Vinterförvara moppen ?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Vinterförvara moppen ?

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur vinterförvarar ni era mopper ?

Jag har hittills haft turen att ha ett uppvämtutrymme som har håll i alla fall 10-15 grader, så det har ju varit bra. tyvärr så verkar det vara slut med värmen i detta utrymme snart.

Kommer mina moppar bli förstörad om dom står i ett kallt (och därmed ett fuktigare) utrymme ?

Vad behöver jag göra med dom innan har ställer in dom för vinter ? Full tank för att förhindra rost ?

Hur gör ni med era och vad gör ni med dom innan ni ställer in dom ?

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har större delen av mopparna i ouppvärmt utrymme. Det enda jag brukar göra är att pumpa däcken, tömma tanken, smeta olja på kromet och lägga över ett lakan el dyl.

Ibland slänger jag bara in en moppe där också och det går också bra :D <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Inlägg: 708
Blev medlem: 04 jun 2009, 23:00
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Åker med mina året om... <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Jag har större delen av mopparna i ouppvärmt utrymme. Det enda jag brukar göra är att pumpa däcken, tömma tanken, smeta olja på kromet och lägga över ett lakan el dyl.

Ibland slänger jag bara in en moppe där också och det går också bra :D
Är det verkligen bra att tömma tanken ?

Jag tycker det borde bli mer kondens (= fara för rost) än om tanken är full.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tom eller full är det råd jag har fått. Är den tom kan man ju alltid ta av tanklocket så det inte bildas kondens. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tömmer alltid tankarna, även om det bara en liten tid dom står.Jag åker året runt med mina. Vissa av pärlorna får lite oljespraj på blankytorna (ibland) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har mnågra av mina pärlor i kallgarage, och några i den uppvärmda källarverkstan....å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås.. evildevil <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Bert
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 sep 2009, 23:00
Ort: Kalmar län

Inlägg av Bert »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kallt eller varmt spelar ingen större roll huvudsaken är att det är så torrt som möjligt! Därmed är det bäst med en så jämn temperatur som möjligt för att slippa kondensutfällning. Rosten trivs bäst runt 15 grader har jag för mej och gärna mycket fukt!! :cry:
Däremot har jag lite olika uppfattning om man ska köra förgasarn torr /tömma den innan avställning , har gjort det i alla tider men har nu fått till följdfel att en del gummipackningar torkar sönder då (gäller nyare motorer) :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är etanolen som sabar gummit
kör med Alkylat soppa så kan du bara stänga raketbränslekranen på vintern och öppna på våren staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Det är etanolen som sabbar gummit
kör med Alkylat soppa så kan du bara stänga raketbränslekranen på vintern och öppna på våren staff_36-1
thumb_up :clapping: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja jag har alltid full tank, det tror jag på :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bert skrev:Däremot har jag lite olika uppfattning om man ska köra förgasarn torr /tömma den innan avställning , har gjort det i alla tider men har nu fått till följdfel att en del gummipackningar torkar sönder då (gäller nyare motorer) :roll:
Förra året tömde jag tankarna på mopederna Dakotan/Compacten då jag skulle förvara dom i hobbyrummet i källaren (varmt) Problemet som uppstod i våras när mopederna lyftes ut och skulle startas upp var att bensinkranarnas packningar hade torkat och läckte i stängt läge. Efter ett dygn med bensin i tanken så svällde packningarna så det var tätt igen. I år har jag istället tappat ur merparten av bensinen i bensintankarna men låtit ca 1 dl vara kvar så att kranen inte torkar <!-- </EdIndex> --></div>
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="Raketaren"]å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås.. evildevil[/quote

Ä den tom? Hur gör du då när du ska burna å så på småtimmarna när festen börjar bli som bäst, har du en skvätt bensin liggandes i baren då?? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketaren skrev:har mnågra av mina pärlor i kallgarage, och några i den uppvärmda källarverkstan....å en står ju inne brevid baren helt tom på bränsle förstås.. evildevil
Du måste väl mena att det är du som står i baren och är helt tom på bränsle, eller? :D
Då är det väl bara att fatta ett glas och fylla på för du kan väl inte mena att du tömt baren över vintern också? staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->*säcken* tja är väl av säkerhetsskäl den står tom där annars lär det nog kunna bli nån burnis på det fina trägolvet..så en tom raket och en full husse är nog en säkrare lösning 8)

*pangerva* nja helt tomt brukar det sällan vara i den baren :hmm: kan dock finnas nån skvätt etanol där oxå evildevil kolla in bilden ska du se...
känner du igen den fina rutan på bild två föresten :wink:


Bild


Bild <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
Skriv svar