Vad gör vi på jobbet då?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av JanneL »

En tråd för vad vi arbetar med, gärna med bilder corsodispari_unsure

Jag har en liten mekanisk verkstad.
jag legotillverkar detaljer och reparerar saker åt folk i bygden.
ett återkommande arbete som jag har är ramar till ismaskiner.
Jag punktar ihop dom på saxbordet och sen monterar jag dom i jiggen som syns på bilden.

här e en bild från lilla smedjan

Bild
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Coolvette »

Åkej, kul idé för att känna till mer om varandra, jag fyller på:

Bild

En oblyg bild på mig på jobbet, i handen har jag objektet som är grunden till mitt arbete.
Jobbar med att utbilda kundernas montörer i den ädla konsten att korrekt installera och driftssätta dörrautomatik... 8)
Bilden tagen sommaren -14 i TelAviv, en halvtimme senare rinde klockorna och vi fick gå i skyddsrummet, vem sa att det var ett trist jobb... :wink:
Windsor50
Inlägg: 228
Blev medlem: 14 dec 2010, 00:00
Ort: Hultsfred, Småland

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Windsor50 »

Kör bl.a. Sådana här
image.jpeg
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av JanneL »

Coolvette skrev:Åkej, kul idé för att känna till mer om varandra, jag fyller på:
En oblyg bild på mig på jobbet, i handen har jag objektet som är grunden till mitt arbete.
Jobbar med att utbilda kundernas montörer i den ädla konsten att korrekt installera och driftssätta dörrautomatik... 8)
Bilden tagen sommaren -14 i TelAviv, en halvtimme senare rinde klockorna och vi fick gå i skyddsrummet, vem sa att det var ett trist jobb... :wink:
Är det Besam du jobbar på?
jag har jobbat med portar och dörrar i 30 å,r så vi är då i samma bransch :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Micke S »

Jag har jobbat med konstruktion av radiolösningar för tal- och datakommunikation. Det har inneburit mycket resor till olika platser och jag har oftast haft möjlighet att se mig omkring där jag har varit. Ett bra sätt är då att hyra hoj som är ett smidigt och roligt sätt att ta sig fram.

Jag har alltid tyckt om att resa och få se hur det är på andra platser och hur människor har det där. Eftersom jag nu är pensionär kan jag göra det precis när jag vill efter vad ekonomin medger.
Bilagor
3.jpg
2.jpg
1.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Coolvette »

JanneL skrev: Är det Besam du jobbar på?
jag har jobbat med portar och dörrar i 30 å,r så vi är då i samma bransch :D
Har jobbat på Besam sedan 1985, numera är det ju uppköpt av ASSA ABLOY och jag finns nu på EM Entrematic, ett systerbolag till Besam.
Inofficiellt delar vi produktportfölj med Besam, enbart detaljer skiljer, men det får vi inte lov att berätta... 8)
I koncernen finns ju bland andra Crawford så det är väl nära det du jobbat med men vi sysslar enbart med persontrafik.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av mallgroda »

Jobbar som mättekniker på volvo med bla vibrationsmätning lagerdefekter i maskinutrustningar. Även 3D mätningar,interpolering(cirkulärtester), termografering mm finns med på schemat. Samt mycket analyser av mätdata för att ge information till Uh-ansvariga till grund för ev reparationer. Bakgrunden är annars som mekaniker sedan -76

Bild
Mattis
Forumsponsor
Inlägg: 180
Blev medlem: 25 jun 2008, 23:00
Ort: Backen / Åsensbruk

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Mattis »

Jag sitter i toppen på tornet på bilden. Där vi tillverkar feta sjökablar.
Länkar till ett filmklipp.
Inte en kabel jag jobbat med då mina kablar har plastisolering i stället
för oljeimpregnerat papper.https://youtu.be/5q5f8e0p3PM
Bilagor
Horns rev submarine cable.jpg
Horns rev submarine cable.jpg (41.32 KiB) Visad 4089 gånger
Nexans-Skagerrak-NY1.jpg
Nexans-Skagerrak-NY1.jpg (18.64 KiB) Visad 4089 gånger
Senast redigerad av Mattis den 27 jan 2016, 06:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Puchlasse »

Jag tycker knappt jag jobbar längre, har bara roligt. Sålde ett gäng inredningsbutiker förra året, som jag startat och ägt de senaste 15 åren. Nu har jag bara roligt med moppedelar på Mopedrenovering.se. Vår målsättning är att bli den bästa och trevligaste moppebutiken på nätet. Just nu är skrivbordet fullt med Simtus prylar, så snart kan du köpa även dem direkt hos oss. Owe och Janne som jag jobbar med är i ungefär samma situation som mig, ungarna har dragit och husen är betalda, så vi behöver inga jättelöner. Nu ska vi bara försöka få ut mesta möjliga nöje av resten av våra arbetsliv. Tänk själva känslan av att åka på mopperally/marknad på arbetstid. :)
Bild
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Hynboholm »

Jag sitter på kontor och säljer grejer till byggarbetsplatser mm.
Utsikten består just nu av några killar som försöker gräva i kylan... :roll:

Bild
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Har jobbet som en hobby, jag utbildar på en Yrkeshögskoleutbildning, "Fordonstekniker för alternativa drivmedel".
Det är riktigt kul och intressant, fordon som drivs med enbart bensin eller diesel kommer som bekant att minska avsevärt inom en inte alltför avlägsen framtid.

