Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Hamnade på akuten i går kväll, vinkelslipen högg och bet mig i väster handens tumme :( Operation i 45 minuter, hemma halv ett på natten. Får ligga lågt två veckor...
A50BC0D1-C20D-4B06-A683-2E7A3A7B4379.jpeg
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

HSE skrev: 23 sep 2021, 11:10
Du borde inte arbeta på egen hand...

Gjorde något liknande för många år sedan, hade sliprondell på vinkelslipen med ja vad säger man? Kanske gummimothåll bakom slipskivan.
Hursomhelst så högg den i kanten på plåten som bara skulle slipas lite ren från färg m.m. inför svetsning, så lite slipning att det inte kändes lönt ta på handskar.
Tappade taget om vinkelslipen och ja, försökte fånga den?
Blev lite blodvite i fyra fingrar.. slängde av skyddsglasögon och hörselskydd, ryckte en rejäl bit rent papper från torkrullen och virade snabbt om handen rusade in och satte mig på en stol.. Men blev nog lite chockad av det hela, fick lägga mig på soffan ett tag.
Har sen dess arbetshandskar liggande lite överallt i garaget, tjockare sådana i skinn till slip och svetsjobb.

En kompis har för evigt en metallbit i sitt ena öga, han blev skickad till operation men det satt för djupt i ögat..
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

Ja lätt hänt... hate-wall.gif
Speciellt när man tänjer lite på skyddstänkandet.

Har en pekfingernagel som växer lite konstigt i ena kanten efter att jag skulle kapa bort en skruv som satt trångt till.
Batteridriven vinkelslip som jag plockade bort sprutskyddet på för att komma åt ordentligt. Så ståendes på ett ben i en stege hållandes den dumma vinkleslipen upp-o-ned, med vänster hand som mothåll både för balans och för att kapa rätt, så går kapningen bra och skivan fortsätter in i vänster hands pekfingerspets och halva nageln. Blir såklart lite köttsår men det läkte bra, men nageln fick sig en rejäl upphettning och växer konstigt om den får växa för långt, vilket bara är jäms med fingertoppen.

Jaja, var ju aldrig fara för livet. Så egentligen ingenting att gnälla över, jag gjorde det ju alldeles själv på egen hand slider_anon.gif
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Använt vinkelslip i bortåt 40 år utan problem så jag hade väl blivit lite avslappnad i hanteringen...Inte ensam om råkat ut för sånt, läkaren hade haft en vinkel slip skada dagen innan. Och i väntrummet var vi två som satt med blodiga bandag på en näve, den andre var en ung snickare som fastnat med högernäven i en slipmaskin :? Vet inte hur det gick för honom, han var fast besluten att jobba igen nästa dag. Jag hade tur som slapp gips, läkaren ringde bak jouren och rådgjorde om jag skulle behöva eller slippa gips, hade blivit mycket jobbigare med det :D
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HVA59 »

Hoppas tummen läker bra HSE!
Jag försöker alltid vara försiktig och ha skyddsgrejjer på när jag grejjar själv hemma, men är alltid lite orolig när jag är på jobbet, för där är så fruktansvärt dåligt med skyddsutrustning i alla dess former, samt gamla och slitna, dåligt modifierade redskap och maskiner.
Det känns inte bra att stå och svarva, fräsa, eller slipa utan ögonskydd när det flyger spånor och gnistor på alla håll och kanter, eller hålla på med stora pressar och annat utan hörselskydd, eller slipa skitiga jobb utan luftutsug, eller åka truck upp 5-6 meter i luften ståendes på gafflarna utan säkerhetsanordningar... Man är lika rädd att det ska hända nåt varje gång. Nu brukar jag inte vara den som klagar på sånt så mycket, men just där tycker jag det är extremt dålig standard för att vara i dag. Hade det varit för 50 år sen kanske det hade varit en annan femma men inte i dagens samhälle... Det gäller att vara försiktig
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

