Windows 10

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Windows 10

Inlägg av Raketsport »

Vårt grafikkort fick uppdatering och bildkvaliten är bättre än någonsin
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Windows 10

Inlägg av Micke S »

Vad bra !

Man sitter lite mer på pottan med bärbara datorer. Där grafikkorten kan vara unika för en viss modellserie av ett visst fabrikat :(
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Windows 10

Inlägg av ollaolle »

Jag har stängt av Windows update p.g.a dom försöker tvinga på folk något som uppenbarligen inte är färdigutvecklat...Sitter ganska nöjd i båten med
mitt Win7 pro.Min bärbara va jäkligt seg men med ett byte till ssd hårddisk så blev det bra fart på den me...Klonade orginaldisken med "Acronis true image"
så jag förlorade inga program eller data.Skärmdumpen är från min stationära dator.
Bilagor
ssd1.jpg
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Windows 10

Inlägg av sachsmaster »

Uppdateringar kan man hämta lösa hos ms bara man vet vad man ska ha. Kostar inget och dom tackar för man hämtat dem :D
  • Bild
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Windows 10

Inlägg av ollaolle »

Bilagor
maffian.jpg
maffian.jpg (44.43 KiB) Visad 8525 gånger
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Här ett tipps om att tvinga in drivruterna på Datorn. Det funkade med Windows.7. OBS EJ PROVAT PÅ Windows.10 ännu!

Gör så här.......................................................

Tvinga installation av gamla drivrutiner:

1.) Klick fram: Start

2.) Skriv: Kör

3.) Skriv: hdwwiZ

4.) Och: Följ instuktionerna å prova allt.

Åter kommer när jag provat på Win.10 om hur det går.... :idea:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Nu vet jag lite hur man tvingar Windows.10 att ta old drivers. Fick min gamla Burk att funka med mitt Old grafikkort(Radeon) X850XT..:D

Inte lätt för den som ej har bra dator vana, det tog mig ca. 12 timmar att förstå det hela, när att ge upp var jag... hate-wall.gif
Det finns flera sätt att komma till funktionen install old driv funkar på alla system jag provat även Windows.10.... :idea:


Tvinga installation av gamla drivrutiner:


1.) Klick fram: Start

2.) Skriv: Kör

3.) Skriv: hdwwiZ

4.) Sen måste man veta vilken driv man behöver. HÄR ÄR DET VERKLIGEN INGET FÖR AMATÖRER... slider_anon.gif

Om nån är intresserad så kan jag skicka Info på hur jag gjorde via mail.....i Word format + länkar... :wink:


Men jag tror jag kommer att gilla Windows.10. Bara man får allt att funka som skrivare, läsare, mmm. Synd att inte
de läggs ner tid på old staff...som funkar bra tycker jag.

Vann en på Tradera beg. skrivare med scaner läser M-kort mm på Tradera för 384kr inkl. frakt som gått super i 5år +
Super Billiga Färgpatroner.. :D

Den skriver inte dom skarpaste dokumenten och foton ej bra på vanligt papper, ej provat med fotot papper då jag ej
behöver det så det spelar mig ingen roll.. :mrgreen:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Nu....surfar jag på en gamla loppTopp.....funkar jätte super bra med gratis Update till Windows,,,, slider_score.gif

Behöver ni hjälp.....så kan jag bistå med massa skitt, Läst Prog A+B tänk som en dator(Burken)....det tar otroligt lång
tid att Install Wimdows.10. Windows vill inte att man rotar i system mapp.....men jag gillar att ge dom på moppo där :wink:

Sen kan dom komma med sina dryga UpDaters.....KB****** går man in i regsteret delit skiten. Windows styr ej min Dator.. :mrgreen:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

billykid skrev:Nu....surfar jag på en gamla loppTopp.....funkar jätte super bra med gratis Update till Windows--10,, slider_score.gif

Behöver ni hjälp.....så kan jag bistå med massa skitt, Läst Prog A+B tänk som en dator(Burken)....det tar otroligt lång
tid att Install Wimdows.10. Windows vill inte att man rotar i system mapp.....men jag gillar att ge dom på moppo där :wink:

Sen kan dom komma med sina dryga UpDaters.....KB****** går man in i regsteret delit skiten. Windows styr ej min Dator.. :mrgreen:
Windows 10 är gratis ännu,,,, slider_score.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Windows 10

Inlägg av HSE »

Jag gillar Windows 7 så jag håller fast med det så länge som möjligt , jag har 8.1an på den andra datorn och gillar det inte alls. Enda fördelen som jag ser det är att datorn startar snabbt. Sedan tycker jag Microsoft blivit väl giriga och kräver betalt för massa appar för att man skall få funktioner som ingick förr...
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Re: Windows 10

Inlägg av ollaolle »

Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Windows 10

Inlägg av Micke S »

slider_thankyou.gif Tack för tips som ledde till lösning av problemet med min bärbara SONY-dator som inte har gått att köra med HD-upplösning efter att jag installerade Win10 ! Tack även till Billykid som startade den här tråden.

