Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Det här sysslade jag med idag. Jag letade också en tappad skruv väldigt länge, men det är inte lika roligt att lägga upp bild på.
IMG_20201016_105343.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

PS skaffa en ny skruv, då hittar du den bort tappade genast...Händer mig väldigt ofta....
förutsatt att det inte är en huvudskruv...***ler***... staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif.. :wink:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Lolalola »

Jag besökte ett spännande ställe idag. Alla goda ting är... fyra. :)

Bild
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

billykid skrev: 17 okt 2020, 03:23 förutsatt att det inte är en huvudskruv...***ler***... staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif.. :wink:
Huvudskruv... har de också skruvskalle :mrgreen:
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av umekille »

*huvudskruv* Bild
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Bytte till vinterdäck i dag, känns som det var alldeles nyss som de åkte av. Men vid den sedvanliga kontrollen upptäckte jag olja på ytan i expansions kärlet :shock: Så beställt delar för att byta topplocks packningen, lagom kul...
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

HSE skrev: 19 okt 2020, 16:50 Bytte till vinterdäck i dag, känns som det var alldeles nyss som de åkte av. Men vid den sedvanliga kontrollen upptäckte jag olja på ytan i expansions kärlet :shock: Så beställt delar för att byta topplocks packningen, lagom kul...
.
.
Var det mycket olja i expansions burken..?? Blir det ej värre så kanske det inte är så farligt.. :!:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Fem minus och snön som kom i söndags ligger kvar. Bytte däck i lördags. Har däremot kvar att byta på både moppe och cykel
IMG_20201020_135322.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

Så ljust och fint det blir när snön kommer :runaround:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

"Var det mycket olja i expansions burken..?? Blir det ej värre så kanske det inte är så farligt.. :!:"

Tyvärr, ganska mycket som kommit fort, så beställt delar från Tyskland, billigast. Blir intressant, sist jag bytte en topplocks packning var en 45 år sedan och då var det inte så trångt i motorrummet som det är i dagens bilar. Tur vi har en bil till så jag kan jobba utan tids press.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

HSE skrev: 20 okt 2020, 16:52 "Var det mycket olja i expansions burken..?? Blir det ej värre så kanske det inte är så farligt.. :!:"

Tyvärr, ganska mycket som kommit fort, så beställt delar från Tyskland, billigast. Blir intressant, sist jag bytte en topplocks packning var en 45 år sedan och då var det inte så trångt i motorrummet som det är i dagens bilar. Tur vi har en bil till så jag kan jobba utan tids press.
.
.
Vad har du för bil....inte en Volvo..:?: Fick inte till min V70 med paj toppackning, nu ska jag göra ett ny försök. Kan ha fått fel Toppackn. den gamla var 2 mm(ihop klämd) den nya var bra 1,6 mm tjock.. :?..Se upp med att få rätt delar från Tyskland.. :shock:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Opel 1,6 L Twin port motor. Underligt nog har jag en gammal kompis från lastbilstiden som för en månad sedan råkade ut för samma sak, olja i kylvattnet. Han hade en lika gammal Peugot som bara gått 8K mil. Han lämnade in den på verkstad för byta packningen men de ringde sedan och sade att de inte ville göra jobbet :shock: Så han fick två tusen för bilen i inbyte mot en begagnad Polo. Jag vet att vissa Peugot 1,6L motorer har haft problem så det var väl det som spökade. Min Astra har ju gått 19500 mil så det känns inte lika surt som om den gått åtta.

Jag kände inte för att förbarma mig över kompisens bil, trodde nog verkstaden skulle fixa det, fick höra utgången i efterhand. Men testar med min, delarna kostade ju runt 2K skr så värt jobbet. Sista bilarna jag bytt packningar på hade ju lösa foder så det var lite nervöst, det slipper jag i alla fall nu.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

Lokala bildelsbutiken sa dom knappt säljer toppackningar nuförtiden.
För dyra jobb att utföra fixa till en blåst packning med eventuella extra fel. Köra iväg för att plana toppen m.m.
Man byter helt enkelt hela motorn numer.

Håller med billykid om billiga delar från tyskland, får man ens rätt delar brukar dom hålla usel kvalitet.
Vill själv ogärna göra om arbetet pga usla delar.
Blå/vit Monark 1209
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

"Fick inte till min V70 med paj toppackning, nu ska jag göra ett ny försök. Kan ha fått fel Toppackn. den gamla var 2 mm(ihop klämd) den nya var bra 1,6 mm tjock."

Du kanske skulle kört det gamla tricket med dubbla topplockspackningar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av erlan »

Det är inte bara topplockspackningar som dom säljer mindre av.
Vi är inte så många kvar som ens funderar på att meka själv.

erlan
Skriv svar