Försäkringsbevis

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Davvekavve
Inlägg: 7
Blev medlem: 18 jan 2017, 21:36

Försäkringsbevis

Inlägg av Davvekavve »

Hej!
Kan börja med att be om ursäkt för min okunskap inom detta område, men men..
Hursomhelst så har jag trafikförsäkring min Puch nu, och skrivit ut lite papper från if som heter försäkringsbrev mopedförsäkring. Det står lite detaljer om mopeden och ett försäkringsnummer. Jag antar att det är det pappret jag ska ha med när jag kör som försäkringsbevis? Och visst kan jag lämna de andra papprerna som inte har detaljer om moppen på sig hemma?
Sist men inte minst, har ni några tips på var jag kan ha pappret? Det är ju en Puch Maxi så svårt att lägga papprerna i något förvarings utrymme:)
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Förminska och plasta in och stoppa i hjälmen.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av Coolvette »

Jag trodde faktiskt att detta krav hörde till det förgågna.

Är det fortfarande ett krav i dagens datoriserade samhälle?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av erlan »

det är nog ingen politiker som brytt sig om att ändra den lagen.
samma sak med att det fortfarande är krav på att senaste besiktningsprotokoll ska finnas med i bilen.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av Raketsport »

Sist jag kollade på försäkringsavtalet så stod det att man måste ha det med under färd.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av disktant »

OPS!
Det har jag aldrig haft, borde ju räcka med att spara ner en .pdf i morbilen och visa om så skulle krävas
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av Raketsport »

disktant skrev:OPS!
Det har jag aldrig haft, borde ju räcka med att spara ner en .pdf i morbilen och visa om så skulle krävas
Har du blivit stoppad av polis utan försäkringsbeviset?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av JanneL »

disktant skrev:OPS!
Det har jag aldrig haft, borde ju räcka med att spara ner en .pdf i morbilen och visa om så skulle krävas
har du en far-mobil också ? :roll:
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av bryggaren »

En moped är ju oregistrerad, så därför ska du ha med försäkringsbeviset. Finns ju inget register att kolla mot. :wink: Och du har tre arbetsdagar att visa upp ett giltigt försäkringsbevis, om du glömt det. Då slipper du böter.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av bryggaren »

Kan du inte lägga beviset i hjälmen?
Amazon_jerka
Inlägg: 331
Blev medlem: 20 jan 2009, 00:00
Ort: Mariestad

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av Amazon_jerka »

Hmm har aldrig haft försäkring på någon moped.
Har fungerat det med i 22år.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av Johan Lat »

Amazon_jerka skrev:Hmm har aldrig haft försäkring på någon moped.
Har fungerat det med i 22år.
Det fungerar nog kanon men har du varit med om en olycka eller värre kör på någon så är det inte så kul att inte ha en försäkring.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av SS440-80 »

Varför ska man köra utan trafikförsäkring? Det kan ju inte handla om ekonomi...?
Jag betalar 34kr/månad i trafikförsäkring. Det är mindre per månad än vad en genomsnittlig snusare stoppar under läppen varje dag....

Nä, att köra helt utan försäkring är enbart puckat hate-wall.gif (tycker jag i alla fall)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av Coolvette »

SS440-80 skrev:Varför ska man köra utan trafikförsäkring? Det kan ju inte handla om ekonomi...?
Jag betalar 34kr/månad i trafikförsäkring. Det är mindre per månad än vad en genomsnittlig snusare stoppar under läppen varje dag....

Nä, att köra helt utan försäkring är enbart puckat hate-wall.gif (tycker jag i alla fall)
Utan att veta tror jag att man kan råka rejält i klistret om man krockar (vållar en olycka) och skadar någon annan och saknar trafikförsäkring.
Såvitt jag minns är (den obligatoriska) trafikförsäkringen till för att motparten ska kunna ersättas oavsett den vållandes ekonomiska möjligheter.

Därför är trafikförsäkringen obligatorisk, ersättning för det egna fordonet kan man välja bort men inte den det som täcker motparten.

Skulle man vålla en olycka och saknar trafikförsäkring kan man förmodligen belastas personligen men det krävs av trafikföreningen eftersom dom ersätter den skadade i första hand, om man saknar försäkringen för det.

Jag har inget mer konkret, har bara en del kunskap om detta men det kan kanske skita sig rejält.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Försäkringsbevis

Inlägg av TolvNollNio »

Trafikförsäkring kostar 320:- året hos Bilsport & MC, då kan man försäkra upp till fem mopeder för detta enorma belopp.
Få se 320/12 blir 26,66 i månaden. Har man inte råd med det, skaffa ny hobby.

Men nu var ju problemet att förvara detta papper på/vid en Puch Maxi.. I hjälmen lät bra!

Har själv hittills inte haft detta papper med vid färd :oops: ingen har stoppat eller frågat efter det heller..
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar