Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
CG
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 nov 2009, 00:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av CG »

Fick avi i brevlådan om försändelse från utlandet.
Blev hänvisad till moms.postnord.se vad gäller betalning av moms och hanteringsavgift till Tullverket.
Problemet är att jag ej har någon mobiltelefon kan då ej betala via swish ej heller det andra alternativet via betalkort.
Det kräver mobilt BankID jag har bara för BankID på fil.
Försökte få kontakt med Posten det var tekniskt fel etc. och många i kö. Efter lång väntan säger får jag besked att det är de betalningsmöjligheterna som erbjuds.
Jag utestängs därmed från betalning frågade om de ej kunde skicka inbetalningskort eller avi via plusgiro eller bankgiro. Det gick ej de hänvisade mig till att be någon bekant betala via mobiltelefon. Ja det blir sämre med allt. Man vill betala men får ej paketet skickas tillbaka till avsändaren o jag blir utan det och inbetalt till utlandet bortfaller.

Dagen Sverige ...........................
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

Håller med CG om att Dagen Sverige ........ :shock:

Hemma efter jobb, måste väl fast jag inte vill sätta min fot på dårskapet Arbetsförmelingen.. :evil: ..Duschade satt på sig lite bättre plattor och åkte 3 mil T & R till ABF Mora. Kom dit 12:54...stängt aha lunch stängt trodde jag. Nää dom stängde 12:00 på Onsdagar. Bullskitt...var massa folk där som skull på nåt mötte. Aha jag smiter in med dom...då får jag veta att man ska anmäla sig med Bank Id på datan nu mera. Utan Bank Id är man körd å kul att få veta detta efter 3 mils bilåkande....Sverige Sverige fosterland vart är vi på väg...... :?: :?: :?:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Kört frugan en del till sjukhuset det sista, finns en liten parkering med automat som ofta är trasig eller fullbelagd och en stor som man måste betala vi telefon. Min mobil med kontantkort har jag inte för sådana ändamål och jag är nog inte ensam om det så det blir att släppa av frugan och leta upp en parkering nere vid ICA butiken och traska och gå.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Hur går det för frun och dig, HSE?
Några framsteg?
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Hon tålde ju inte första medicinen så hon har fått en ny svindyr där hon tar en spruta en gång i veckan.Dock verkar värden fortfarande vara för höga så det kan bli så att dosen får höjas vilket känns lite oroande då hon hittills mått bra av denna medicin. Tur att maxskyddet för medicin och läkarbesök finns, hon passerade det snabbt så det är gratis nu. Blivit dyrt annars när medicinen kostar flera tusen i månaden :shock: Man får i alla fall ta en dag i taget.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Som nybliven 65-åring blir man kallad till undersökning av stora kroppspulsådern och det gjordes i dag. Det blev "rent papper" så det är hopp-och-lek som vanligt :)

https://www.1177.se/Vastmanland/Fakta-o ... n/?ar=True" onclick="window.open(this.href);return false;
Bilagor
bukaortaanuerysm.gif
bukaortaanuerysm.gif (8.67 KiB) Visad 2567 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Jag var på sådan för 7 år sedan, när jag nämnde det för en kollega berätta hon att hennes man dött av brusten kroppspulsådra :| Visste att hon var änka men inte orsaken... Så den där kontrollen är nog bra. En annan fråga är om man skall ta PSA prov eller inte :? Flera av mina medarbetare gjorde det på den tiden jag kunde göra det på företagshälsovården gratis men jag fick aldrig tummen ut om man får vara vitsig men få upp en finger i röven lockar inte direkt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Att ta PSA prov kan absolut vara bra. En jobbarkompis vars far hade dött tidigt i prostatacancer och även en bror till honom tog det regelbundet och fick remiss för vidare kontroll när PSA-värdet hade ändrat sig mer än normalt. Det visade sig inte vara falsklarm så han opererades och gick på strålbehandling. Han var vissen rätt länge efter det men återhämtade sig och lever ett normalt liv. Utan PSA-testet hade han troligen inte gjort det i dag. Han hade själv inte märkt av några symtom.

En annan bekant, som också går på regelbunden kontroll, ledde till undersökning och tid för operation sent på hösten. Det här var på våren. Så han köpte privat behandling och blev opererad för 120 000 kr. Han mår också fint och det är några år sedan.

