Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Raketsport »

Fortunedäcket har exakt samma mönster och samma typsnitt på märke och dimensionstrycket som Speed. Båda tillverkade i vietnam. Tråkigt om det är så.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Puchlasse »

Fortune är tillverkat på samma fabrik, som dessutom gör ett antal olika däck med olika namn ( Tillverkare) och kvalite. Detta ska enligt uppgift jag fått vara fabrikens eget varumärke som ska vara av bättre kvalite än Speed, ( Annan gummiblandning osv) men så vitt jag kan se liksom du så görs den i samma formar. Vietnam gör däck även till Michelin och Continental då de är bra på däck och naturligtvis billiga. Tror endast tiden får utvisa hur Fortunedäcken är, har själv satt dem på en Dakota som jag kör mycket för att testa, än så länge går det bra.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Raketsport »

Tack för svaret. Vi får väl prova och se om det är bättre, hoppas det :D
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Patrik »

Puchlasse skrev: Tror endast tiden får utvisa hur Fortunedäcken är,
Ja då dröjer det nog inte länge..

:)

/ P
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Raketsport »

Nu har jag grunnat på det lite till. En annan tillverkare får väl knappast ta samma gjutformar? Har man förbättrat Speed och bytt namn borde tillverkaren gått ut med det, istället för att marknadsföra det som ett nytt däck kan man tycka.
Ett annat speeddäck märkt NTS hos er Lasse vilket står för Norscand så det är deras egen tillverkning och nästan alla speed är ersatta med Fortune. Innan folk kör ihjäl sig så är det nog bra om Norscand berättar om de förbättrat kvaliten. Har de sagt något till er återförsäljare om att detta är nytt förbättrat däck?
Nu kanske en del tycker att det är överdrivet då jag skriver att man kan köra ihjäl sig, men efter att ha testkört en moppe och speeddäcket helt enkelt skalad av sig av fälgen i fart så inser jag att det bara är en tidsfråga innan olyckan är framme.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Puchlasse »

Jag förstår din tanke, det jag skrev har jag fått från just Norscand, alla Speeddäck kommer att bytas ut mot Fortune vad jag förstår. Tanken med bytet var just att få ett bättre däck än Speed, med annan uppbyggnad och annat gummi. Men formarna är dyra så därför görs faktiskt fler däck med samma, bara med utbytt namn.
En annan skillnad är att nästan alla Fortunedäck görs med 4 lager, Speed var nästan alltid 2 lagers. Vilket ger ett stadigare däck.

Men jag ska inte okritiskt göra reklam för ett Norscanddäck, bla därför testar jag det själv. Vi har dessutom ett annat däcksfabrikat på G för att fylla ut med lite annan kvalite än Continental, då vi tycker de är lite grovmönstade på vissa storlekar. Ett råd till alla kan ju också vara att sätt erkända kvalitetsdäck på trimmade moppar, tänk motorcykel istället för moped, och montera däcken rätt, vilket vi märker på många kunder som ringer verkar vara svårt. Använd däckspasta, pumpa upp däcket till 3-5 kg för att få det att "smälla ut" ordentligt, ibland kan det behöva tömmas/fyllas några gånger.

Och sist men inte minst, se till att kolla lufttrycket ofta. ( för alla på Raketsport är detta naturligtvis självklarheter, men det kan ju vara nån okunnig som gluttar in ).

Vad gäller NTS däcket så tror jag du menar det lite grovmönstrade 15" om jag minns rätt. Tror det var en tidig test för Norscand att göra däck, men jag är inte säker. 15" till Compact är ett problem, omöjligt att hitta andra däck än Fortune just nu.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
twostroker
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 sep 2014, 19:01
Ort: Skåne

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av twostroker »

Har läst mycket om Speed-däckens dåliga kvalitet, och blev förvånad när jag såg att bakdäcket på min ena moped är av detta fabrikat. Detta däck ska enligt mopedens förra ägare var cirka 7-8 år gammalt och mopeden är flitigt använd sedan däcket monterades, och jag har kört åtskilliga mil med detta bakdäck och inte märkt av något dåligt grepp eller annat negativt. Inte heller finns det några torrsprickor i däcket.

Är det så skiftande kvalitet, eller var dessa däck bättre tidigare?
Känns lite som ett lotto att köpa sådana däck...
Yamaha FS1 x4
Puch Maxi
Monarscoot -57
Usch Dakota-77
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Raketsport »

Montera däck kan jag så det är inte därför mina Speed spruckit sönder på rekordtid. Tycker inte att det är okej med dålig kvalitét på nya däck även om det bara går 30 km/h. Man skadar sig även i de hastigheterna.
Har sen tidigare testat speed 4-ply och de går inte att jämföra med Continental. Ska fota imorgon och visa hur mina 10-tal Speed ser ut för jag har verkligen testat dem under åren och de har inte gått att få tag på andra märken ibland. De däck som varit värst är kastade för länge sen.
Skulle inte ta upp detta offentligt om det inte var så att jag blivit besviken på vartenda Speed jag köpt.
19" däcken har varit alldeles förstora. Kan lägga på dem med bara händerna utan problem. 17" verkar ha vettig dimension och sitta bra men har inte testkört denna dimension. 15" har varit mjuka och gett dåligt grepp, samt sprack riktigt lätt. Gärna på däckets sidor.
Testa gärna 19" av fortune och känns det någon skillnad i gummit jämfört med Speed?

