Vinyl

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

ricke 23 skrev:Vilka härliga minnen ni har :D
Musik från vissa perioder startar ofta en minneskavalkad hos mej.
Plötsligt är man trettiofem-fyrtio år tillbaka i tiden, pen fest eller en händelse, allt startat av en låt och ett minne... 8)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Hmm håller med..... :)

Det har hänt mycket i min omkrets, min bror har gått bort vid 46 års ålder + massa annat shitt. 4st döda närstående inom en tid!
Så inte haft ork att svara eller kommentera nåt på Raketsport forum varken mopeder eller nåt tyvärr.. :( :( :( :( :( :( :( :(

Hittade dessa på Returbutiken(Lump butiken)att man glädjas åt i Vinyl rummet..... :) :)
Bilagor
Bra.001_liten.JPG
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Raketsport »

billykid skrev:Hmm håller med..... :)

Det har hänt mycket i min omkrets, min bror har gått bort vid 46 års ålder + massa annat shitt. 4st döda närstående inom en tid!
Så inte haft ork att svara eller kommentera nåt på Raketsport forum varken mopeder eller nåt tyvärr.. :( :( :( :( :( :( :( :(

Hittade dessa på Returbutiken(Lump butiken)att man glädjas åt i Vinyl rummet..... :) :)
Beklagar verkligen att du förlorat din bror och andra närstående.
Det är så tragiskt när folk lämnar alldeles för tidigt.
Du är nog välförtjänt av flera kvällars häng i vinylrummet med dina nya plattor
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

Jag fick en ny vinyl med posten i förra veckan, den vänstra här nedan.
Gasolins första skivor, från 1971 respektive 1972.

Bild

Jag antar att även ni norr om gränsen mellan Skåne och Småland hört dom eller deras oefterhärmlige sångare Kim Larsen?

Gasolin var ett enkelt band som tidigt fick kultstatus i Danmark och även i Skåne, mycket beroende på de vilda livespelningarna.
Deras första album hade enkla omslag, snodda från olika håll, här nummer tre (1973) och fyra (1974):

Bild

Deras försök att lansera sig i USA lär ha fetfloppat, vid ett försök att turnera kom bara ett tiotal åskådare till de första spelningarna, turnen avbröts och dom åkte hem igen... :oops:

Gruppen upplöstes 1978, tyvärr kom jag aldrig iväg och såg dom, har dock sett Kim Larsen ett antal gånger.
Det var hans låtar och sång som var motorn bakom Gasolin, än idag spelar han Gasolinlåtar, han är så förknippad med gruppen och publiken förväntar sig att han spelar även dom låtarna.

Någon som minns dom?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Vinyl

Inlägg av T M »

:twisted:
OM!
Har några kassetter med Gasolin och Kim
Kim Larssen - Hvem kan sige nej till en engel.jpg
"När de kört ham i vej till Hospitalet"
Senast redigerad av T M den 20 nov 2016, 21:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

Nästa grupp på minneslistan är den lokala hjälten Kal P Dal, en grabb från Arlöv i Malmö.
1977 släpptes den första skivan, till vänster, 1978 kom skiva nummer två, till höger:

Bild

Karl P själv står som andra från vänster på den svarta skivan och till höger på den vita plattan.

Om ni missat Kal P Dal så spelade han rock på skånska, Blue Suede Shoes blev Blåa Sko och så vidare.
Kalle P var en energisk jävel på scen, jag såg honom på Folkets Hus här i Landskrona hösten -77, strax efter att den första skivan släpptes, full rulle från början till slut kan man lugnt påstå...

Det fanns ett subtilt budskap på baksidan av den första skivan:
Bild
Mina föräldrar uppskattade inte uppmaningen något vidare, jag var sjutton och livet hade precis börjat... 8)

Sista gången jag såg honom var på en sommarfestival i Landskrona sommaren -84.
Han blev dålig i slutet av det året och dog i Januari -85.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Vinyl

Inlägg av T M »

:twisted:
Wilmer -X.jpg
Wilmer -X.jpg (53.7 KiB) Visad 4973 gånger
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

T M skrev::twisted:
Wilmer -X.jpg
Jomenvisst, några WilmerX finns ju också i samlingen.