Själv fick jag provtagning på jobbet varje år efter 50 eller något sådant. PSA-värdet stiger sakta men säkert hela tiden och det är normalt. Men efter att jag gick i pension har det inte blivit av vilket är dumt. Om man väntar tills det blir svårt att pinka och kanske måste gå upp på natten kan man få ta sista bussen som det heter.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

I dag satte jag ihop en budgetvev till 5 vx Zundapp som jag har gjort om för att få en bra balansfaktor för högvarviga motorer. Vevskinkorna är hållborrade och har fått stavar av tungmetall. 80% volfram och 20% koppar för att det ska vara lätt att bearbeta. Densiteten blir ändå nästan lika hög som för ren tungmetall.
Bilagor
20180330_125903.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
CG
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 nov 2009, 00:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av CG »

Ja det gick ej att få någon lösning att få ut paket från PostNord. Utländskt paket p.g.a Tullverket skall ha moms o PostNord hanteringsavgift.
Man får helt enkelt göra en politisk ändring vad gäller röstning.
Jag kommer nästa val rösta på SD och det kommer såvitt jag förstått allt fler göra.
Observera det är ju risk för begreppsförvirring socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna båda demokratiska partier.

Svagt att så stelbent ej kunna ex. vis skicka ut en avi att betala via närmast plusgiro eller bankgiro
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Jag vet inte riktigt vad en ny regering skulle kunna göra åt PostNords policy , sparka ut Danskarna kanske och ha ett helstatligtSvensk postverken kanske? Finns säkert bindande avtal mot det... https://sv.wikipedia.org/wiki/Postnord" onclick="window.open(this.href);return false;.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Jag hade skickat efter ett antal voltregulatorer från Kina och fick ett mail att sätta in 75 kronor och 25 öre till Post Nord för tull och administrativ avgift. Med tanke på att regulatorerna skulle ha kostat ca en tusing här men bara 20 kr styck inkl. frakt från Kina så blev det ändå en mycket bra affär.

Man vet ju inte hur det här utvecklas och kan kanske ha förståelse för att posten har svårt att hantera hundratusentals försändelser och mer utan ersättning. Så för min del är det okey att de tar ut en slant. Påslagen hos Svenska handlare är ändå så pass höga att det lönar sig med direktköp från Kina för de som vill göra det. Att saker sedan kostar mer hos Svenska handlare som ligger på stora lager, har anställda och lokaler som kostar ska vi nog bara vara tacksamma för genom att det levererar det man behöver inom ett par dygn.

Det finns även en annan faktor. Skulle en lite dyrare vara som t.ex. en svets vara defekt får man problem om det är ett direktköp från Kina genom att det kostar ett par tusen att returnera. I ett sådant fall blir det enklare om svetsen är köpt i Sverige.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Jag hade skickat efter ett antal voltregulatorer från Kina och fick ett mail att sätta in 75 kronor och 25 öre till Post Nord för tull och administrativ avgift. Med tanke på att regulatorerna skulle ha kostat ca en tusing här men bara 20 kr styck inkl. frakt från Kina så blev det ändå en mycket bra affär.

Man vet ju inte hur det här utvecklas och kan kanske ha förståelse för att posten har svårt att hantera hundratusentals försändelser och mer utan ersättning. Så för min del är det okey att de tar ut en slant. Påslagen hos Svenska handlare är ändå så pass höga att det lönar sig med direktköp från Kina för de som vill göra det. Att saker sedan kostar mer hos Svenska handlare som ligger på stora lager, har anställda och lokaler som kostar ska vi nog bara vara tacksamma för genom att det levererar det man behöver inom ett par dygn.

Det finns även en annan faktor. Skulle en lite dyrare vara som t.ex. en svets vara defekt får man problem om det är ett direktköp från Kina genom att det kostar ett par tusen att returnera. I ett sådant fall blir det enklare om svetsen är köpt i Sverige.
Jag och sonen bygger en husbil åt honom, jag beställde en trådlös backkamera från Kina för sex veckor sedan.
En dag kom ett mail där jag uppmanades att sätta in 85,22 kronor till Postnord för moms och hanteringsavgift.

Inget som bekymrar direkt, det blev en mindre god men fortfarande okej affär.
Fattar oxå att det massiva flödet tar mycket resurser att hantera.

Skulle inte heller köpa större grejor, en retur blir jobbig att hantera.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Plus 5 grader och sol så det blev en premiärtur med Kawan, Den gick magert så att jag var tvungen att ha choke på hela tiden. Den lyfte på framhjulet som de här ska göra vid pådrag så det här blir kul :D
Bilagor
DSC06561.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Coolvette skrev:.....Jag och sonen bygger en husbil åt honom.....
Intressant, vilken bil utgår ni från?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar