB 80TS, reg.papper och skylt, proffslackad. Både Originaltanken och en 50S-tank lackade för att ha lite valfrihet i byggandet. Komplett och original, förutom äkta, NOS, Borrani 17” fälgar. Nya Metzler mackor. NOS hastighetsmätare samt originalmätaren. Mycket nya andra delar. Rostria A4 ”platta kupolmuttrar” till det mesta. Behåller gärna Ceriani-bakdämparna men inget måste. Fin originallimpa, etc.

Sachs 6 pet. Har två motorer – en kortslagig och en långslagig. En (1) av dem kan få gå. Båda helrenoverade av Delta-motor, Bengt Lagerblad (som byggde Monarks fabriksracers när det begav sig). Den kortslagiga med NOS block och en mängd andra helt nya gamla delar – bl a rakskurna drev på primären. Finns även NOS Mahle cylinder (brukar anges till 8,5hp), topp samt rätt förgasare som hör till. Den långslagiga har också mycket nytt och resten fräscht begagnat som renoverats. Har, utöver motorerna, en del extra, nya, växeldelar som passar vilken av motorerna som helst. Den kortslagiga med sitt cylinderkit/förgasare NOS block, etc. bedömer jag som avsevärt mer värd än den andra ”hybriden”.

Som ni självklart inser så vet jag att det här är rätt dyra och relativt ovanliga saker
(i det här skicket). Ska jag sälja 80TS: en med en av motorerna som komplett byggsats eller skall jag sälja chassi och motor var för sig? Vad bör jag begära – som paket eller separat? Motorn går nog att sälja för mer till Europa men hojen är stendöd utanför Sverige.

Vad säger den samlade intelligentian?

Bild

Den var inget lik före renoveringen heller:

Bild

Äkta Borrani

Bild

Kortslagig "ny" motor

Bild
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av musköchrister »

=P~ det är nog tur att det blir dyrt,så man inte behöver fundera på prylarna :D
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av J2000E »

musköchrister skrev:=P~ det är nog tur att det blir dyrt,så man inte behöver fundera på prylarna :D
Tack för bra råd... :-)

Men vad är rimligt/dyrt/etc? 30' för hoj o motor? 10' motor? Kom med inspel.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av Hynboholm »

Alla delar i en klump som byggsats ger nog minst med stålar, men också samtidigt minst jobb.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av Falkfish »

Hej.
Priset du själv anger ligger i mina ögon rätt om du vill ha sålt grejorna ganska omgående, det är ju onekligen ovanliga och fina grejor, dessutom med lite historik bakom gör ju inte saken sämre.

/ S
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av testo »

Skulle tro att det skulle kunna bli lite dyrare än priserna du nämner, speciellt för motorn.
Men vill du sälja snabbt så ligger priset rätt! Men som vanligt gäller det att hitta rätt köpare!

Om jag inte redan förköpt mig i år skulle jag slagit till direkt!
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av zappafan »

J2000E skrev:Funderat på inriktningen i mopedintresset. Har kommit i tankar om att göra mig av med lite saker som inte ligger i linje med vad jag har för framtidsplaner för mitt moppeåkande.
Enpetare? :mrgreen:
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av J2000E »

zappafan skrev:
J2000E skrev:Funderat på inriktningen i mopedintresset. Har kommit i tankar om att göra mig av med lite saker som inte ligger i linje med vad jag har för framtidsplaner för mitt moppeåkande.
Enpetare? :mrgreen:
Jepp - det är den smala vägen för mig nu... Otrimmat och med strut och termos.
































Nej, mer återgång till enkelt, busigt och tonårsbetonat.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av J2000E »

Verkar som om vi har kommit fram till någorlunda samma slutsatser.

30´ är nog "lagom" för byggsatsen. Jag tror att man kan pressa ut upp till 10´ ytterligare om man styckar upp och kränger kortslagig motor för sig och Mahle-cylle/topp/förgasare för sig på ebay - och chassit på tradyra här hemma. Men det kräver tid och engagemang. Om mitt liv hängde på det skulle jag maximera. Nu är läget dock annat och jag skulle tycka det var bättre att allt gick till ett gott hem som helhet. Kontakter har tagits. Ser lovande ut. Återkommer.

Tack för hjälpen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av Micke S »

Vad är det för slag på den långslagiga motorn?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av J2000E »

44 mm.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av Hynboholm »

Har det blivit någon affär?
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av J2000E »

Jepp. Hämtas på söndag. Går till ett gott hem.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av billykid »

J2000E..!!

Kan berätta att jag letat länge efter en MCB TS80. På Tradera böjd jag 8500kr för ett objekt, ångrar mig idag att jag inte bjöd mera!

Då ska tilläggas att jag åkte på en sån helt original i bra skick, en Äldre kompisen hadde en sån sa att växlarna ej funkade. Aldrig
skruvat med sånt, tror på tusan så lyckas jag få det att funka., mycket klura jag...tom vx-lande...klack grep där vid ner. klack i vid
upp, ovala skuvar som stoppar...fick ej aldrig 6-VXL att fungera..men den gick otroligt bra på 5-Vxl..så det räkte bra kan jag lova.
Så här i efterhand så kan bero på att vad jag vet så har dom inte 6-VXL original....mmm

Tror du att jag som en liten 14-åring grabb fick åka på den då. Sa att nu funkar det troligen efter en liten lätt tur där jag skakade av
räddlsa för vilken fart å kraft...så när jag blåste om Zurdapp 70cc lätt fick jag ej åka mera på den.

Det är våran moped nu sa de större grabbarna, nu ska vi åka med den...vad kan en benig 14-åring på 57kg säja då..inte mycket tyvärr.
Dom stora grabbar efter en jakt med Poppo. Landade de i ett cykelställ med cyklar(dom sprang från platsen). Polisen tog TS80....visade
vara stulen, så var den borta!

Vad jad vet så är MCB 80TS 5-VXL...Priset är nog troligen för högt för mig nu, Dream on kan man, å SACHS 5-6vxl motor har jag några nu.
Med vad är en dröm på Slåttet...suck..?++!!!!!!
Pido
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 maj 2017, 08:53

Re: Råd önskas kring - 80TS/6-växlat Sachs

Inlägg av Pido »

Hej jag är helt ny här om du har något kvar till 80 TS får du jätte gärna ringa till mig på 0707 267710 Mvh Pido
Skriv svar