Jag har naturligtvis inget emot er firma Lasse så kritiken är inte riktad mot er. Du och andra återförsäljare blir bara kontakten mellan tillverkare och kund.
Vill i slutändan bara kunna köpa bra och trafiksäkra däck och blev fundersam om även kvaliten förbättrats i och med namnbytet. I min värld känns det inte shyst mot kunden om t.ex tillverkaren säljer identiska däck under annat namn, då har man inte tagit serösa klagomål på allvar och sätter mopedister i risk i trafiken.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Puchlasse »

Hej, jag tycker det är bra att frågan kommer på bordet på ett mer seriöst sätt här än det ofta blir på Facebook. Är själv väldigt nyfiken på hur det kommer att gå att köra mycket på Fortune. Norscand satsar inte så mycket på att göra reklam för sina däck,så informationen är inte så tydlig. Men jag tror att det både måste finnas billiga och mer exklusiva däck för våra moppedelsköpare. Köper vi billiga däck till bilen så vet vi ju också att bromssträckan blir längre osv.
Det är också bra för oss som leverantör att få information av er som är våra kunder, jag lovar att vi lyssnar ordentligt.

Jag ska se om jag kan få tydligare svar av Patrik framöver på vad som skiljer däcken.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Micke S »

Ett tjing-tjong fabrikat som jag har testat och var riktigt nöjd med är Shinko. Det satt ett gammalt slitet sådant på DBSen men helt utan torrsprickor så jag köpte ett likadant och det kändes bra och såg fint ut, inte alls olikt ett Heidenau.

Moppedäck är trots allt väldigt billiga, speciellt om man köper riktiga däck som kan hålla många år och greppa bra. Så jag har för övrigt uteslutande kört på Michelin Gazelle, Heidenau och Metzeler. På den röda Zundappen satt det 1 år gamla Continental med vita däckssidor. Däcken var fulla med torrsprickor trots att de knappt hade varit utomhus. När jag tog bort dem var de väldigt sladdriga, kunde vikas hur som helst och både stomme och slityta var tillverkade med minimalt med gummi, skitkassa helt enkelt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Raketsport »

Puchlasse skrev:Men jag tror att det både måste finnas billiga och mer exklusiva däck för våra moppedelsköpare. Köper vi billiga däck till bilen så vet vi ju också att bromssträckan blir längre osv.
Det är också bra för oss som leverantör att få information av er som är våra kunder, jag lovar att vi lyssnar ordentligt.

Jag ska se om jag kan få tydligare svar av Patrik framöver på vad som skiljer däcken.
De här handlar inte om bromssträcka utan att däcken är av dålig i kvalitet (spricker) och passformen. Möjligen att de spricker fortare här uppe där vi ibland har -30 på vintern och inte alla förvarar i varmgarage, men då ska det finnas information om det. Om svensktillverkade bil eller MC-däck varit så här dåliga hade det blivit indragna på en gång pga trafiksäkerheten.
Fullt medveten om att det finns fler märken som är dåliga och spricker lätt, men här är det en svensk tillverkare där vi kan påtala vad som fel och förhoppningsvis bli hörda.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Raketsport »

Här kommer bilder:
15 tums Speed. Några utav minst 30 sprickor, djupa så du ser tråden och även mellan mönstret. Däcket har gått ca 10 mil om året i 4 år.
speed 15tum.jpg
Oanvända speed 17 tum, oanvänd pga av att sprickorna fanns där sedan inköp
speed17tum nya.jpg
Speed 15 tum, 1,5-2 år gammalt. Några av en massa sprickor på sidor och i mönsterdjupet.
speed 15.jpg
Samma däck. Spricka längs med fälgkanten ca 2,5cm lång och riktigt djup. Tyvärr så fick jag skugga på bilden.
speed15tum spricka längs med.jpg
Hade inte ett enda 19 tums däck kvar utan alla har kasserats. Det säger lite om hur de såg ut. Har sett däck med sprickor rakt igenom när jag bytt.

Tillägg i texten 22.15. En anledning till varför det här är en sånn viktig fråga är på grund av att dessa däck är vad som erbjuds till 15" hjul. Man har inte valet att köpa däck av högre kvalite. Varför kan inte NTS göra ett högkvalitativ däck till våra compacter, monarscoots, crescent 2000 osv osv. Compacten har sålts i över 100.000 exemplar i Sverige så efterfrågan och kundunderlag finns och om nu Fortune är ett förbättrat Speeddäck så behöver vi få veta det, så de dåliga erfarenheterna får följa med Speed i graven.
//Jossan
Josefine Andersson
andazon
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av andazon »

Finns ju alltid grovnabbade Golden Boy till compacten.
Tror det är 4-lagers.

Funkar kanon. Kört 2 säsonger, > 100 mil utan problem.

Hastighetsklassade till 120 km/h, så de räcker till på compacten :mrgreen:

329:- på Lelles i Uppsala ...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av Raketsport »

Tack för tipset andazon. Ska titta in på Lelles.
Har testat både Golden Boy och Cheng Shin. De är bättre, men brukar inte vilja ha grovnabb.
Dapra har tydligen Golden Boy 249:- med landsvägsmönster.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
twostroker
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 sep 2014, 19:01
Ort: Skåne

Re: Är Fortune ett nytt namn på Speed?

Inlägg av twostroker »

Golden Boy har även jag provat, och de jag har haft har faktiskt varit helt ok.
Köpte därför ett nytt 17" Golden Boy till min ena Yamaha av min lokala cykelhandlare, gav 205:- och mönstret är inte grovt. Tycker dessa däck är prisvärda.
Yamaha FS1 x4
Puch Maxi
Monarscoot -57
Usch Dakota-77
Skriv svar