Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HVA59 »

Ja den är rätt udda!
Förresten, för de som befinner sig i närheten så kan denna traktorn och mycket mer skådas i full action den 28/8 när museumet anordnar teknikens dag. Brukar vara massor av folk som ställer ut det ena och andra, och i år blir det förhoppningsvis även premiärtur för vårt nyrenoverade torvlok som ännu inte riktigt är färdigt :mrgreen: Samt vå lilla nylagda järnväg
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Hade det inte varit så långt bort hade jag kommit :)
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

TolvNollNio skrev: 06 aug 2021, 00:41

Patrik, tror mer man borde reagera på ditt snöblad mitt i sommaren :D

En liten sak till, motorblocket Emil sitter på är till en MG 1300.

He he... Ja jag har fått lite kommentarer om snöbladet nu i sommar.

Ok, stod någon liknade pyttemotor till där i motorverkstaden också fast mer komplett.

Fanns även större grejer, bl.a. en Rolls-Royce B81 motor och en tidig Chrysler Hemi.

/ Patrik
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

umekille skrev: 06 aug 2021, 12:30 Patrik är förberedd för med dagens miljöväder kan ju vad som helst hända på en kovändning :umbrella: :cold:


Ja precis, rätt vad det är slår det om.
IMG_20210120_161755_edit_455544248848196.jpg
/Patrik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Dagen händelse för mig är väl, att på pappret blir jag ett år äldre, 76 låter väldigt gammalt så jag försöker glömma det snabbt :D
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av umekille »

HSE skrev: 15 aug 2021, 07:59 Dagen händelse för mig är väl, att på pappret blir jag ett år äldre, 76 låter väldigt gammalt så jag försöker glömma det snabbt :D
Stort Grattis!! :YMPARTY: :urock: oregonian_congratulations.gif
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

HSE skrev: 15 aug 2021, 07:59 Dagen händelse för mig är väl, att på pappret blir jag ett år äldre, 76 låter väldigt gammalt så jag försöker glömma det snabbt :D
Det går säkert över tills imorn :wink:

Äsch, ålder är väl mest siffror?
Bästa är nog att ha lagom att pyssla med som man samtidigt tycker är skoj, så länge man anpassar det efter vad kroppen och huvet orkar med.
Verkar som du hittat den balansen rätt bra!
Så länge du ger f-n i att ge dig på dom värsta träden i skogen thumb_up thumb_up

Farsan gick bort vid lite drygt nittio år och var nog rätt nöjd med det. Viktigaste för han var att inte sluta livet med att sitta på något hem.
Så sent som efter han fyllt dom nittio så gjorde han vid sin egen bil inför besiktningen. Visst, det gick inte så fort men han grejade ett tag, satte sig sen att vila på stolen vid sidan om för att sen fortsätta. Tog säkert två veckor, men viktigast var som sagt ha något att göra.
Blå/vit Monark 1209
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Kan inte som Orsa kompani inte lova något när det gäller träden :) Sågade ned många i våras som denna tråd visat... https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=43&t=328348.
Anderssontom1981
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 aug 2021, 16:26

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Anderssontom1981 »

Suck, sabbade kanske mellsta precis...
Bilagor
20210815_121340.jpg
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

HSE skrev: 16 aug 2021, 10:45 Kan inte som Orsa kompani inte lova något när det gäller träden :) Sågade ned många i våras som denna tråd visat... https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=43&t=328348.
.
Jo de är sant...så sa jag på många jobb jag varit på...."Orsa kompani inte lova något"...blev ibland efter frågad...
var är Orsapjöken, han behöfs nu...(ja kallas ORSA)... 8)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

Många vet nog inte vad ni talar om med "Orsa kompani lovar inget bestämt", även om det ganska berömt :D

Så här är historien om när Korpral Gifting vid Orsa kompani myntade uttrycket.

År 1894 var Orsa kompani på hemmarsch från ett regementsmöte på Rommehed (Borlänge) och skulle övernatta vid Komtillmåtta gästgiveri i Gagnef.
Kompanichefen, kapten Ernst Leonard Bosaeus talade till kompaniet och framhöll vikten av kompaniets anseende, och han avslutade med: "Alltså kommer vi nu överens om att alla håller sig nyktra".
Tystnaden bland mannarna var kompakt, men efter ett tag så stegade korpral Gifting fram, gjorde ställningsteg och honnör och anmälde: "Kapten, Orsa kompani lovar ingenting bestämt".
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HVA59 »

SS440-80 skrev: 16 aug 2021, 20:43 Många vet nog inte vad ni talar om med "Orsa kompani lovar inget bestämt", även om det ganska berömt :D

Så här är historien om när Korpral Gifting vid Orsa kompani myntade uttrycket.

År 1894 var Orsa kompani på hemmarsch från ett regementsmöte på Rommehed (Borlänge) och skulle övernatta vid Komtillmåtta gästgiveri i Gagnef.
Kompanichefen, kapten Ernst Leonard Bosaeus talade till kompaniet och framhöll vikten av kompaniets anseende, och han avslutade med: "Alltså kommer vi nu överens om att alla håller sig nyktra".
Tystnaden bland mannarna var kompakt, men efter ett tag så stegade korpral Gifting fram, gjorde ställningsteg och honnör och anmälde: "Kapten, Orsa kompani lovar ingenting bestämt".
Rolig historia haha! Tack för förklaringen :D
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

Det visste jag ej...tack super trevlig upplysning SS440-80.. :wink:

Även fast jag bott i Orsa sen 1987....för detta BLGE bo... :?

Det var ett så bra svar å utryck på jobb med mera då jag ej,
kunde lova nått.. då visst dom lika lite som mig!

Då fixade jag mig bra, om det gick fel på jobb..."Orsa kompani lovar inget bestämt...(År 1894)"

Fick basa å bestämma gick bra, jag kunde ej styra eller ville skydda ex. 4-6 ung tuppar som kan
allt..det ansvaret vill jag ej ha... :cry:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Jodå, historien kunde jag allt, därför jag tyckte den passade in med min trädfällning...
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

I lördags var vi i Lysekil på Tändkulemotorns dag.
IMG_20210821_115853.jpg
IMG_20210821_130703.jpg
IMG_20210821_125555.jpg
IMG_20210821_133426.jpg
/ Patrik
Skriv svar