Nisse Hellberg är fortfarande mycket aktiv, har en cool stil, inte så vilda spelningar men mycket glädje och hög kvalitet.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Vinyl

Inlägg av T M »

:twisted:
Dök in bland vinylerna å si på faen, jag har de fyra första i nyutgåva mistick_yes.gif
Hittade även denna

Bild

Känsliga ska INTE klicka på denna länk!

https://www.youtube.com/watch?v=2NKSdrt_9oc" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Raketsport skrev:
billykid skrev:Hmm håller med..... :)

Det har hänt mycket i min omkrets, min bror har gått bort vid 46 års ålder + massa annat shitt. 4st döda närstående inom en tid!
Så inte haft ork att svara eller kommentera nåt på Raketsport forum varken mopeder eller nåt tyvärr.. :( :( :( :( :( :( :( :(

Hittade dessa på Returbutiken(Lump butiken)att man glädjas åt i Vinyl rummet..... :) :)
Beklagar verkligen att du förlorat din bror och andra närstående.
Det är så tragiskt när folk lämnar alldeles för tidigt.
Du är nog välförtjänt av flera kvällars häng i vinylrummet med dina nya plattor
TACKAR..... :wink: ...Man får kämpa på..... :)

Nån här som har nån VHS-Tape som jag kan spela med gamla VHS-pelaren i vinly rummet så köpes dessa omgående för att kompletera rummet... :!:
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Vinyl

Inlägg av T M »

:twisted:
Har denna över K 19 the Widowmaker http://www.imdb.com/title/tt0267626/" onclick="window.open(this.href);return false;

En Visby julöl + porto?

Har en vhs spelare kvar bara för denna rullen : http://www.imdb.com/title/tt0073691/?ref_=nv_sr_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även på DvD dock 20 min kortare

Ska kolla efter fler, kan ha Anna Nicole Smiths mästervärk nånstans
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

T M skrev::twisted:
Har denna över K 19 the Widowmaker http://www.imdb.com/title/tt0267626/" onclick="window.open(this.href);return false;

En Visby julöl + porto?

Har en vhs spelare kvar bara för denna rullen : http://www.imdb.com/title/tt0073691/?ref_=nv_sr_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även på DvD dock 20 min kortare

Ska kolla efter fler, kan ha Anna Nicole Smiths mästervärk nånstans
Det är taget TM...förutsätter att dessa är spel bara.... :!: Sen mera hård musik VHSslider_victory.gif music betonat TM...då är du guld...
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Raketsport »

Har precis hittat en bunt med vhs jag tänkte kasta. Betalar du porto så är de dina. Rör sig om ca 20-30 stycken. Mest action och thriller
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Raketsport »

billykid skrev:
Nån här som har nån VHS-Tape som jag kan spela med gamla VHS-pelaren i vinly rummet så köpes dessa omgående för att kompletera rummet... :!:
Har precis hittat en bunt med vhs jag tänkte kasta. Betalar du porto så är de dina. Rör sig om ca 20-30 stycken. Mest action och thriller
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Vinyl

Inlägg av T M »

billykid skrev:
T M skrev::twisted:
Har denna över K 19 the Widowmaker http://www.imdb.com/title/tt0267626/" onclick="window.open(this.href);return false;

En Visby julöl + porto?

Har en vhs spelare kvar bara för denna rullen : http://www.imdb.com/title/tt0073691/?ref_=nv_sr_1" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns även på DvD dock 20 min kortare

Ska kolla efter fler, kan ha Anna Nicole Smiths mästervärk nånstans
Det är taget TM...förutsätter att dessa är spel bara.... :!: Sen mera hård musik VHSslider_victory.gif music betonat TM...då är du guld...
PM
Skriv svar