Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av Peter Holbrant »

Konstaterade kallt att vi mopedister måste nog vara bra dumma.. Å ingen stans syns det tydligare än på tradera!!

Alltså alla har nog lite till mans när man funnit den saknade biten huggt upp sig och betalat dyrt. För pusselbiten som vart saknad länge!!
Japp det är en sak! Men nog tusan blir man bra förvånad när "skit" går dyrare än dyrt är numer mer regel än undantag.

Alltså om en perfekt pryl eller en eftersök nos-del som rusar iväg är inte konstigt. Speciellt inte om delen inte finns i nytillverkad.
Men varför går slitna prylar för över nypriser typ konstant?? Är vi så korkade att vi inte är kapabla till lite googlande??
Ja jag är inte nämnvärt bitter tycker bara det är konstigt!!

Själv har jag mer eller mindre helt upphört kika efter saker som finns nytillverkade i hyfsad kvalite som begagnad del.
Då jag utav princip inte vill ge mer än jag kan köpa den nytt för eller att prisskillnaden inte gör det värt jobbet..

Idag vart jag åter så där förvånad vart överbjuden på ett stag som nytillverkat kostar 180kr å då färdigt för lack..
Nu snackar vi ett rejält sargat rostigt och troligen inte riktningsbart utan kapa upp och svetsa om. La vad jag tyckte vart ett absolut maxbud!!
(egentligen så högt att jag inte ens ville köpa den för de priset utan mer känslan bjuder de över detta får de skylla sig själva haha)
Det vill säga en sparad ynklig 50-lapp! Absolut inte värt jobbet med att få staget fint!! Trodde nog aldrig det skulle kravla sig förbi 20kr.
Man sätter ändå något värde i utfört arbete..

Nu har jag visserligen ingen hets och beställer den ny när jag liksom kommit närmare färdig och vet mer vad jag i övrigt saknar..
För staget kan lackeras tillsammans med en sista del en kåpa som måste modifieras på plats innan innan den tags av för att lackeras.
Men nu vart jag ändå lite nyfiken hur mycket skiljer mellan ett ny-tillverkat framskärmsstag till en Compact mot ett original eller har jag bara
överbjudits av en som inte värderar sin fritid och arbete särskilt högt?? Tja eller bara en icke googlare??
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av T M »

:twisted:
Det finns en grupp i vår lilla värld som kan kallas sjukliga eller störda fanatiker.
Personer som bara monterar delar tillverkade samma år som fordonet, de betalar i princip vad som helst för detaljer med rätt detalj nr/tillverkningsår. Nos är nog det mest lukrativa inom veteran branschen
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av GlobalNomad »

Jo det är intressant med Tradera och budandet. Har själv bjudit mer än jag egentligen ville, men det blir som ett slags gift när man sitter där och kollar budandet. Brukar lägga priset på grejerna strax under pris för samma sak fast nytillverkad (frakten kostar ungefär samma), men blir oftast överbjuden.
Sen finns det ju grejer som inte finns att få tag på nytillverkat och då hamnar slutpriserna på ibland horribla nivåer. Kolla bara KS125 grejerna som gick för ett tag sen. Fast nu verkar det ha lugnat ner sig ett par grader. Men en del säljare har nog inte fattat det om man ser på en del utropspriser :D
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av HSE »

Problemet med Tradera är ju att frakten kan bli gaska hög som påbröd på ganska höga priser redan innan. Firmorna som säljer nytillverkat har ju för det mesta avtal som ger betydligt lägre fraktpris.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av JanneL »

En anledning till att ge mer för en gammal originaldetalj än en nytillverkad, är att originaldetaljen faktiskt är gjord för att passa till din moped, inte bara för att nån ska tjäna pengar.
Gissningsvis en tredjedel av det jag köper tittar jag på och undrar vad i helvete är det här för skit.
Jag har genom åren lärt mig var man ska handla vissa delar för att slippa rent skit, fast man går ju på nitar i alla fall.

