ja vi får väl försöka komma tillbaka till ämnet, och det är nog inte så många av oss som
brytt oss så mycket om det.
men en kompis på -70talet hade ett bra koncept. han tokdrevade sin i övrigt otrimmade gilera.
orginal bakdrev var 48 på den, och han gick ner till 28.
vi andra ruskade ju på huvudena åt den iden.
men det visade sig ju snart att han lätt accade ifrån orörda gileror, hans gjorde ju över 30 på treans växel. sen hade han fyran som overdrive.
annars var ju två kugg större motordrev poppis bland dom som inte vågade eller hade kunskapen att trimma. och det orkade ju i princip alla moppar bra. så för dom som bor där det inte är så mycket uppförsbackar kan det nog gå att dreva lite till. tre kugg större motordrev kanske, dreva bak så man hamnar mitt emellan nånstans.
jag räknade nån gång på vad en svensk sachs behövde varva för att nå 30 km/h, men har glömt hur mycket det var, men det var långt över 3500 rpm.
du är nog på rätt spår med en membrancylinder om du vill bygga nåt bränsleeffektivt.
men eftersom du är mer eller mindre pionjär på området så får du nog räkna med lite eget experimenterande innan du hittar rätt.
mäta och kolla öppningstider på spol och avgasportar är väl första steget, men det kan kanske vara svårt att hitta någon som kan och vill svara på frågor om vad som är rätt i det sammanhanget.
svarva ihop topp och/eller cylinder så man får klämspalten så tight man vågar är nästa steg.
nästa därefter bör väl bli att välja material till membranet på reedventilen. stål anses väl vara sämst där?
och slutligen stämma av ljuddämparen så den harmonerar med motorn.
Har du sett den här ritningen över olika varianter på membrancylindrar:
den finns ju på flera andra ställen på forumet.
intresant att se är ju att 2,4 hk versionen toppar på ca 6500 rpm. vilket står helt emot att 2,6 uppges toppa på 5000 rpm. så nån konstgjord felharmoni har dom gjort på den versionen.
erlan