Vinyl

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
ricke 23
Inlägg: 216
Blev medlem: 11 jun 2010, 23:00
Ort: knivsta

Re: Vinyl

Inlägg av ricke 23 »

mm min drie straits samling tar sig :)


Bild


fick lite skivor av jobbar kompisen me

Bild
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

ricke 23 skrev:mm min drie straits samling tar sig :)


Bild


fick lite skivor av jobbar kompisen me

Bild
Där är absolut några trevliga plattor!
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Jaaa happ....

Nu har jag troligen hitta en riktig Vinyl svarvare Thorens TD146 med pickup Ortofon MKII den väger 8kg.
HiFi nördarnas dream machin..... 8) 8) 8) 8)
spelare.JPG
Armen har tydligen en massa inställningar av vinklar å vikter mm......
arm.JPG
Ej billig varken nål eller PickUp Ortofon MKII. Å stiftet verkar var helt ej av brutet otroligt :shock:
pickup.JPG

Hmm att försöka få nån snurr på skivtallriken....googlade runt fick fram att en nätadappter på 16v a 140mA behövs. Nemas probblemas......från väl ta fram mitt egna bygge av transformator/aggregat/likriktare som gjort 1978 som still gång ON.
Fick ingen surr på nåt... :? :?: :?:
agg.JPG

Googlade lite mera....vips slog det mig...drivmotor är en nätfrekvensare för att ge rätt varvtal (psuedo 3-fas)...AHHH då skall den inte ha DC ström utan AC ström dvs växelström, mycket riktigt så hittar jag symbolen ~ = AC-växelspänning. Bra att plugga in bananstiften i rätt hål...***ler***. Och då funkar allt perfekt genast.... :D :D :D


Har lött dit en nytt RC-kablage till Sterion då nån tyvärr klipp av den tidigare sladden, det var ej så lätt då kablarna till pickuppen var otroligt tunna/klena så efter 4 försök blev det bra. Ska bara hitta en snyggare AC transformator på 16v a 140mA...sen ska det rockas loss igen så grannen i huset brevvid frågar om jag haft fest...nädå bra rockar lite pop mm.... :lol: :lol:
rc.JPG
kabel.JPG
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Vinyl

Inlägg av zappafan »

:clapping: thumb_up
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

thumb_up thumb_up ....zappafan.. 8)


Prov spelat Thorens vinylspelaren och den låter bra. Samma problem med rundgång vid högre volym tyvärr.
Fast den är betydligt tyngre än gamla vinylplayern, funkar bättre med lucka öppen.. :?: :? :?: :? .


Efter ett bra tipps av Coolvette, leta på en tung gårdsplatta att lägga på sterio stapeln....förbättrar rundgången. :D

Så låter det....kom för nära högtalaren då disstar(låter ila) efter halva inspelningen med Mobilen, ej bästa inspelningskällan.. :!:

https://youtu.be/wOvQeZfRd2A" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilagor
thorens.2017.JPG
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

billykid skrev:thumb_up thumb_up ....zappafan.. 8)


Prov spelat Thorens vinylspelaren och den låter bra. Samma problem med rundgång vid högre volym tyvärr.
Fast den är betydligt tyngre än gamla vinylplayern, funkar bättre med lucka öppen.. :?: :? :?: :? .


Efter ett bra tipps av Coolvette, leta på en tung gårdsplatta att lägga på sterio stapeln....förbättrar rundgången. :D

Så låter det....kom för nära högtalaren då disstar(låter ila) efter halva inspelningen med Mobilen, ej bästa inspelningskällan.. :!:

https://youtu.be/wOvQeZfRd2A" onclick="window.open(this.href);return false;

Kul med vinyl!

Då vi flyttade till huset (29 år sedan) hade jag problem med just interferens som skapade märkliga ljud effekter.
Fick inte ordning på det förrän jag hängde hela stereon på skenor på väggen, helt stumt och vibrationsmässigt åtskiljt från högtalarna.

Ett rack som det på bilderna står ju ofta på hjul och vibrationer kan ge märkliga effekter.

Har du testat hastigheten på din spelare?
Spontant låter Winds of Change långsammare än den borde?
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Har du testat hastigheten på din spelare?
Spontant låter Winds of Change långsammare än den borde?

Ja det stämmer nog...sen svajar den. Blir nog bättre med rätt nätaggregat(rätt volt)
Ej kommit på nåt bra sätt att kolla hastigheten, borde finnas typ stroboskop skiva.. :?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vinyl

Inlägg av Micke S »

Fina grejor Billykid thumb_up

Själv har jag inbyggd ljudanläggning, kraftig Tinitus :( Som tur är så tänker jag inte på det genom att det är en stabil frekvens 9 kHz och det är bara om någon pratar om Tinitus eller som nu när jag såg dina inlägg som jag hör det, trots att det är kraftigt och ligger på över 100 dB.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Tack för alla upplysningar och komentarer.... slider_thankyou.gif

Tråkigt att hör Micke att du har kraftig Tinitus... :cry: :cry:....trots att det är kraftigt och ligger på över 100 dB.

100dB skall man akta sig för....över 120dB gör ont..har varit väldig försiktig med min hörsel och använt hörselskydd.
Så nu hör jag allt jag inte skulle höra..
:lol: ..heheehe.. :lol: ..
.Vid Rockkonster ofta 110dB eller mera mm... :shock:

Här en Decibelskala, det är svårt att beskriva ljudtryck....men enligt den här så är det ganska klart... 8)
decibel_piant.JPG
En fråga Micke + alla som är duktiga på frekvensstyrning av elmotorer. Skivspelaren enligt bilden styrs hastigheten av nät
frekvensen på 50Hz som vi har i vårat elnät.

Fråga är då när jag tar ut ex. 20 volt från en transformator då är det tomgångs spänningen. Vid belastning sjunker volten,
det vet jag. Men har volten mindre eller liten betydelse för att hålla rätt varvtal på vinylspelaren på bilden ... :?: :?:

OBS..............
För att kontrollera hastigheten på skivtallriken kan man köpa en stobskopskiva att lägga på spelaren och lyser på den med
old glödlama av gamla model med glödtråd. Den styr helt av frekvensen på 50Hz....en vanlig gammal glödlampa blinkar
fast man ej ser detta. Lyser man med en ficklampa på stobskopskivan kommer det inte att fungera, delvis att markeringarna
på stobskopskiva ser ut att stå stilla.. 8)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Vinyl

Inlägg av Micke S »

Har inte testat hur stor inverkan spänningen har men jag antar att motorn blir svag och inte klarar att hålla det synkrona varvtalet om spänningen sjunker så det ska nog vara den som är angven på motorn.

Vanliga glödlampor har ju efterlysning så det kanske inte går. Har för mig att man kan använda ljus från lysrör för att kolla mot stroboskopskiva med.

Här står lite om synkronmoter som jag tror att det är i en skivspelare och även var i vissa klockor förr. Enligt artikeln ska man tydligen hålla sig inom +/- 5% på spänningen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Synkronmotor" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är kul och intressant med gamla HIFI-grejor. När jag var i tonåren hade jag en Lenco L75 med Shure-pickup.
DSCN0840web.jpg
Förstärkaren var en hemmabyggd Heathkit och högtalarna med nätgaller och bra element var också hemmabyggda. Det dundrade på fint men motorintresset gjorde at jag bytte bort grejorna mot en 40 hp Johnsson båtmotor som jag hade i en ultralätt båt. Men man var ju tvngen att ha en bra ljudanläggning så i samband med min första tjänsteresa till USA i mitten på 80-talet använde jag hela traktamentet ca 10000 kr till att köpa en fin HIFI anläggning av fabrikat LUXMAN. Den såldes på Tradera för några år sedan när det blev aktuellt med hembio och ett Sony 5-1 system fick ersätta ljudanläggningen.

Så dessa anläggningar och mycket dragracingdeltagande är förklaringen till Tinitusen :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Tack för infot Micke, va som jag tänkte att för låg spänning då orkar ej motorn... slider_thankyou.gif
Funderar på nätadapter som likriktas då får man konstant spänning med DC-ström. Hur ska man då få
en transformator att ge konstant växel spänning om det nu skulle behövas, det har jag alldrig sett eller
hört hur det skulle fungera.. :!:


Här lite information.................intressanta sidor om old vinylspelare. :shock:
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... ivspelare/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=9040" onclick="window.open(this.href);return false;


Man kan inte använda Stoboskopskivan tillsammans med ficklampa, kvicksilverlampor eller lysrör....det funkar ej.
Se å läs länken här: PS scrolla ganska långt ner ca. och klicka på den blåa texten stroboskop
https://www.svalander.se/tips_fakta/vin ... ivspelare/" onclick="window.open(this.href);return false;

När min moped låter 140dB(som ett jetplan) så har man kanske fått sång i motorn.... :shock:
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Nu har jag hitta en Transformator som funkar bra...till Thorens vinylsvarvaren.

Till en tågbana men hållar rätt värde 16 volt......nu saknar jag 2 st kontakter som har en diameter på 2,4 mm för kablaget
transf..JPG
Hur skall jag kolla om skivtallriken snurrar i rätt fart...hmm fick en iden. Har ju Stroboskåp på min andra
vinyplayer. :idea: ..jag tar den å lägger den på Thorens spelaren.

Måste skryta lite nu. Hmm...ibland hittar man en cell som inte tutar upptaget...då är man lite smarty.... 8)
strobo.001.jpg
Kontrollerade att det är rätt spår för 33 vavare, spår 2 uppifrån sett nu går exakt.....och är spår ett 45 Rpm,
den går lite för fort...är så lite att det märks nog inte... :D

Lyser med en gammaldags vanlig glödlampa, det syns på filmen att den blinkar. Man tror ju inte att dessa
blinkar, men fått lära mig att så gör OldLamps.... 8)



https://youtu.be/B1YnVM3EQ_Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

billykid skrev:Nu har jag hitta en Transformator som funkar bra...till Thorens vinylsvarvaren.

Till en tågbana men hållar rätt värde 16 volt......nu saknar jag 2 st kontakter som har en diameter på 2,4 mm för kablaget
transf..JPG
Hur skall jag kolla om skivtallriken snurrar i rätt fart...hmm fick en iden. Har ju Stroboskåp på min andra
vinyplayer. :idea: ..jag tar den å lägger den på Thorens spelaren.

Måste skryta lite nu. Hmm...ibland hittar man en cell som inte tutar upptaget...då är man lite smarty.... 8)
strobo.001.jpg
Kontrollerade att det är rätt spår för 33 vavare, spår 2 uppifrån sett nu går exakt.....och är spår ett 45 Rpm,
den går lite för fort...är så lite att det märks nog inte... :D

Lyser med en gammaldags vanlig glödlampa, det syns på filmen att den blinkar. Man tror ju inte att dessa
blinkar, men fått lära mig att så gör OldLamps.... 8)



https://youtu.be/B1YnVM3EQ_Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns det inte en risk att viktskillnaden mellan den extra skivtallriken jämfört med en vinylskiva sänker hastigheten något?

Det finns ju små stroboskopskivor som inte väger något.
Här är till och med en "printa-och-klippversion":
Bild

Länk: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... copico.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Osäker på skalan dock men det bör fungera om delningen är rätt.


Billykid, jag letade i samlingarna och se vad jag fann:
Bild

1974 eller -75 köpte vi en Lenco-spelare med förstärkare.
På spelaren fanns detta stroboskop och det hamnade i lådorna då förstärkaren packade samman och spelaren skrotades efter några år.

På min nuvarande Dualspelare har jag stroboskop på skivtallriken så jag behöver inte denna, inte ens för nostalgiska skäl.
Skicka ett PM med adress så skickar jag ett kuvert med detta stroboskop...
Senast redigerad av Coolvette den 08 apr 2017, 14:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vinyl

Inlägg av billykid »

Bra ide....ska kollas......... :wink:

Hmmm men det står att stroboskop klippskivan är för 60 Hz ej 50 Hz som vi har i vårat uttag....
blir det inte lite tokigt då... :shock:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Vinyl

Inlägg av Coolvette »

billykid skrev:Bra ide....ska kollas......... :wink:

Hmmm men det står att stroboskop klippskivan är för 60 Hz ej 50 Hz som vi har i vårat uttag....
blir det inte lite tokigt då... :shock:

Jäsikens, det missade jag, såklart det blir fel.

Kolla mitt erbjudande om ett stroboskop, kan det vara något?
Skriv svar