Längd på yttre gaffelben

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Amazon_jerka
Inlägg: 331
Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
Ort: Mariestad

Längd på yttre gaffelben

Inlägg av Amazon_jerka »

Hej
Finns det någon regel hur långa yttre gaffelbenen ska vara?
Oftast slutar dom i höjd med däcket.

Gör det något om man går upp i storlek på hjul?

Tänkte gå upp från 17" till 21" om det har någon betydelse.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Längd på yttre gaffelben

Inlägg av Micke S »

Längden på gaffelbenen påverkar hur lång fjädringsvägen kan vara och vilken stabilitet som gaffeln får. Helst vill man ha en tvärförbindelse mellan gaffelbenens över punkt för att stabilisera dem inbördes och inte bara ett par snestag ner mot hjulcentrum. Ibland görs det genom att framstänkan är fäst längst upp på gaffelbenen och har en förstärkning där. Så kravet på fjädringsväg och behovet att förankra gaffelbenen upptill gör att de brukar sluta ungefär i höjd med däckets ovansida.

För att gaffeln inte ska bli för hård men ändå inte bottna så brukar fjädringsvägen i runda slängar vara ca 150 mm. Längre på Crossmoppar som man ska kunna hoppa med utan att moppen går av och kortare på fordon som bara körs på slätt underlag och ska klara höga belastningar på fjädringen. Extrema banbilar är exempel på det där man bara får in ett par fingrar mellan marken och t.ex. en frontspoiler.

Om man ökar hjulets storlek så gäller det förstås att det får plats och inte tar i något som t.ex. framstänkan. Den går i.o.f.s. att flytta upp. Men man vill ju inte att moppen ska bli för hög fram eftersom det påverkar styrgeometrin. Blir framdelen för hög så blir moppen trögstyrd och understyrd. Den kommer inte att svänga in lika lätt som när chassit är rätt balanserat.

Här kan du läsa lite om hur gaffeln påverkar moppens stabilitet och kurvegenskaper. http://www.tolle-engineering.se/en-GB/t ... g-24408943" onclick="window.open(this.href);return false;
16862509-C2MZ1.jpg
16862509-C2MZ1.jpg (30.55 KiB) Visad 1221 gånger
Grunden för att få en stabil gaffel är att både gaffelbenen och gaffelrören är så kraftiga som möjligt. På gamla moppar används ju oftast inte gaffelrör utan bara stänger som kan vara t.ex. 12 mm tjocka. Det tillsammans med att det ofta inte finns riktiga bussningar i gaffelbenen gör att gaffeln blir väldigt mjuk och vinglig. Om man t.ex. håller fast framdäcket mellan benen på en Crescent Compakt och vrider på styret så går det att vrida ett par decimeter fram och tillbaka. Det gör att en sådan moppe inte kan köras speciellt hårt i kurvor men duger fint ändå för att köra normalt med.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar