Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Baronen »

Blir jordvärme här hemma härnäst. Bär in ca 25m2 ved till köket varje år och den pannan har en väldigt låg verkningsgrad. Veden är närmast gratis men jag har en elpatron som slår in allt för ofta så jag räknar på att det blir betydligt billigare i slutändan med värmepump för min del. Dessutom slipper jag kostnaden för borrhålet som hade blivit om jag skulle ha bergvärme. Tiden jag lägger på veden kan jag istället lägga på firman och då jämnar det ut sig ännu mer :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Jag gör av med ca 4 ton värmepellets om året. Skall ju bäras in till källaren men det är ju bara lagom träning, fanns en tid då lasta 5 ton på lastbilen för hand sågs som helt normalt :wink:
testo
Forumsponsor
Inlägg: 637
Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
Ort: Norrtälje

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av testo »

Gick från pellets och ved till luft/vatten pump förra sommaren, fick ett rent pannrum som genast fylldes med mopeder. En gladare familj som tycker om den jämna värmen som nuförtiden råder i huset. 52 timmar att göra något annat med (sotning av panna brännare pellets inbärning mm.) samt mindre vardagsmotion! Det går nog att räkna hem ekonomiskt om man orkar,men den största vinsten är att slippa komma hem till ett kallt hus och genast bege sig ner i pannrummet för handpåläggning på den skraltiga pelletsbrännaren som vi hade. Ångrar mig inte en sekund! :D
Mcb 1248 75
Mcb 1293 75
Mcb 1194 67
Mcb 1294 77
Dbs Panter 75
Dbs Sport 70
Zündapp KS50 75
Puch Maxi 76
Crescent 1138 60
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Säcken »

När ja fyller 50 ska ja borra för bergvärme, men har ju inte fyllt 40 än så veden får värma mig många år till.
Ska även testa att röka när ja fyller 50, så pannrummet kommer nog bli ett rökrum då ist..
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5188
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av zappafan »

Trodde du var äldre.... :mrgreen:
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Säcken »

Ja är ung å står för Världen... slider_cheers.gif
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

:tierdeyes: Fredagsmys :roll:
IMG_20161202_105220.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Peter Holbrant »

Alltså där hänger jag inte med!! I min gamla kåk var hela bjälklaget byggt på 4x4"" sedan låg det några stenar på jorden med div utlagda brädor spånskivor sockerlådor dörrar etc utrymmet mellan var sedan fyllt av isolering... Ja sen rev jag bort allt grävde ut fyllde singel och nya stödpunkter sen riktigt bjälklag... Men exakt hur är ditt bjälklag uppbyggt?? hur fungerar ventilationen?? hur mycket isolering?? dim på virket ser lite väl tunt ut också!!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Det kan slappna av, snickaren säger att allt är i sin ordning och att det är ett välbyggt hus från 1975 med isolering, ventilation, grovgrund och alldeles lagomt bjälklag för ändamålet. Vattenskadan har däremot gjort att en del har rivits ut.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av erlan »

är huset från -75 så bör det ju finnas orginalritningar kvar.
om inte annat i kommunens arkiv.
så det är lätt att kolla om det är byggt som arkitekten tänkt.
dimension på bjälkarna bestäms i första hand av längd x belastning. i andra hand av kravet på isilering.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Jo jag har alla ritningar. Allt är ok.
//Jossan
Josefine Andersson
MNilsson
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 nov 2016, 07:29
Ort: Småland

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av MNilsson »

Har för mej att jag läste att det var en hel betongplatta under huset. Då behövs nog inte så stöddigt bjälklag. Det vilar väl på plattan antar jag. Är väl mest för isoleringen skull.
/Magnus en glad amatör. :)
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Precis så är det Magnus. De bärande delarna stödjer på grovgrunden/plattan som är väldigt tjock och det är fuktduk under hela plattan. Det som är golvyta behöver väl inte ha kraftigt bjälklag med tanke på den lätta vikt det ska bära. Huset har stått stadigt sen 1975 och golvet svicktar inte alls. Inget mögel inomsynhåll förutom från vattenskadan, så det lär nog stå stadigt ett tag till.
70-talshus är väl inte de bästa konstruktionsmässigt, men vårt är ordentligt gjort för att vara från den tidseran.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

HSE skrev:Önskar att jag hade plats i källaren för mina värmepellets. De står under presenning utanför...
Får in 6st pallar om jag staplar i pannrummet också men det har jag inte gjort i år.

Några säckar av de pallarna som stod ute längre var det små fina hål i av kattklor då det tydligen var en bra utkiksplats..
De säckarna får ligga ute ett tag å frysa till så kan man nog rädda lite pellets ur dom ändå.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

Raketsport skrev:Jag får ont i ryggen bara av att se pelletshögen. Tur pöjken kom och hjälpte dig
Ja, det underlättade betydligt. Han har nyligen besiktigad sin bil och fick några anmärkningar..

Det gjorde nog gott på hans vilja att bära pellets då det blir jag som får fixa bilen.

Mvh Patrik
Skriv svar