övrigt
Re: övrigt
Rent maskinellt räcker det troligen att byta olja i växellådan, byta kolv och kolvring så går motorn antagligen lika långt till utan problem. Avgassystemet, toppen och avgasporten kan behöva göras rena från sot.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Jag har en velknapp till blinkersknapp (en blinkersknapp utan fasta lägen)
Re: övrigt
Det är samma motor i drac50 som i dt50r ,tar en bort avgaspluggen så startar motorn alltid på 1:a kicken ?
Re: övrigt
Det är den naturliga förklaringen till att drac 50 alltid startar på första kicken,snör spänning på hjälm är bara ett påhitt av hjälmmotståndare,dt50r startar oftast till slut efter lite kickande trotts avgasplugg,dt50r skulle klara sig utan avgasplugg om den hade en extra varvstopp istället
Re: övrigt
Vill ha snabbspänning på hjälmen då det är minus grader utomhus ?marklundt skrev:Det är den naturliga förklaringen till att drac 50 alltid startar på första kicken,snör spänning på hjälm är bara ett påhitt av hjälmmotståndare,dt50r startar oftast till slut efter lite kickande trotts avgasplugg,dt50r skulle klara sig utan avgasplugg om den hade en extra varvstopp istället
Re: övrigt
Pröva själva få upp snörspänningen utan kännsel p.g av minus grader ?
Re: övrigt
Motorn drar 10% mer vid körning på prem bensin.men.så ger motorn cirka 3,5-4hp vid 45km\h vid 6.750rpm och tar 3,3dl\milen och ger mer vrid och att tomgången måste justeras upp.men.så går dt50r mera miljövänligt på prem bensin.återgår till vanlig 95:a med etanol imarklundt skrev:Vill ha snabbspänning på hjälmen då det är minus grader utomhus ?marklundt skrev:Det är den naturliga förklaringen till att drac 50 alltid startar på första kicken,snör spänning på hjälm är bara ett påhitt av hjälmmotståndare,dt50r startar oftast till slut efter lite kickande trotts avgasplugg,dt50r skulle klara sig utan avgasplugg om den hade en extra varvstopp istället
Re: övrigt
Det är nog bara kolvringarna som behöver bytas och växellådsoljan,etanolet håller ju borta sotet ,tror ej att cylindern går borra upp p.g av fodret och p.g av att cyl är av lätt metallMicke S skrev:Rent maskinellt räcker det troligen att byta olja i växellådan, byta kolv och kolvring så går motorn antagligen lika långt till utan problem. Avgassystemet, toppen och avgasporten kan behöva göras rena från sot.
Re: övrigt
Cylindern är nikalsilbehandlad så den är säkert helt okey om motorn har körts med luftfilter hela tiden. Men efter 5000 mil byter man både kolv och ring eftersom kolven som är av aluminium slits. Man byter även nållagret till kolvbulten och packningar till cylindern. Det är inga dyra saker alls, en tusing på sin höjd, men jag vet inte vad Yamahacenter kan tänkas ta för jobbet. Det tar säkert en tusing i timmen eller så och då blir det tyvärr lätt stora pengar även för enkla arbeten.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
Kolven brukar ej vara av lättmetall även om cyl är det och sedan tar yamaha center skellefteå bara 600kr timmen för ett jobbMicke S skrev:Cylindern är nikalsilbehandlad så den är säkert helt okey om motorn har körts med luftfilter hela tiden. Men efter 5000 mil byter man både kolv och ring eftersom kolven som är av aluminium slits. Man byter även nållagret till kolvbulten och packningar till cylindern. Det är inga dyra saker alls, en tusing på sin höjd, men jag vet inte vad Yamahacenter kan tänkas ta för jobbet. Det tar säkert en tusing i timmen eller så och då blir det tyvärr lätt stora pengar även för enkla arbeten.
Re: övrigt
Strecka och smörja kedjan kostar bara 300kr på yamaha dt50r
Re: övrigt
Det här är norrland ,ej södra sverige.en motor som går varmare går även snålare
Re: övrigt
Varför kolven är av ett annat matrial än cyl .jo.jag körde ju utan kylning upp på yamaha center tidigare
Re: övrigt
Kolvar har varit av gjutna eller smidda av aluminiumlegeringar så länge man kan minnas. Men det har förkommit kolvar av stål eller gjutjärn i t.ex. stora dieselmotorer. Det kanske finns än i vissa tillämpningar men har nog aldrig funnits i någon mopedmotor.marklundt skrev: Kolven brukar ej vara av lättmetall även om cyl är det och sedan tar yamaha center skellefteå bara 600kr timmen för ett jobb
600 kr per timme är inte alls farligt för ett jobb på firma med anställda och lokalhyra m.m. Men det rusar snabbt iväg timmar på sådant som inte är enkla rutinjobb.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: övrigt
På etanolfri bensin skulle dt50r dra 2,2dl\milen och gå max 45km\h vid 6.750rpm.alltså måste det tvara etanolet som gör att dt50r går mer än 45km\h.gäller endast 2-taktare