HVA59 skrev: 24 sep 2021, 21:19
Jag försöker alltid vara försiktig och ha skyddsgrejjer på när jag grejjar själv hemma, men är alltid lite orolig när jag är på jobbet, för där är så fruktansvärt dåligt med skyddsutrustning i alla dess former, samt gamla och slitna, dåligt modifierade redskap och maskiner.
Det känns inte bra att stå och svarva, fräsa, eller slipa utan ögonskydd när det flyger spånor och gnistor på alla håll och kanter, eller hålla på med stora pressar och annat utan hörselskydd, eller slipa skitiga jobb utan luftutsug, eller åka truck upp 5-6 meter i luften ståendes på gafflarna utan säkerhetsanordningar... Man är lika rädd att det ska hända nåt varje gång. Nu brukar jag inte vara den som klagar på sånt så mycket, men just där tycker jag det är extremt dålig standard för att vara i dag. Hade det varit för 50 år sen kanske det hade varit en annan femma men inte i dagens samhälle... Det gäller att vara försiktig
Sånt där ska du INTE gå med på! :evil:

Skyddsglasögon vid svarven är ett måste och kostar inte mer än chefens frukostmacka.
Och att åka gaffel utan godkänd korg är bara helt idiotiskt. Händer det en olycka så blir du skadad eller dödad, och firman blir dömda till summor långt högre än vad inköp av säkerhetsutrustningen kostar.
Låt chefen hämta grejerna på höjden själv.

Var rädd om dig Erik. Du är för klurig och finurlig för att bli skadad...
kg70
Inlägg: 52
Blev medlem: 09 jul 2015, 10:10
Ort: Borås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av kg70 »

HVA59 skrev: 24 sep 2021, 21:19 Hoppas tummen läker bra HSE!
Jag försöker alltid vara försiktig och ha skyddsgrejjer på när jag grejjar själv hemma, men är alltid lite orolig när jag är på jobbet, för där är så fruktansvärt dåligt med skyddsutrustning i alla dess former, samt gamla och slitna, dåligt modifierade redskap och maskiner.
Det känns inte bra att stå och svarva, fräsa, eller slipa utan ögonskydd när det flyger spånor och gnistor på alla håll och kanter, eller hålla på med stora pressar och annat utan hörselskydd, eller slipa skitiga jobb utan luftutsug, eller åka truck upp 5-6 meter i luften ståendes på gafflarna utan säkerhetsanordningar... Man är lika rädd att det ska hända nåt varje gång. Nu brukar jag inte vara den som klagar på sånt så mycket, men just där tycker jag det är extremt dålig standard för att vara i dag. Hade det varit för 50 år sen kanske det hade varit en annan femma men inte i dagens samhälle... Det gäller att vara försiktig
Låter ju helt galet och som du beskriver det ett solklart brott mot arbetmiljölagen. Det kan kosta företaget en mindre förmögenhet att slarva på det där sättet men framför allt tänker man ju på dig och dina kollegor. Har ni inget skyddsombud du kan prata med? Annars tycker jag att du ska kontakta Arbetsmiljöverket.

https://www.av.se/om-oss/kontakta-oss/kontaktformular/
Fram Framoped M41, Victoria Vicky III
Casal K190, Puch Montana, Puch Monza
Rizzato Satan :twisted:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HVA59 »

Ja det känns lite som att hela företaget har fastnat typ nånstans runt 1960 eller nåt sånt på en del punkter... Är inte så rädd för min egen skull kanske, men det får ju inte hända nåt... Skyddsombud verkar finnas på pappret men inte i verkligheten vad jag fattat :( Men jag hade ändå planer på att säga ifrån efter som de håller på och ska sätta upp skrangliga flera meter höga, dåligt svetsade hyllor som det ska lavas plåt på, mitt där folk står och jobbar, känns som de ska rasa bara man andas på dem... Det är förvissoligen inte där just jag är, men ändå, det känns inte bra. Jag ska nog ta och säga till på skarpen för en gångs skull. Inte lätt att komma som relativt nyanställd "pojkvasker" och berätta för gubbarna hur det ska va ni vet...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Jag har fina hyllställningar i min maskinhall som jag fick från mitt jobb då de var tvungna att skrota dem för att det saknades någon sorts intyg för dem, minns inte riktigt detaljerna men ljusår från den skydds nivå ditt företag tycks ha. Var föresten ett återkommande problem i våra lager att trucken råkade
stöta till någon hyllställning och minsta krokigt/skada måste den bytas ut...

Men jag tog glatt hand om skrotade delar, inte så tunga saker på mina hyllor.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av SS440-80 »

Känn av lite vilka av "gubbarna" som faktiskt egentligen vill få till en säkerhetsförändring.
Flera av dem tycker nog att det är fjanteri, för det har ju fungerat i decennier utan allvarligare incidenter... var ju bara Lars-Göran som blev invalid 1977 och Karl-Bertil 1982, och bägge kunde ju jobba vidare från rullstolen.....

Nädu Erik. kolla upp hur du jobbar. Kan vara läge att byta jobb, fast du är nyanaställd.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Coolvette »

HVA59 skrev: 24 sep 2021, 21:19 Hoppas tummen läker bra HSE!
Jag försöker alltid vara försiktig och ha skyddsgrejjer på när jag grejjar själv hemma, men är alltid lite orolig när jag är på jobbet, för där är så fruktansvärt dåligt med skyddsutrustning i alla dess former, samt gamla och slitna, dåligt modifierade redskap och maskiner.
Det känns inte bra att stå och svarva, fräsa, eller slipa utan ögonskydd när det flyger spånor och gnistor på alla håll och kanter, eller hålla på med stora pressar och annat utan hörselskydd, eller slipa skitiga jobb utan luftutsug, eller åka truck upp 5-6 meter i luften ståendes på gafflarna utan säkerhetsanordningar... Man är lika rädd att det ska hända nåt varje gång. Nu brukar jag inte vara den som klagar på sånt så mycket, men just där tycker jag det är extremt dålig standard för att vara i dag. Hade det varit för 50 år sen kanske det hade varit en annan femma men inte i dagens samhälle... Det gäller att vara försiktig
Nejnej, det där måste du stoppa!
Det låter som om tiden verkligen rusat från det stället, så gick det kanske till fram till slutet av sjuttiotalet men inte nu!

Finns det inget skyddsombud på ditt arbete?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Var på läkarundersökning för förnya körkortet i går, intyget skickade ju han digitalt direkt till transportstyrelsen nu :) Så bara att invänta underlaget för att komplettera med foto osv. Tog stygnen på tummen i dag, såg bra ut, bättre än jag väntat, sådana där sår kan se ganska illa ut när de läker. Men inga tunga jobb för den näven på en vecka till. Jag hade tur, kapade 30% på en sena, hade det varit mer av hade det blivit mycket värre.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Lolalola »

Jag har ingen känsel i höger ringfingertopp. En stor hemsk kap slet sig en gång när jag höll på att bygga en DAF-pickup och så gick det som det gick. Det var alldeles för mycket borta för att det skulle gå att sy ihop, men jag fick tre veckors sjukskrivning och en hel kasse med kompresser med mig hem. Läkaren sa att jag absolut inte fick ha handen stilla eftersom leden kunde växa ihop stel då, så jag gick hem och fortsatte bygget. Förmodligen förlorade jag en hel liter blod i de där kompresserna men bilen blev klar. :)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Måste säga att kirurgen gjorde fantastiskt bra jobb med min skada, ser ut så här nu.
C5FFCD58-FBDA-435E-8115-C53D91E459DF.jpeg
Sjukvården på Kungälvs sjukhus är det toppklass på.

Regnar flera dagar här, katten Gekå tar det med ro.
1B77E5B0-C65F-44A1-87A4-5E602491D648.jpeg
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

Katter kan verkligen konsten att vila :D läst något om att dom sover 16 timmar per dygn, men kan det stämma?

HSE, använd nu handskar i fortsättningen, tidsåtgången för av och på borde vara rätt mycket mindre än timmarna på akuten.
Oavsett hur skickliga läkarna är.

Hade själv klippkort förr på akuten då kontaktlinser och vinkelslipande inte gick så bra ihop.
Två saker man snabbt får träffa läkare är just metallbit i ögat, och akuta hjärtfel.
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar