Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Stenhuggarna förr kunde sitt jobb, den bron kan stå i tusen år till så det vore brottsligt att riva eller gömma den i dag. Jämför med lagstiftningen som säger att om jag lagt upp en stenhög på mina marker (vilket jag tillfälligt gjort) så är det brotsligt att flytta stenarna igen utan att sökt och fått tillstånd av läns stryrelsen :shock:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Lolalola »

Den måste vara tämligen unik i sitt utseende. En så förhållandevis liten bro över ett (normalt sett) litet vattendrag utanför tätort, de brukar ju inte se ut så där. :shock:
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

Samtidigt sitter Hasse och undrar vart postbilen med hans trimprylar till Kreidlern tagit vägen... :roll: :x
Senast redigerad av TolvNollNio den 10 nov 2020, 11:23, redigerad totalt 1 gånger.
Blå/vit Monark 1209
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

Nä dom borde behålla gamla stabila stenbron som enfilig för lättare fordon att användas utifall att nåt sånt händer igen.
Bygg upp nya moderna bron vid sidan om.

Men visst är det underbart att dom med enklare medel förr i tiden kunde bygga rejälare, kanske för att det var dyrt att uppföra så gjordes det med krav på att hålla?
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Hasse »

TolvNollNio skrev: 10 nov 2020, 11:16 Samtidigt sitter Hasse och undrar vart postbilen med hans trimprylar till Kreidlern tagit vägen... :roll: :x

Du kan vara lugn, jag trimmar själv....


Bild
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av TolvNollNio »

Hasse skrev: 10 nov 2020, 11:59

Du kan vara lugn, jag trimmar själv....


Bild
[/quote]
Ähm, just med en sådan justera ja växlarna på min Kreidler!
Kanske därför det bara går i en växel...
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Coolvette »

Lolalola skrev: 10 nov 2020, 10:35 Den måste vara tämligen unik i sitt utseende. En så förhållandevis liten bro över ett (normalt sett) litet vattendrag utanför tätort, de brukar ju inte se ut så där. :shock:
Gediget hantverk, det enda som kan hota den är nog en störtflod som underminerar någon av fundamenten och ger sättningar.
Den ser ut att vara byggd omkring förra sekelskiftet och har det inte hänt redan så lär det nog inte hända.

Framgår det varför dom täckte över den?
Det enda jag kan tänka mig är att dom behövde en bredare körbana och valde det enklaste sättet.

Jag snöade in på stenbroar i April, här är några Skånska exempel i samma byggstil:
Käglinge.jpg
Reslöv.jpg
Veberöd.jpg
Öved.jpg
Östra Häglinge.jpg
Munkbroån.jpg
Dymöllan.jpg
Lövestad.jpg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 2958
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Lolalola »

Ja där är några till som lirar i samma division.
Men jag tror också att man behövde bredda vägen och helt enkelt stoppade in ett rör och öste på en massa grus. Fast det där räfflade plaströret som ligger där nu ser ganska nytt ut. Någon borde komma ihåg bron och när illdådet skedde... Kanske har man "relinat" på senare år?

Edit: Jag kollade filmen igen. Det var inget plaströr utan ett sånt där i galvat som skruvas ihop. Den sorten är ju äldre.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Coolvette »

Japp, någon borde känna till när bron täcktes över, det kan ju inte vara så länge sedan.
Det vore intressant att se ett foto när den var övertäckt också.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Jag hade ingen aning om att det doldes en stenbro därunder. Misstänker precis som ni att vägen var i behov av breddning.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

I dag blir det körning om vädret tillåter med min gamla moppe och en 5-växlad motor som jag har byggt med Polin80 och RD 350 VForce4 reedventil. Förgasaren är en Dellorto PHBH 28 BS och avgassystemet har tillverkats av Romeu Henriques i Portugal. Han gör mycket fina avgassystem som anpassas till vilken cylinder och trimningsgrad man har. Tändsystemet är ett MVT Premium från Mopedrenovering som också har levererat annat som har gått åt vid renoveringen.
Bilagor
höger.jpg
vänster.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Byrsta
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 jul 2016, 13:43

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Byrsta »

slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Testkörning genomförd UA. Men kopplingen var åt he-te för hård och svårt att frikoppla med 10 st KS 125 fjädrar. Den känns okey nu sedan fem av dem byttes till Newfren förstärkta fjädrar till KS 50.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev: 13 nov 2020, 13:58 Testkörning genomförd UA. Men kopplingen var åt he-te för hård och svårt att frikoppla med 10 st KS 125 fjädrar. Den känns okey nu sedan fem av dem byttes till Newfren förstärkta fjädrar till KS 50.

Jag kör ju bara med lite blöjtrim så jag har 5 standard och 5 förstärkta.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Såg att bron som var uppe tidigare skall bevaras :D
Skriv svar