Vad gör vi på jobbet då?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av JanneL »

Gösta skrev:Janne L! Inte så dåligt gissat på åldern 1925 är debutåret. Modellen heter 610 är också mycket riktigt 1000 cc. Antalet tillverkade är inte riktigt klarlagt men troligen under 300 st, fanns nog även 1929. Min är en 1928 det är bara några få olikheter mellan 1925 och 29. Motorbilden avslöjar att det inte är en HVA 600 som modellen inledningsvis hette. Stötstångsinkapslingen för ventilerna på de tidiga, hade både in och ut, inkapsling, men då de gick varmgång i avgasspindlarna togs inkapslingen bort, och problemet var ur världen. Har en 1925 också men den ligger i ett miserabelt skick och väntar på, ja vet inte vad. Åtkomsten av den är en särskild historia som verkar som rena ljuget.
För 30 år sedan var en busslast resenärer på genomresa genom trakten och de passade resenärerna att stanna till vid mitt jobb och inta medhavd fika, mot min vägg passade det bra att uträtta natura behov och dessutom passade det även bra att kasta plastmuggarna när sista slurken var drucken. Allt detta under mitt iakttagande inifrån huset. Chauffören var sist med att kasta sin mugg, denne kände sig djupt bedrövad över tilltaget, när jag påpekade det olämpliga i vad som skett,och försäkrade att det var brådskan, att passa en tid längre fram som var orsaken till handlandet. Då fick han se min gamla HVA stående bakom knuten mot väster, och sa har också en så där hemma som ligger som skrot efter min farfar vill du ha den så är det bara ett hämta. sagt och gjort, vid hämtandet var jag inte sen med att lova honom göra om sitt tilltag med resenärer och allt om nu brådskan skulle infinna sig igen nån gång i framtiden. Ingen skön syn men ändå i bättre skick än den som jag jobbade med i många år förut, blev till.
Ajfan ja det var förstås lite chansning men jag förstod att det inte var 30 för då hade de flesta större cyklarna handbroms.
Jag håller ju bara på med Indian men om det är nån cykel jag trånar efter och skulle vilja ha så är det en Husqvarna 1000cc.
Vi har ju åkt Skåne rundt ett antal ggr och där finns det alltid med ett par st, bl.a Hasse Ädel med sin skönhet.
Om din kan bli till salu nån gång är jag kraftigt intresserad. :D
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Gösta »

Då ha vi nog råkats i Blomyra kanske, Gränslar en Indian 347 emellanåt, som inskaffades 1971
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av sachsmaster »

Gösta skrev:
Är det du som är "urmakaren" på Tradera? :)
  • Bild
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Gösta »

Fina bilder, men har mest kunder som är inne på att vara kostnadsneutrala, så den typen av ur är ett minne blott för mig. Föresten var inte fina arbandsur så starkt representerade bland skogsfolket här uppe. Dom föredrog enkla ur som man fick dra upp själv, och datumet var det inte heller något som dom var vana med
att klockan skulle informera om.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Gösta »

Sachmaster om du tänkte på mitt alias så har jag ett annat sådant , Förresten har jag aldrig sålt något där, men köpt en och annan småsak,det har väl blivit lite reparationsprojekt på gamla ur jag lagt mig till med nu senast ett Bulle patent bordsur, batteridrivet ur från 20-talet, sen pysslar jag med den tills jag blir nöjd.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av sachsmaster »

Oki

Tyckte bara det stämde så väl med en där som kallar sig urmakaren och köper rätt så mycket mopeddelar :)
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Micke S »

J2000E skrev: Bild
Fantastiskt fina klockor thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av zappafan »

Trodde det var Donald Trumps handled man såg.... :mrgreen:
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av sachsmaster »

Vad har han med det här å göra? :?
  • Bild
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av TolvNollNio »

zappafan skrev:Trodde det var Donald Trumps handled man såg.... :mrgreen:
staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif
Hoppas verkligen inte J2000 har samma "frisyr" 22_yikes.gif
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av J2000E »

Här är jag med min senaste...

Bild
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av J2000E »

sachsmaster skrev:Vad har han med det här å göra? :?
Skulle tro att det menas att klockorna ser dyra ut? De är de inte. Jag har dyra klockor och billiga klockor. Vad de kostar brukar alltid vara en sak som folk hänger upp sig på. Jag brukar fråga vad de har för hobbys och gör sedan en jämförelse. Det brukar sluta med att de förstår att deras hobby - nästan alltid är dyrare. Om man gör en jämförelse i den övre regionen så kan vi ta en "vanlig" Rolex - en klocka som människor i allmänhet tycker är "fin" och dyr. En grundförutsättning är att jag ALDRIG köper en klocka ny. Det är som med det mesta annat - första ägaren tar värdefallssmällen. Om du köpte en Rolex GMT Master från 2003 begagnad 2009 och betalade 30 000kr - så får du idag 40-43 tusen för den. Om du 2009 istället köpt en mycket avancerad TV-anläggning - för det är din hobby - vad får du för den idag? Eller jaktvapen, eller mopeder, eller vad folk lägger på spelbutiken, etc, etc.

Du har en ingångspeng och/men om man gör medvetna val och är intresserad så är klockhobbyn gratis eller lönsam. Hur många intressen kan man säga det om? Jag köper aldrig en klocka som en investering utan köper det som jag är intresserad av ur tekniskt, historiskt, estetiskt perspektiv. Några går upp, andra går ned men på det hela taget och med åratal av "wheeling and dealing" har jag min samling gratis idag. Klockor är en internationellt stor hobby och även om det blir lågkonjunktur på ett ställe så är det högkonjunktur någon annanstans och med internet är marknaden internationell.
J C
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 sep 2014, 21:15

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av J C »

Och alla klockor är naturligtvis ställda på samma tid med militärisk millimeterprecision.
Lite musik till det arbetet kanske skulle pigga upp? https://www.youtube.com/watch?v=P6z2QTnETp0

/JC
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av J2000E »

J C skrev:Och alla klockor är naturligtvis ställda på samma tid med militärisk millimeterprecision.
Lite musik till det arbetet kanske skulle pigga upp? https://www.youtube.com/watch?v=P6z2QTnETp0

/JC
Tjaba JC! Länge sedan!
Att ställa klockan på tio i två eller tio över tio är tradition i klocknördskretsar. Det kallas "happy face" och är ansett att vara den "vackraste" tiden... (ja, jag vet..nördar..). Lite som att det borde vara lag på att alltid visa moppar från den sida som avgassystemet sitter på. Eller cyklar med växelsidan mot kameran. Eller JC lite mer ungdomlig...

Bild
Länge funderat på den här för moppep*rrtråden men inte vågat...
Senast redigerad av J2000E den 19 feb 2016, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av zappafan »

Jo allting är ju relativt, det beror väl på ekonomin till slut ändå, jag skulle inte köpa en klocka för 10-15.000:- , moped för 35.000:- , Bil för 400.000:- om inte Inkomsten plötsligt skulle 4 dubblas.... :-|
Skriv svar