Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av umekille »

Bild

:shock: en annan har ju bara enkla B =personbil. slider_anon.gif
Senast redigerad av umekille den 29 nov 2021, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Det där med B1 förbryllade mig så jag var tvungen att slå upp det: B1 är en särskild behörighet för fyrhjuliga motorcyklar som i Sverige ingår i behörighet B. Anledningen till att behörigheten syns i fält 9 på körkortets baksida är att körkortets utformning styrs av en EU-modell som är gemensam för alla medlemsstater.

Då kan man tycka att det skulle framgå att man har behörigheten på körkortet?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Mer snö i dag så jag fick plocka fram snöslungan, startade direkt på första trycket på startknappen. Skönt, den har ju stått hela sommaren :) Så nu är snön under kontroll men vi skall ju få 20cm till i morgon så den står längst fram i garaget nu...
KREKLUND
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 jul 2020, 17:43
Ort: Sollentuna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av KREKLUND »

Ingen snö än så länge här i fjollträsk, snöslungan står längst in i garaget :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HVA59 »

Här har det kommit ca 10 cm snö under dagen, imorgon står det närmare 30cm på prognosen :shock: Inte ofta det blir sån vinter så tidigt här nere...
Som tur är så har vi ingen snöslunga som kan krångla 8) Men det är lite jobbigt att skotta då vi har en lång uppfart...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

Ingen snö i södra Dalarna än. Vilket är bra på två sätt.
Nummer ett är att det är riktigt kallt, så att det blir tjäle i marken och tjock is på sjöarna.
Nummer två är att min snöslunga tappat gnistan, så det är reparation just nu.

Men när det varit kallt länge nog, så vill jag ha massor av snö :D
973689FA-28EC-480F-A517-113738D365CF.jpeg
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av umekille »

Det finns andra vinterfordon.

Big papa i umeå frågar på sin blogg om MC säsongen är över?
Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Snön uteblev visst i dag, missar tydligen oss :D Men jag har redan gått om varan.
87C94312-D5AC-4497-8F56-40E6B04D8145.jpeg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Fick ett mail idag om att jag hade varor att hämta, bara klicka på på länken :o Exakt samma som polisen varnade för häromdagen! Så se upp för skurkarna :x Jag raderade givetvis...
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HVA59 »

Jag har fått fyra sånna SMS nu på två dagar... Bara att radera, men lite irriterande blir det :? Vet fler som har fått likadana med.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Coolvette »

HSE skrev: 05 dec 2021, 15:14 Fick ett mail idag om att jag hade varor att hämta, bara klicka på på länken :o Exakt samma som polisen varnade för häromdagen! Så se upp för skurkarna :x Jag raderade givetvis...
Fick oxå ett sånt där mail häromdagen, jag passade på att blockera numret innan jag raderade det, då ska den avsändaren blockeras men det är ju bara ett nummer av mängder.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Fick två mail till på raken, annorlunda, det första sade sig vara från DHL de ny var andra varianter. Undrar var skurkarna får tag i telefon numren? Någon stans måste de köpt mitt numer för att fyra av en hög med bluff mail :x
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

Ringde nyss ännu ett nytt nummer jag aldrig ens sett innan. Svarade som vanligt inte ens, har man inte sparat numret sen innan är det bara låta bli att svara. Svara oavsett vem som ringer tillhör det förflutna!
Numret tillhör ett företag som ungefär erbjuder att kolla upp hur dom kan "hjälpa" en att samla ihop sina lån mot en smärre avgift.
Låter som något ens vanliga bank kan göra.

Var igår i Sydsvenskan / Helsingborgs Dagblad / Nordvästra Skånes Tidning om en bedragare som lyckats lura till miljoner från folk som inte kollade så noga var räkningen kom ifrån utan bara skrev på. Sen visade sig det falska kravbrevet ha summan skriven i € alltså euro, milt sagt ett annat belopp!

Än så länge förskonad från märkliga mail och sms om paket. Men det dyker säkert upp.
Gäller vara vaksam och alltid tänka: om det låter för bra för att vara sant, då är det säkrast att undvika "erbjudandet"
Blå/vit Monark 1209
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Vi fick vår tredje covid spruta i dag, hade tid 0900 men kom en kvart tidigare. Visade sig vara tur då jag och frugan fick gå in och få våra sprutor nästan direkt. Sedan satte vi oss i väntrummet för att vänta den obligatoriska kvarten efteråt men då gick brandlarmet i gång i hela byggnaden :shock: Så alla blev utkörda, inklusive läkare och besökare på hela Centrumpraktiken och vi smet iväg i bilen precis framför två branbilar med blåljus på som kom farande :D Hade vi kommit 0900 hade vi nog fått vänta på våra sprutor...

Tänkte sedan försöka köpa Baddare i Bräckboden, sista bakningen där innan nedläggningen, den produktionen flyttas inte när övrig produktion flyttar utomlands så sista chansen att smaka på dem. Men kön visade sig var en halv km lång, de första i den att stått där sedan 0510 på morgonen, dörrarna öppnas tio :shock: Så jag gav upp, köa flera timmar utomhus för att köpa 10 påsar kändes inte värt det. Jag säger som räven....

Sista händelsen idag blev att hjälpa till få upp en person bil ur diket 500 meter från mig, en tjej med en bäbis i barnstol hade skurit ned ordentigt och vi lyckade med viss möda dra upp henne med en skåpbil då bonden längre med 4 driven traktor inte hade tid när vi ringde. I värsta fall hade jag fått starta upp min traktor men två hjuls drift och inga snökedjor ger inget bra grepp på den isiga vägen. Men med vinschen hade det nog gått. Men det löste sig ändå även om det var på håret.

Händelserik dag för en pensionär :D
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Skriv svar