Bränsleförbrukning

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av J2000E »

Jag körde 112,3 km på 5 liter bensin. Sträckan Vaxholm, Åkersberga, Bergshamra, Norrtälje, Grisslehamn. Till 95 procent låg jag på 8100 varv vilket med den drevningen jag hade gav 81 km/h. Oportad, helt original, Mahle/Sachs 6,25 med original 19 Bing på hembyggt insug och snäll, lång pipa. Strippad Crescent 2000 med fet gubbe på. Fladdriga kläder.

Förbrukning = 0,445 l/mil
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av erlan »

intresant att höra att 6,25an var så förhållandevis snål.
du råkar inte komma ihåg vilken drevning du hade?

erlan
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av J2000E »

Inga problem
Vanlig 4-pet Sachs:
3,88 Primär
1,22 på 4: an
Sekundärdrevning 2,0 (14/28)
158 cm bakhjulsomkrets (15" 2,75 vilket teoretiskt ger 163 cm men verklig omkrets var 158)

Toppvarvet låg på 8500 vilket gav 85 men framgaffeln vobblade svårt vid den farten (det lugnar ned sig direkt vid 87-88 men det visade sig först med en helt annan cylinder och pipa).

Vi körde egentligen från Stavsnäs men jag tankade fullt på färjan till Vaxholm. En halv liter kvar i tanken vid målgång.

PS och edit. Om någon undrar hur jag vet hur mycket soppa som var kvar så kika på den här bilden och studera den noggrant (bilden ej med pipan och hjulen som beskrivna ovan - det är med de här som vobblet slutar...). Gammalt tankmätartrick är dock samma.

Bild
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av zappafan »

Jag kollade EKF:en då vi var på besök till Raketbasen (2011 ?) i :umbrella: :D , gick väl inte på fullgas så ofta, men fortare än 30 kmh :wink: , 0,32 l/mil då... tror vi körde 22-23 mil innan vi var hemma igen..
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av sachsmaster »

Tack, nu blev det genast intressant läsning :D

Om sen motorn blir effektivare med aktiv avgas så är det verkligen något och tänka på thumb_up

Kan man få en moped acceptabelt tystgående med pipa eller måste det dåna rejält?
  • Bild
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Falkfish »

sachsmaster skrev:Tack, nu blev det genast intressant läsning :D

Om sen motorn blir effektivare med aktiv avgas så är det verkligen något och tänka på thumb_up

Kan man få en moped acceptabelt tystgående med pipa eller måste det dåna rejält?
Micke S har gjort ett lyckat koncept med en tystad sk vrålapa, dock har jag inte sett eller hört någon video med detta system, men Micke kanske kan länka ?

S
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Micke S »

Ja genom att ett avstämt avgassystem trycker tillbaka färskgaser som annars skulle gå fölorade och samtidigt ger en markant effektökning så är det intressant. Men jag vet inte om det gör märkbar nytta på en otrimmad motor 1 hp med korta öppningstider.

Det går bra att ha ett aktivt system som både ger hög effekt och hyfsat låg ljudnivå. I stället för att ha en stinger på systemet sätter man en ljuddämpare som ger samma motstånd som den öppna stingern har. Jag har ingen videoinspelning och även om systemet låter lite så är det enormt mycket tystare än en s.k. Vrålapa. Samma ljudnivå ungefär som Racepipe 2. Det låter en del när man gasar på med 10000 rpm men det går väldigt fint att smyga också när det behövs.

Den här bilden av systemet som jag gjorde har varit uppe förut. Det kanske inte är något man vill ha på en gammal otrimmad veteranmoppe men där behövs det inte heller. Har man en förbrukning på 0,15-0,25 L/mil är ju behovet minimalt att sänka ytterligare även om det är tekniskt intressant.
Bilagor
DSC04129.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av zappafan »

Tycker den här kolfiberstumpen är rätt tyst åxå... :nod:
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Micke S »

Ja det där fungerar också bra. Jag tror dock att det är svårt att uppnå samma höga effekt vid samma låga ljudnivå som med lösningen jag tog fram. Men jag har hört moppar med samma lösning som din som går mycket tyst och presterar bra. Conrads oranga E-type t.ex.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av zappafan »

Jo jag håller med, din lösning är 100 ggr snyggare... 8)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Micke S »

Det är bara den blåa bordsduken som gör att det ser hyfsat ut :)
På samma sätt som när man har betalat sponsringen, man är fortfarande samma person som innan :mrgreen:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av sachsmaster »

Jag tror jag förstår... Det är mest den där studsarkammaren man är ute efter för att få funktionen aktiv avgas. Egentligen kan man väl säja det är samma system som var på 60-talets motocrosscyklar, typ HVA 250 m.fl. Även militär HVA 250:in med en liten ljuddämpare efter kammaren. Går man sen ett steg nedåt kan väl kort grov krök tillsammans med stor ljuddämparvolym göra nästan samma nytta, eller vad skulle vara som skiljer?
  • Bild
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av erlan »

en konform anses väl ge en bättre "studs" på avgaspulsen.

erlan
Trampraket
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2021, 10:10

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Trampraket »

Under 1dl per mil är inga som helst problem att få på en 50cc 2 taktare, 25 km/t moped.
Med rätt motor är nog 0,8-0,7dl per mil realistiskt.
Minskar man dessutom motorstorleken från 50cc till 30cc är det nog inte omöjligt att få ner mot 0,6-0,5dl per mil.
Har själv kört på under 1dl när det gått i Max 25km/t.
Och då är den motorn väldigt grov och robust, med onödigt tung ram och sittande ställning som ger stort luftmotstånd.
Trampraket
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 jun 2021, 10:10

Re: Bränsleförbrukning

Inlägg av Trampraket »

Minska insuget till 5mm så kommer dom flesta mopeder ner mot 1dl per mil.
Skriv svar