Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

I dag gjorde jag en prestandajämförelse mellan mina moppar med Polin80, Athena Supertherm och KS125 motor. Jag hade räknat med att 125an skulle ha högst dragkraft och de båda andra vara ganska lika. Men det visade sig att Polini80 var överlägset piggast. Samtliga har portade och reedkonverterade cylindrar. 125an är drevad för ca 145 km/h så det gör att den inte har någon fördel på lägre hastigheter utan snarare tvärtom.

Filmen visar ett par rupp med Polini80 motorn och den upplevs svara lika bra på ettan när man kör och drar fenomenalt bra på alla växlar. Motorn med Supertherm var sig inte lik sedan i höstas och behöver felsökas. Den fick ett annat luftfilter i vintras som den kanske inte gillar. :?

https://www.youtube.com/watch?v=xG2teLR ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av mallgroda »

HSE skrev:Låsvätska är ett bra tipps på dessa skruvar för att hindra sådana haverier :wink:
Är åtgärdat med locktight på skruvarna till tändplattan på den nya motorn jag bytte till. Rörde inte den motorn i vinter som satt i då den var "nyrenoverad" av tidigare ägaren
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av JoNo »

Micke S skrev:I dag gjorde jag en prestandajämförelse mellan mina moppar med Polin80, Athena Supertherm och KS125 motor. Jag hade räknat med att 125an skulle ha högst dragkraft och de båda andra vara ganska lika. Men det visade sig att Polini80 var överlägset piggast. Samtliga har portade och reedkonverterade cylindrar. 125an är drevad för ca 145 km/h så det gör att den inte har någon fördel på lägre hastigheter utan snarare tvärtom.

Filmen visar ett par rupp med Polini80 motorn och den upplevs svara lika bra på ettan när man kör och drar fenomenalt bra på alla växlar. Motorn med Supertherm var sig inte lik sedan i höstas och behöver felsökas. Den fick ett annat luftfilter i vintras som den kanske inte gillar. :?

https://www.youtube.com/watch?v=xG2teLR ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du portat Polinin själv? Lät onekligen rapp!! :D
Kan du säga nåt om effektkurvan på en oportad Polini kontra Athena 80?
Det är ju slut på polini just nu...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

JoNo skrev: Har du portat Polinin själv? Lät onekligen rapp!! :D
Kan du säga nåt om effektkurvan på en oportad Polini kontra Athena 80?
Det är ju slut på polini just nu...
Hej, nej jag har inte portad den själv. För att få till en effektiv och lyckad portning på en Polini80 som redan fungerar mycket bra original behöver man ha stor erfarenhet av portningsjobb och lagt ner mycket tid i en bromsbänk. Så i detta fall anlitades Tivedens motor som har fått till det över förväntan bra. Cylindern är bearbetad i två omgångar. Först gjordes en portning av Tivedens som jag har kört med och vunnit flera backtävlingar med. Den har gått bra med det och jag trodde att det inte fanns mer att hämta.

Men efter att ha läst en del om lyckade reedkonverteringar på olika cylindrar fick Tiveden göra det också ett år efter det första ingreppet. Det har lyft prestanda till en nivå som jag aldrig har upplevt förut på någon motor.

I filmen hör man att motorn går fint över hela registret, varvar ordentligt och går ner på stabil tomgång igen utan att det tar lång tid. Men det säger ändå inget om hur bra den kommer att gå under last, speciellt inte på de högsta växlarna. I detta fall har den dock precis samma temperament på alla växlar med mycket bra svar och dragkraft även på 5an. Med utväxlingen som är nu gjorde den 115,93 km/h efter en kort provkörning i höstas. Sedan blev det kallt och moppen användes inte mer förrän nu. Motorn varvar mycket högt på 5an utan att mattas av så den borde få en högre utväxling, om inte annat för att slippa ha den gå så hårt belastad. Men det får nog vara som det är nu med tanke på att det är flera backtävlingar i år med den första i Surahammar den 19e maj om jag minns rätt.

Motorn är en egenrenoverad 5-växlad och förutom den reedstyrda cylindern har den en 26 mm Dellorto rundtrottel, MVT Premium tändning och ett rostfritt avgassystem som har byggts av en kille i Portugal. Vevaxeln är en 45-slagig VRM-vev mot original 42 mm slaglängd.

I detta fall har alltså resultatet åstadkommits m.h.a. en kunnig portning men även en god portion tur genom att det passar som handsken i setupen i övrigt.