Det senaste månaderna har grabben och jag skruvat på ett par Zündappar som blir helt genomgångna/renoverade. där har man lärt sig en del den hårda vägen. 8)
Gaffelben som är 0,8mm för små invändigt,
Plaströr som är två tiondelar för stora,
Gaffelfjädrar som har för liten innerdiameter som nästan gjorde så jag fick kapa upp gaffelbenen,
Kopplingslager som saknar härdade brickor,
Bromsbelägg som är sneda,
Dekaler med fel färg,
Många smådetaljer som har usla gängor,
Flertalet av delarna får man betrakta som bra ämnen att karva på så de passar.

Tyvärr härstammade alla de dåliga detaljerna från Söderhamnsområdet staff_shutup9ou.gif .
Sen kom det förstås en hel del som var bra därifrån också :D
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av Peter Holbrant »

Jo visst får många "nya" delar ses som ett "råämne". Man kan inte vara säker vad man får för kvalité. Det är liksom lärdomspeng.
Själv som inte någon original-freak tar jag ofta chansen tiden de tar "fixa" till en "ny" kvittas med tiden de tar renovera en gammal!! Ofta med favör åt piratdelen som kanske "bara" behöver en ny gänga.

Därav min fråga om hur mycket som skilde de nytillverkade staget med ett nytt.

Piratdelar kommer i de flesta kvallisorter från ren dynga där man blivit totalt blåst till riktigt bra delar.
Svårt veta vad som väntar för ofta kan man inte ens avgöra på priset heller lärdomspengar.
Men chansen att få skit ligger även när man köper begagnat numer när folk till stor del även kastar ut rent
bottenskräp ur lådor som slitna originaldelar numer blandat med piratdelar(som inte sällan blir dyrare än handla direkt) är sällan fynd!!

Befogade dyrpriser på Nos eller prylar i nyskick! Till viss mån hjälper dessa till höja priset även på begagnat i bra skick.
Men att begagnat i uselt skick slinker med får väl ses som ytterligare en lärdomsslant!!

Alltså själv slängde jag ut en nästan komplett Compact i höstas(ångrar detta nu, när den sparade visade sig vara en 1240).. Skrev en så ärlig annons som möjligt..
Mopeden var att ses som ett totalrenoveringsobjekt som skulle kräva mycket jobb!! Tänkte jag skulle få tillbaka inköpspriset 1500kr.. I total chock fick jag se den hamna..
löjligt dyrt!! Sålde den till köparen för 3000kr för tyckte själv inte den var värd mer och med det priset har han möjlighet få tillbaks merparten av pengen vid en försäljning efter
renovering..

Men i slutändan är det sällan ur lönsamhet man väljer renovera mopeder eller bilar mer kvalitetstid i skapande eller rent egoistisk nostalgi!! Att det alltid är lönsammare köpa färdig mot
renovera är priset man betalar för nöjet av känslan när man byggt nått själv.. Man får först som sist räkna med att dyra renoveringar ger befogade höga priser. Så att befogade höga priser höjer
priset på obefogat dyra objekt som delar som trissar priser än mer...

Som tur är säljer jag inte mina renoveringar vem vet om 10 år kanske man får tillbaka byggpengen haha... Eller kanske inte
svårt tro att jag får tillbaks byggpengen vare sig på min Comet eller familjemoped för bygger man hellre än original då får man se till att behålla sakerna..

Bygger just nu en 1240 compact total bygg priset på den lär hamna runt 12000kr(med reservation på att då de visade sig inte vara en enkel 1248 ska den vad de lider få "rätt" nav verktygslåda o baklampa så kanske 15000).
De bygget om man bortser min underbara bruks Komar lär blir det billigaste bygget jag hittills gjort! Men där haft mer än tur i del letande.

Men nu ut o jobba lite mer grundfärg att lackera.. Tänkte försöka få på lite topplack i veckan, snart vår trots allt..
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av GlobalNomad »

Ganska festligt. Polestar bjuder högre än nypris på en ny KS125 cylle :lol:
Bilagor
Screenshot_20170420-133311.png
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: Vi mopedister måste nog ändå vara en korkad grupp...

Inlägg av mopedus »

Skriv svar