Sida 2 av 2

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 14:57
av J2000E
Jag körde 112,3 km på 5 liter bensin. Sträckan Vaxholm, Åkersberga, Bergshamra, Norrtälje, Grisslehamn. Till 95 procent låg jag på 8100 varv vilket med den drevningen jag hade gav 81 km/h. Oportad, helt original, Mahle/Sachs 6,25 med original 19 Bing på hembyggt insug och snäll, lång pipa. Strippad Crescent 2000 med fet gubbe på. Fladdriga kläder.

Förbrukning = 0,445 l/mil

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 15:05
av erlan
intresant att höra att 6,25an var så förhållandevis snål.
du råkar inte komma ihåg vilken drevning du hade?

erlan

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 15:21
av J2000E
Inga problem
Vanlig 4-pet Sachs:
3,88 Primär
1,22 på 4: an
Sekundärdrevning 2,0 (14/28)
158 cm bakhjulsomkrets (15" 2,75 vilket teoretiskt ger 163 cm men verklig omkrets var 158)

Toppvarvet låg på 8500 vilket gav 85 men framgaffeln vobblade svårt vid den farten (det lugnar ned sig direkt vid 87-88 men det visade sig först med en helt annan cylinder och pipa).

Vi körde egentligen från Stavsnäs men jag tankade fullt på färjan till Vaxholm. En halv liter kvar i tanken vid målgång.

PS och edit. Om någon undrar hur jag vet hur mycket soppa som var kvar så kika på den här bilden och studera den noggrant (bilden ej med pipan och hjulen som beskrivna ovan - det är med de här som vobblet slutar...). Gammalt tankmätartrick är dock samma.

Bild

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 17:30
av zappafan
Jag kollade EKF:en då vi var på besök till Raketbasen (2011 ?) i :umbrella: :D , gick väl inte på fullgas så ofta, men fortare än 30 kmh :wink: , 0,32 l/mil då... tror vi körde 22-23 mil innan vi var hemma igen..

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 18:48
av sachsmaster
Tack, nu blev det genast intressant läsning :D

Om sen motorn blir effektivare med aktiv avgas så är det verkligen något och tänka på thumb_up

Kan man få en moped acceptabelt tystgående med pipa eller måste det dåna rejält?

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 19:39
av Falkfish
sachsmaster skrev:Tack, nu blev det genast intressant läsning :D

Om sen motorn blir effektivare med aktiv avgas så är det verkligen något och tänka på thumb_up

Kan man få en moped acceptabelt tystgående med pipa eller måste det dåna rejält?
Micke S har gjort ett lyckat koncept med en tystad sk vrålapa, dock har jag inte sett eller hört någon video med detta system, men Micke kanske kan länka ?

S

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 19:49
av Micke S
Ja genom att ett avstämt avgassystem trycker tillbaka färskgaser som annars skulle gå fölorade och samtidigt ger en markant effektökning så är det intressant. Men jag vet inte om det gör märkbar nytta på en otrimmad motor 1 hp med korta öppningstider.

Det går bra att ha ett aktivt system som både ger hög effekt och hyfsat låg ljudnivå. I stället för att ha en stinger på systemet sätter man en ljuddämpare som ger samma motstånd som den öppna stingern har. Jag har ingen videoinspelning och även om systemet låter lite så är det enormt mycket tystare än en s.k. Vrålapa. Samma ljudnivå ungefär som Racepipe 2. Det låter en del när man gasar på med 10000 rpm men det går väldigt fint att smyga också när det behövs.

Den här bilden av systemet som jag gjorde har varit uppe förut. Det kanske inte är något man vill ha på en gammal otrimmad veteranmoppe men där behövs det inte heller. Har man en förbrukning på 0,15-0,25 L/mil är ju behovet minimalt att sänka ytterligare även om det är tekniskt intressant.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 20:07
av zappafan
Tycker den här kolfiberstumpen är rätt tyst åxå... :nod:
Bild

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 20:10
av Micke S
Ja det där fungerar också bra. Jag tror dock att det är svårt att uppnå samma höga effekt vid samma låga ljudnivå som med lösningen jag tog fram. Men jag har hört moppar med samma lösning som din som går mycket tyst och presterar bra. Conrads oranga E-type t.ex.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 20:12
av zappafan
Jo jag håller med, din lösning är 100 ggr snyggare... 8)

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 20:18
av Micke S
Det är bara den blåa bordsduken som gör att det ser hyfsat ut :)
På samma sätt som när man har betalat sponsringen, man är fortfarande samma person som innan :mrgreen:

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 09 feb 2016, 23:14
av sachsmaster
Jag tror jag förstår... Det är mest den där studsarkammaren man är ute efter för att få funktionen aktiv avgas. Egentligen kan man väl säja det är samma system som var på 60-talets motocrosscyklar, typ HVA 250 m.fl. Även militär HVA 250:in med en liten ljuddämpare efter kammaren. Går man sen ett steg nedåt kan väl kort grov krök tillsammans med stor ljuddämparvolym göra nästan samma nytta, eller vad skulle vara som skiljer?

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 10 feb 2016, 00:53
av erlan
en konform anses väl ge en bättre "studs" på avgaspulsen.

erlan

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 05 jun 2021, 10:18
av Trampraket
Under 1dl per mil är inga som helst problem att få på en 50cc 2 taktare, 25 km/t moped.
Med rätt motor är nog 0,8-0,7dl per mil realistiskt.
Minskar man dessutom motorstorleken från 50cc till 30cc är det nog inte omöjligt att få ner mot 0,6-0,5dl per mil.
Har själv kört på under 1dl när det gått i Max 25km/t.
Och då är den motorn väldigt grov och robust, med onödigt tung ram och sittande ställning som ger stort luftmotstånd.

Re: Bränsleförbrukning

Postat: 05 jun 2021, 10:32
av Trampraket
Minska insuget till 5mm så kommer dom flesta mopeder ner mot 1dl per mil.