Vi har lokaler på NEVS området, får låna verkstad av dem och har ett "litet titthål in i framtiden". :D

Behovet av kompetenta tekniker som är skarpa på elhybrider och rena elfordon är det inte gott om, snart kommer behovet att vida överstiga tillgången...
(Fordonstekniker som är duktiga på moderna i allmänhet är det oxo brist på.)

Länk till ett reportage som lokalblaskan gjorde i somras.
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.4 ... g-for-oss-
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av JanneL »

Kul att ni bjuder på er själva m, med bilder och allt. slider_score.gif :cool2: väldigt intressant att läsa om vad ni håller på med och även vad ni har för planer för framtiden slider_score.gif
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av J2000E »

Fastighetsförvaltning i större skala - även om jag inte gör något praktiskt i det hela.

Arkitekt från början men det har jag inte arbetat med sedan -93. Gick sedan arbetslös några år. Ni vet ju vad som hände i början av nittiotalet. Farsgubben, som var i byggbranschen hela sitt yrkesverksamma liv, sade "nu kommer det inte byggas något nytt på länge så ska du ha jobb - och någon nytta av din utbildning så vänd dig mot förvaltning av kåkar istället". Det har jag aldrig ångrat. Inte behövt bekymra mig om arbete sedan dess.

Kör ganska hårt och/men kommer gå tidigt. Räknar med 10 år till - planerar att pensionera mig vid 62 år och en månad. Då har jag, enligt min pensionsrådgivare, toppat min pension och kommer sedan resa, cykla och köra moped på heltid. Min fru kommer aldrig att pensionera sig för hon skiljer inte mellan hobby och arbete. Förmodligen kommer jag hjälpa henne i hennes arbete - tapetserare. Jag har ofta tänkt på det - hennes kompetens är ju att klä på möbler men mycket av hennes tid går åt till att klä av dem. Det kan till och med jag lära mig på tjugo minuter = hon sliter ut sig mindre och jag får lite moppepengar... :D
Senast redigerad av J2000E den 19 feb 2016, 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av JanneL »

J2000E skrev:Fastighetsförvaltning i större skala - även om jag inte gör något praktiskt i det hela, VD.

Arkitekt från början men det har jag inte arbetat med sedan -93. Gick sedan arbetslös några år. Ni vet ju vad som hände i början av nittiotalet. Farsgubben, som var i byggbranschen hela sitt yrkesverksamma liv, sade "nu kommer det inte byggas något nytt på länge så ska du ha jobb - och någon nytta av din utbildning så vänd dig mot förvaltning av kåkar istället". Det har jag aldrig ångrat. Inte behövt bekymra mig om arbete sedan dess.

Kör ganska hårt och/men kommer gå tidigt. Räknar med 10 år till - planerar att pensionera mig vid 62 år och en månad. Då har jag, enligt min pensionsrådgivare, toppat min pension och kommer sedan resa, cykla och köra moped på heltid. Min fru kommer aldrig att pensionera sig för hon skiljer inte mellan hobby och arbete. Förmodligen kommer jag hjälpa henne i hennes arbete - tapetserare. Jag har ofta tänkt på det - hennes kompetens är ju att klä på möbler men mycket av hennes tid går åt till att klä av dem. Det kan till och med jag lära mig på tjugo minuter = hon sliter ut sig mindre och jag får lite moppepengar... :D
du har väl övat på att klä av henne slider_anon.gif
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Re: Vad gör vi på jobbet då?

Inlägg av Sura »

Jag är utbildad byggnadssnickare, men 1990 när jag skulle ut på marknaden så dök den totalt.
Så det blev nått år som arbetslös.
Sen blev det ett jobb på ett snickeri, och efter 10 år där så var jag så less på idioten jag jobbade åt, så jag bad han fara åt helvete och sa upp mig.
Samma dag ringde en polare och frågade om jag visste nån som behövde jobb.

Så då började jag på Momentum som lagernasare.
Jag gör det mesta, butik, lager, innesälj och sen så kör jag tätningssvarven när det behövs.

Jobbet har ju en del fördelar när man håller på med moppar :mrgreen:
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar