Sida 313 av 397

Re: övrigt

Postat: 14 okt 2019, 17:36
av Micke S
marklundt skrev: 14 okt 2019, 17:29 Här uppe är det minusgrader nu ? Då borde den gå sämre och inte bättre
Normalt är tvåtaktare när de levereras bestyckade för den lägsta temperaturen de förväntas arbeta i. T-ex. minus 20 grader. Vid den temperaturen är syredensiteten mycket högre än en sommardag så att motorn kräver mer bränsle för att inte nypa. Det betyder att de oftast går för fett på sommaren som då ger onödigt hög bränsleförbrukning och inte fulla prestanda.

Nu vet jag dock inte hur det är på din motor om den kanske har någon mekanism som anpassar bränslemängden efter temperatur.

Re: övrigt

Postat: 14 okt 2019, 17:50
av marklundt
När det är minus får motorn för mycket luft och orkar inte dra en frammåt och uppför backarna .men.jag kan hälla i oktan booster och den går bara sämre ?

Re: övrigt

Postat: 14 okt 2019, 18:18
av marklundt
Har prövat köra växlad EU moped i minus cirka -30 och den gick bara sämre i trafiken och har prövat ha 215 oktan i tanken på en Suzuki ts50x 91:a och den gick inte ett dugg bättre . 2 flaskor oktan booster i 95oktanig bensin fördelat på 8liters volym i en Suzuki ts50x årsmodell 1991 .förklara det ?

Re: övrigt

Postat: 14 okt 2019, 18:47
av Micke S
Oktanbooster ökar tåligheten mot detonation vid hög komp. Det ökar inte energin i bränslet eller ger fetare blandning.

Re: övrigt

Postat: 14 okt 2019, 19:18
av marklundt
Dt50r gick bara 40km/h i minus cirka minus cirka-30 graders köld och gick knappt att starta .din åsikt ?

Re: övrigt

Postat: 14 okt 2019, 19:22
av marklundt
Körde till hedensbyn den vinterdagen och höll på förfrysa tummarna ?

Re: övrigt

Postat: 14 okt 2019, 19:35
av Micke S
marklundt skrev: 14 okt 2019, 19:18 Dt50r gick bara 40km/h i minus cirka minus cirka-30 graders köld och gick knappt att starta .din åsikt ?
Om du inte hade olja i växellådan för en så låg temp var den säkert mycket trögflytande och gjorde att motorn gick för tungt.

Re: övrigt

Postat: 15 okt 2019, 06:44
av marklundt
Jo.men.jag bor inte i Västerås utan i Skellefteå och här är det minus - cirka 7grader nu på morgonen klockan 7:44.

Re: övrigt

Postat: 15 okt 2019, 10:47
av marklundt
slider_anon.gif jag kör på 95oktan eftersom det är explosivare än 98oktan i en motor som normalt ska ha 98oktan .fungerar endast på 2-taktare . enligt lag räknas ej för lågt oktantal som trim och motorn spikar ej det minsta utan går bara hårdare .utvinner mer energi ur 95oktan än 98oktan .pröva själva får ni se ?

Re: övrigt

Postat: 15 okt 2019, 14:46
av marklundt
slider_anon.gif riejun går bättre på 95oktan .men. Ska enligt instruktion, s boken ska ha 98oktan . vad tycker du ?

Re: övrigt

Postat: 15 okt 2019, 18:07
av marklundt
slider_anon.gif 95oktan tänder ju lättare än 98oktan ?

Re: övrigt

Postat: 15 okt 2019, 18:12
av marklundt
slider_anon.gif det går ju öka kompressionen genom att köra på för lågt oktantal i riejun .din åsikt ?

Re: övrigt

Postat: 15 okt 2019, 19:35
av marklundt
slider_anon.gif öka kompressionen genom att köra på för lågt oktantal räknas ej som trimning enligt lag .din åsikt ? Riejun blir ju bara starkare av det . okänt hur mycket starkare ?

Re: övrigt

Postat: 15 okt 2019, 19:45
av Micke S
Du får lite mer effekt i motorn med 98 i stället för 95 oktan. Inte beroende på skillnaden i oktanvärdet i ditt fall utan för att 95 innehåller mer etanol.

Re: övrigt

Postat: 16 okt 2019, 05:59
av marklundt
Det är exakt tvärtom i mitt fall