Jag hade hoppats att det skulle komma en uppdatering från MS eller SONY som ordnade till det. Men de har säkert viktigare saker för sig än att se till att deras produkter är kompatibla med olika hårdvaruplattformar. Lösningen var inte alls svår och jag borde ha kunnat reda ut det själv. :oops: Jag gick in på tillverkaren av grafikkortets hemsida, AMD, och laddade ner en Driver för Win10 som gavs ut redan i november förra året.

Nu är upplösningen full HD igen, 1920*1080 pixlar. Jag har varit tvungen att köra med reducerad upplösning fram till i dag, 1024*768 pixlar. Den upplösningen är i.o.f.s. helt OK för att det ska bli normal skärpa men genom att jag har en skärm med HD-format på den bärbara så har proportionerna blivit fel. Allt har sett mycket bredare ut än det är men nu är det OK igen :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Har uppdaterat min ordinarie burk till Windows 10 allt funkar bra hittade alla drivrutiner Automatiskt utan tjaffs.
Installationer av gamla program utan problem Typ: Office från 2000, Pinacle TV från 2007 mfl..... thumb_up thumb_up

Inte överens med Microsoft Edge med alla appar. Då jag ej hittar alla sök vägar som i Explorer 11, mm klart godkänt system WIN.10..... thumb_up

Så ser burken ut invändigt....fick ta bort en H-Disk förut för grafikkortet skulle få plats...... :)
Burken.JPG


Även uppdaterat CPU:n till max vad jag kan ha på detta MB-kort + en ny SSD-Disk.....går mycket snabbar nu + Over Clockning... slider_score.gif..
.
Bilagor
Ratio 10.0 Ej...JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Windows 10

Inlägg av billykid »

Hallo....nu har jag kört Windows 10 i ca. 2år nu med samma installation. Allt funkade toppen bra i början! Men ju fler uppdateringar av Win.10 så har datorn gått sämre och sämre. Win.10:an var toppen vid installationen men alltefter som på tvingade tveksamma uppdateringar tex: appar, word, paint mm som följer med jag automatiskt vid inställningen Auto UpDate.

Dator blivit trögare & segare....Program som slutat fungera: Word, Windowsfotovisning, Paint, AVG...så kör med ett spökande Windows Defender nu... :?: Klart är det mycket skräp och skrot i datorn nu efter 2 år även fast jag kört flera rensnings/städa upp program...... :?


Senaste nu så har jag ett skadat Windowssystem....se bilden. Nån som har klickat på Uppdatera.. :?:
Detta är ett båg att kapa din dator...googla lite på cloudfront.net.... :D
Bilagor
win.10 skadat.JPG
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Windows 10

Inlägg av HSE »

Just sådan skit är orsaken till att jag numera mest kör med Mac och OS systemet i stället för Windows . Äntligen har jag ett par datorer som som bara fungerar och är rappa. Den lästa är snart två år och uppdateringarna under den tiden kan räknas på ena handens fingrar, största var ju när operativsystemet tog steget till nästa generationen i vintras och efter det kom två uppdateringar till men igen som slöade ned datorn. Jag var fan av Windows tidigare men alla uppdateringar och medskickade skräpprogram som slöade ned systemet + virusgänget som försökte sko sig på en fick mig att prova Mac. Jag drabbades föresten på en Windows dator av de där gängen som gav en blå ruta och krävde lösensumma för att låsa upp :twisted: De fick inget av mig, datorn var splitter ny så jag hade inte mycket i den att förlora och jag hade fler inloggnings alternativ just för sådana fall så jag använder alltid ett konto för användare utan rätt att ändra i datorn och loggar in på det andra kontot när det krävs för ändringar. Så jag gick bara in på huvudkontot och rensade bort det kapade kontot :wink: En jobbarkompis fick samma virus, han fick lämna in lapptoppen på en firma och det blev dyrt...
Skriv svar