Vad gör vi på jobbet då?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av HSE »

Mattis skrev:Jag sitter i toppen på tornet på bilden. Där vi tillverkar feta sjökablar.
Länkar till ett filmklipp.
Inte en kabel jag jobbat med då mina kablar har plastisolering i stället
för oljeimpregnerat papper.https://youtu.be/5q5f8e0p3PM
Då har du säkert jobbat med kabelmatrial jag varit med och tagit fram, ex några av dessa http://www.matweb.com/search/GetMatlsBy ... n%E2%84%A2
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Mattis »

HSE skrev:
Mattis skrev:Jag sitter i toppen på tornet på bilden. Där vi tillverkar feta sjökablar.
Länkar till ett filmklipp.
Inte en kabel jag jobbat med då mina kablar har plastisolering i stället
för oljeimpregnerat papper.https://youtu.be/5q5f8e0p3PM
Då har du säkert jobbat med kabelmatrial jag varit med och tagit fram, ex några av dessa http://www.matweb.com/search/GetMatlsBy ... n%E2%84%A2
Stämmer bra det. :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av HSE »

Jag läste ju vidare efter grundskolan men hoppade av och utbildade mig till bilmekaniker i stället, med det i fickan gick jag till Volvo och fick jobb som justerare på lastvagnarna, fixade alltså all felen på färdiga lastbilar. Sade upp mig när jag skulle göra lumpen, inte så smart kanske men gott om jobb då... Efter lumpen i Skövde så hade de ingen ledig tjänst annat än på bandet så jag jobbade ett tag med att göra havregryn hos AXA. Sedan började jag köra lastbil istället för att laga dem. Provade det mesta under 6 år och 4 olika åkerier, från tipp och kran bil via sprängsten och shakt till grus och snöröjning och halkbekämpning till 24 meters bil och släp för ASG. Övergick till att testköra fabriksnya personbilar två år innan jag började på en petrokemisk industri, läste igen vad jag missade när jag hoppade av utbildningen och steg i graderna till skiftförman, var en påläggskalv som fick hoppa in när det behövdes vikarier som driftingenjör och efter nära tre år av vikariat på dagtid med kortare skiftgång i mellan så sökta jag till innovations centret för att en gång för alla slippa skiftjobbet. Då hade jag jobbat 16 år på driften och var precis vad utvecklings gängen behövde :wink: Innovation Centre

Borealis i Sverige har ett forskningscenter - Innovation Centre - som arbetar med polymerdesign, vetenskapliga tjänster samt forskning och utveckling inom affärsområdena Research & Development (R&D), infrastruktur (Wire & Cable och Pipe).
Så det blev 18 år till där innan jag gick i pension. Nu glömde jag ett år som lackerare åt en bekant mellan lastbilsåkerierna. Får se vad jag kan leta fram i bildväg senare.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av HSE »

Mattis skrev:
HSE skrev:
Mattis skrev:Jag sitter i toppen på tornet på bilden. Där vi tillverkar feta sjökablar.
Länkar till ett filmklipp.
Inte en kabel jag jobbat med då mina kablar har plastisolering i stället
för oljeimpregnerat papper.https://youtu.be/5q5f8e0p3PM
Då har du säkert jobbat med kabelmatrial jag varit med och tagit fram, ex några av dessa http://www.matweb.com/search/GetMatlsBy ... n%E2%84%A2
Stämmer bra det. :D
Jag har ju besökt tornet i Karlskrona men inte din fabrik.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Gösta »

Har jobbat som urmakare i hela mitt verksamma yrkesliv de första10 åren som anställd sedan egen företagare numera ålderspensionär. Mekat mest med veteran mc men även traktor och bilar och lastbilar.Numera har jag ett hobbyurmakeri, som jag ser fram emot att gå till varje dag någon timme. Denna mc blev klar för 20 år sedan och togs tillvara bortslängd och övergiven ytterligare 15 år tidigare.


husqvarna4.jpg
husqvarna4.jpg (50.28 KiB) Visad 2691 gånger
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Gösta »

husqvarna2.jpg
husqvarna2.jpg (43.93 KiB) Visad 2690 gånger
Mer bilder
Bilagor
husqvarna.jpg
husqvarna3.jpg
husqvarna3.jpg (42.34 KiB) Visad 2690 gånger
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Gösta »

Men skulle inte detta handla om vad vi gjorde på jobbet, men jag har ju inget "riktigt jobb" längre så därför hoppas jag ni ursäktar. Men jo visst har jag väl bilder från min gamla verkstad att visa. När de billiga och välgående batteriklockorna kom i marknaden blev det en kraftig omändring för alla urmakare, förändringen ver inte lika för alla, utan styrdes i stort av vad man ville inrikta sig på, själv ville jag bara överleva och tog de jobb som kunde ge mig inkomst. Men det blev en riktning ändå, som jag kände mig bekväm med, och det var att tillverka nya kugghjul till andra urmakare som inte ännu lärt sig detta, men det fanns också en kategori som ville beställa sådant,för det var bekvämt att slippa bry sig i denna konst. Det var mest hjul till väggur som jag ordnade med. Maskinerna finns ännu kvar och får göra tjänst emellanåt,och det är för mig en stor glädje att känna sig behövd på ålderns höst.
Här lite bilder:
Bilagor
kugghjul och fjäderhus 28-4 006.jpg
kugghjul och fjäderhus 28-4 005.jpg
kugghjul och fjäderhus 28-4 004.jpg
kugghjul och fjäderhus 28-4 003.jpg
kugghjul och fjäderhus 28-4 002.jpg
kuggfräs4.jpg
Ann-Katrins Fjäderhus 004.jpg
Ann-Katrins Fjäderhus 003.jpg
Ann-Katrins Fjäderhus 002.jpg
Ann-Katrins Fjäderhus 001.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Micke S »

Jättefint jobb med den gamla hojen ! Men det är inte alls förvånande att det blev så bra genom att du är urmakare och därmed har känsla för kvalité och att vara noggrann. Det duger ju inte att komma med dumma ursäkter när en kund kommer tillbaka efter några dagar och talar om att den nydonade klockan har lagt av. Den förväntas ju kunna fungera problemfritt varje dag i många år.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av sachsmaster »

Hej... Många fina bilder där :D
Men mest gillar jag vinterbilden där ni sitter på motorcykeln, analog kamera och sååå mycket 1990-tal slider_score.gif
  • Bild
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Hynboholm »

Gösta skrev:Maskinerna finns ännu kvar och får göra tjänst emellanåt,och det är för mig en stor glädje att känna sig behövd på ålderns höst.
Kul med bilder! Imponerande hantverk!
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av JanneL »

Gösta skrev:Har jobbat som urmakare i hela mitt verksamma yrkesliv de första10 åren som anställd sedan egen företagare numera ålderspensionär. Mekat mest med veteran mc men även traktor och bilar och lastbilar.Numera har jag ett hobbyurmakeri, som jag ser fram emot att gå till varje dag någon timme. Denna mc blev klar för 20 år sedan och togs tillvara bortslängd och övergiven ytterligare 15 år tidigare.


husqvarna4.jpg
snyggt! Jag gissar på 1925 1000cc :D
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Baronen »

Imponerande renovering av husqvarnan och intressanta bilder från ditt jobb. Har alltid varit intresserad av urmakeri och tillverkning av mekaniska delar. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av HSE »

Härligt att den gamla motorcykeln blev räddad! Analoga klockor tycks vara ett samlarområde i dag så urmakare kommer nog alltid att behövas även om det inte behövs så många som förr.
Gösta
Forumsponsor
Inlägg: 95
Blev medlem: 01 dec 2015, 22:38

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Gösta »

Janne L! Inte så dåligt gissat på åldern 1925 är debutåret. Modellen heter 610 är också mycket riktigt 1000 cc. Antalet tillverkade är inte riktigt klarlagt men troligen under 300 st, fanns nog även 1929. Min är en 1928 det är bara några få olikheter mellan 1925 och 29. Motorbilden avslöjar att det inte är en HVA 600 som modellen inledningsvis hette. Stötstångsinkapslingen för ventilerna på de tidiga, hade både in och ut, inkapsling, men då de gick varmgång i avgasspindlarna togs inkapslingen bort, och problemet var ur världen. Har en 1925 också men den ligger i ett miserabelt skick och väntar på, ja vet inte vad. Åtkomsten av den är en särskild historia som verkar som rena ljuget.
För 30 år sedan var en busslast resenärer på genomresa genom trakten och de passade resenärerna att stanna till vid mitt jobb och inta medhavd fika, mot min vägg passade det bra att uträtta natura behov och dessutom passade det även bra att kasta plastmuggarna när sista slurken var drucken. Allt detta under mitt iakttagande inifrån huset. Chauffören var sist med att kasta sin mugg, denne kände sig djupt bedrövad över tilltaget, när jag påpekade det olämpliga i vad som skett,och försäkrade att det var brådskan, att passa en tid längre fram som var orsaken till handlandet. Då fick han se min gamla HVA stående bakom knuten mot väster, och sa har också en så där hemma som ligger som skrot efter min farfar vill du ha den så är det bara ett hämta. sagt och gjort, vid hämtandet var jag inte sen med att lova honom göra om sitt tilltag med resenärer och allt om nu brådskan skulle infinna sig igen nån gång i framtiden. Ingen skön syn men ändå i bättre skick än den som jag jobbade med i många år förut, blev till.
Bilagor
Göte Nyströms klockaHVA600 064.jpg
Göte Nyströms klockaHVA600 064.jpg (129.18 KiB) Visad 2603 gånger
Göte Nyströms klockaHVA600 086.jpg
Göte Nyströms klockaHVA600 086.jpg (136.94 KiB) Visad 2603 gånger
Göte Nyströms klockaHVA600 053.jpg
Göte Nyströms klockaHVA600 053.jpg (137.56 KiB) Visad 2603 gånger
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av J2000E »

HSE skrev:... Analoga klockor tycks vara ett samlarområde i dag så urmakare kommer nog alltid att behövas även om det inte behövs så många som förr.
Gösta - kul med en urmakare här!

Jag har genom åren lämnat drygt 100 klockor på service. För er andra (än Gösta) - en normal service går på mellan 2 och 5 beroende på vilka komplikationer klockan har. Riktigt avancerade varianter kostar avsevärt mer. Min urmakare Werner och jag har med tiden fått ett mycket bra förhållande. Kanske inte att undra på... Jag har varit med och betalat hans sommarstuga... :)

Har idag "bara" 66 gamla klockor. Försöker trappa ned. Klart svårare drog än moppar - de tar ingen plats.

Några av mina favoriter och som jag tror kan värma ett gammalt urmakarhjärta(?):

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar