Ta bort gamla och montera nya dekaler

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
waqr
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 jul 2015, 12:31

Ta bort gamla och montera nya dekaler

Inlägg av waqr »

Har köpt ett nytt dekalsett till "moppen" och tänkte fråga om lite råd innan jag sätter igång. Några frågor:

- Hur får man enklast bort de gamla dekalerna? Vågar man värma försiktigt med en varmluftspistol?
- Hur rengör man enklast för att få bort gamla hårt sittandes limrester? T-Röd? Bensin? Vill ju undvika att matta ner lacken........
- Hur monterar men enklast de nya dekalerna? Är det bästa sättet att använda vatten och diskmedel?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Ta bort gamla och montera nya dekaler

Inlägg av Micke S »

Jag brukar använda Biltemas Label Off spray både för att lossa dekaler och ta bort limrester. Är det limrester på krom (som tål mer än lacker) så är Thinner eller T-Röd effektivare.
Om det inte är riktigt stora dekaler är det bara att montera dem som de är.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Ta bort gamla och montera nya dekaler

Inlägg av Hasse »

Nåt som jag tycker funkar bättre än T-röd, Thinner och annat jox jag prövat för att ta bort limrester efter dekaler är detta:
M3.jpg
M3.jpg (15.34 KiB) Visad 1712 gånger
waqr
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 jul 2015, 12:31

Re: Ta bort gamla och montera nya dekaler

Inlägg av waqr »

Tack för tipsen!
Skriv svar