Jag har ju kört en del med Athena 80 i Sachs också som du undrar hur de står sig mot Polinin. Jag uppfattar att de är ganska lika både i karaktär och effekt original och levererar mycket bra redan i grundutförande. Så en gissning är att de skulle vara ungefär likvärdiga även optimerade. Jag känner dock inte till någon som får till Athena80 att prestera lika bra som professionellt portade Polini80 eller Athena Supertherm. Det finns säkert de som kan och gör det men jag har inte hållit på med Sachs på flera år så jag är inte alls uppdaterad på det.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av JoNo »

aha just det, kommer ihåg nu att du skrev om reedkonv tidigare. Typ här eller zundappgruppen på fejjan.
Tack för svaren, har spånat i vinter på en Polini men tror jag fortsätter nu med athenan. Har sedan tidigare planer på tiveden portning av den, men herr Argander har lite ont om tid just nu pga mycket jobb...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

JoNo skrev:aha just det, kommer ihåg nu att du skrev om reedkonv tidigare. Typ här eller zundappgruppen på fejjan.
Tack för svaren, har spånat i vinter på en Polini men tror jag fortsätter nu med athenan. Har sedan tidigare planer på tiveden portning av den, men herr Argander har lite ont om tid just nu pga mycket jobb...
Ja det kan jag tänka mig att han har. Hans cylindrar går åt som smör i solsken och täcker väldigt många behov och nivåer. Vi får vara tacksamma att det finns en så seriös och kunnig person i landet. Priserna är dessutom bra, så även fast jag skulle kunna kopiera hans portningar för eget behov så låter jag heller Tivedens göra det. Utvecklingen går ju normalt framåt hela tiden och då får man med de senaste rönen med en bra avvägning mellan körbarhet och höga prestanda.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av JoNo »

Ja det är nog några kilon filspån i veckan där nu. Är riktigt nöjd med S3 cyllen jag köpte 2016 som nu sitter på bus compacten. Stark i botten och kvick iväg på topp. Blev riktigt rolig nu med 44 slag samt kokusan och din ret. krets. thumb_up
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

En kvällstur å hämtat ett paket. :)
WP_20180509_20_58_57_Pro (2).jpg
Hugger dock på tvåans växel då å då vid belastning så det blir till å plocka en 4vxl från hyllan å montera istället.

/ P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

I dag blev det bestämt att jag tyckte att det är roligare att sätta igång växthuset och klippa gräs m.m. Jäklars vilken tur man har :wink:
Bilagor
20180510_131445.jpg
20180510_131451.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av GlobalNomad »

KS 125 -76 på G
Bilagor
20180510_172300.jpg
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av billykid »

Hallo Micke S....Låter väldigt rapp Zyndappen med polin80... thumb_up
citerar.. I dag gjorde jag en prestandajämförelse mellan mina moppar med Polin80.

Då har du 48,00 mm borrning på Polin80 cylinder = 81,388 CC.. eller... :?: :?:
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Tung dag på jobbet igen :wink:
IMG_20180514_133757.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Raketsport skrev:Tung dag på jobbet igen :wink:
IMG_20180514_133757.jpg
Ja jag är glad att jag är pensionär just nu, stekande hett här :D Saxar från Kungälvsposten i dag. " Bland svenskarna är Spanien det land som vi helst åker till för att få njuta av sol, bad och värme. Men om man tänkt åka dit den här veckan i syfte att preparera solbrännan inför sommaren så kan man lika gärna stanna hemma.

I Kungälv har det under måndagen varit temperaturer som passerat 28 grader på sina håll. I klassiska spanska solorter som Barcelona, Mallorca, Costa del Sol och Granada är det närmare tio grader svalare.

I Grekland ligger dagstemperaturen på mellan 22 och 24 grader, vilket också ser ut att gälla på flera semesterorter i Italien och Frankrike. För att få än mer värme, krävs det att man lämnar Europa, enligt de preliminära prognoserna.

Och det fina vädret kommer fortsätta på hemmaplan. Åtminstone ett litet tag till. Till och med onsdag kommer temperaturen i Kungälvsområdet ligga på ungefär samma höga nivåer.

På torsdagen kommer kvicksilvret på termometern dock att sjunka en aning, men ändå ligga en bit över 20 grader på sina håll.

Ner på sydeuropeisk nivå, med andra ord.

Anthon Näsström"
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Vi har haft 26 grader i dag och i morgon väntas 27 grader.
Puh! Blir till att lyfta utmöblerna till skuggan.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Den här dekalen måste väl passa bäst på en äkta Stockholmare?
IMG_20180515_162710.jpg
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar