Dagens bild eller detta hände idag

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Vårtecken #2. Dags att åka och handla, man är väl värd lite fredagsmys ändå
Årets första uppstart
Årets första uppstart
Vårtecken #3. Sverker kom hit på premiärtur med senaste projektet också. Mycket snygg renovering: https://www.facebook.com/classicmotor/p ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Hasse »

Raketsport skrev:Vårtecken #1 - Lärkträdet är fyllt med sidensvansar
Märkliga fåglar du har. I Ullånger har vi fullt med sommarfåglar redan.Osäker, men tror dom kallas Smilfinkar.



Bild



slider_score.gif Finfin Sportcombinette Sverker fixat till.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketsport »

Hasse skrev:
Raketsport skrev:Vårtecken #1 - Lärkträdet är fyllt med sidensvansar
Märkliga fåglar du har. I Ullånger har vi fullt med sommarfåglar redan.Osäker, men tror dom kallas Smilfinkar.



Bild



slider_score.gif Finfin Sportcombinette Sverker fixat till.
Jag förstår att de samlas utanför ditt hus
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

En kompis skickade den här bilden i dag. Kanonfint bygge :)
Bilagor
18338712_10155243950107812_312368379_o.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Raketaren »

Raketsport skrev:
Hasse skrev:
Raketsport skrev:Vårtecken #1 - Lärkträdet är fyllt med sidensvansar
Märkliga fåglar du har. I Ullånger har vi fullt med sommarfåglar redan.Osäker, men tror dom kallas Smilfinkar.



Bild



slider_score.gif Finfin Sportcombinette Sverker fixat till.
Jag förstår att de samlas utanför ditt hus

tror nog snarare att det samlas en hel del Hästfinkar där.... :mutt:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Dagens insats utöver att ha ersatt plogbladet på Bolinder Munktell Junior med klippaggregat och gett gräsmattan en första omgång :) Montering av nya lager i en 5vx Zundappmotor.
Bilagor
20170506_144829.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Var ute på Kinnekulle rundan i dag, glömde tyvärr kameran, det fanns gott om fina bilar... Besökte också Varnhems MC och Moped museum http://www.retrovagen.se/20.-Moped--och-MC-museum.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; Samt Scootermuset på Kinnekulle, Finns några Scooters jag aldrig sett i verkligheten där... http://www.museumtrove.com/museum/24409 ... otermuseum" onclick="window.open(this.href);return false;
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Hade förresten en incident på hemvägen mellan Lilla Edet och Kungälv, ett gänga ungdomar på lätta motorcyklar kom ikapp på ett kurvigt avsnitt och började köra om. En av grabbarna körde om precis före en kurva och skar in en meter framför min bilfront för att gena genom kurvan men samtidigt slog han av på gasen så jag fick bromsa för att inte köra rätt över honom :twisted: Med den körstilen blir han inte gammal, skall man göra en sån manöver måste man utnyttja ett rejält fartöverskott och inte slå av på gasen men redan att vika in med en meters marginal skulle jag aldrig våga, minsta misstag och man är redo att bli skrapad upp från vägen... Hela gängets körstil osade brist på respekt för riskerna med att trängas tätt intill varandra och flaxa över hela vägen med dålig uppsikt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Ja det är riktigt farligt att vika in för tvärt. En del kryper förbi andra och svänger in med samma hastighet men glömmer att farten framåt sjunker avsevärt vid jämn gas när man svänger.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Ja det är riktigt farligt att vika in för tvärt. En del kryper förbi andra och svänger in med samma hastighet men glömmer att farten framåt sjunker avsevärt vid jämn gas när man svänger.
Ja, det var förmodligen vad som hände, var ju inte en stor motorstark maskin så förmodligen tappade den lite ork i svängen. Riktigt otäckt från min förarplats i alla fall, vill någon köra ihjäl sig får de göra det utan min medverkan :? Orsaken till att jag tog det hela på stort allvar är nog att det väckte minnen från när jag var 18 år och kom körande mot Kungälv, när jag skulle passera en sidogata stannade två damer på cykel för att låta mig passera men bakom dem kom en dam i 50 års åldern på en Cresent moped scooter . Jag trodde hon också skulle stanna men hon körde rakt ut framför mig. Jag kan fortfarande se framför mig hur hon kröp ihop och höll kursen när hon hörde bromsskriken från min bil :cry: Jag väjde över till andra sidan vägen som som väl var var tom på trafik och hon körde rakt in i min vänsterdörr som trycktes in. Sedan låg hon där mitt i vägen, Ambulans och Polis kom och jag har haft roligare stunder. Hon klarade sig med brutet nyckelben och skrapsår, min bil hamnade två månader på Volvoverkstaden eftersom semestern kom in också så jag fick köra moped igen. Blev rättegång där vi fick böter båda två, jag hade kört för fort efter mätningen av bromsspåren och hon hade inte stannat i korsningen... Men det hade kunnat gått mycket värre :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

Det börjar närma sig slutet på renovering av 5vx Zundappmotor. Roffeveven på plats och blockhalvorna ihopskruvade.
Bilagor
20170507_142720.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Micke S »

HSE skrev:
Micke S skrev:Ja det är riktigt farligt att vika in för tvärt. En del kryper förbi andra och svänger in med samma hastighet men glömmer att farten framåt sjunker avsevärt vid jämn gas när man svänger.
Ja, det var förmodligen vad som hände, var ju inte en stor motorstark maskin så förmodligen tappade den lite ork i svängen.
Jag tor inte att den behövde tappa fart direkt när den svängde utan tänkte på att hastigheten i vägens riktning går ner rejält när man t.ex. svänger 45 grader. Vet inte om jag tänker rätt med ser det som att farten framåt sjunker med 40% om svängen är en diagonal i en fyrkant. Det skulle i så fall vara anledning att gasa på lite extra om man tvingas svänga in tvärt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5534
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av HSE »

Går motorcykeln från vänsterkanten till högerkanten i en sväng kör den ju flera meter längre sträcka än en bil som redan ligger i högerspåret. Jämför med en speedway tävling, snabbaste spåret är oftast innerkanten ända tills det samlas så mycket material efter ytterkanten att däcken får bättre fäste där. Så att jag höll på att köra på grabben när han vek in framför mig berodde nog på att han körde mer i sidled än rakt fram...
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av pnilz »

Dödade lite lerduvor idag med farfars Husqvarna!
Husqvarna
Husqvarna
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Dagens bild eller detta hände idag

Inlägg av Patrik »

Var och spanade in lite fordon i går:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

/ P
Skriv svar