Prisbilden på veteranmopeder
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Prisbilden på veteranmopeder
När jag började med mopeder så kostade en fin originalmoped max 5000 kronor och det var i dyraste laget. På tradera fanns det bara två sidor mopedauktioner inklusive EU-mopeddelar och varje gång det var mer blev jag överlycklig. Nu låter detta som att det var 30 år sedan men det är det verkligen inte.
Det är bra att mopedens värde och status har ökat, men har den nu ökat för mycket så det blivit en bubbla som kommer att krascha? Vad tror ni?
Det är bra att mopedens värde och status har ökat, men har den nu ökat för mycket så det blivit en bubbla som kommer att krascha? Vad tror ni?
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Prisbilden på veteranmopeder
så hårt som att det är en bubbla som kommer att krascha vill jag inte kalla det.
men jag tror priserna kommer att sjunka rejält när vi -60talister blir för gamla för att hålla på med dom.
men dit är det väl en bra bit kvar?
dom närmaste 10 åren kommer nog fina mopeder bara bli dyrare.
när ser vi första moppen över 100.000?
erlan
men jag tror priserna kommer att sjunka rejält när vi -60talister blir för gamla för att hålla på med dom.
men dit är det väl en bra bit kvar?
dom närmaste 10 åren kommer nog fina mopeder bara bli dyrare.
när ser vi första moppen över 100.000?
erlan
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Tror också att priserna kommer att stiga lite till framöver.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Jag är benägen att hålla med, men jag tror inte en blå Puch Dakota når det exceptionella traderapriset inom snar framtid.
Nyligen annonserades en Standard för 75000kr, men den förblev osåld.
Nyligen annonserades en Standard för 75000kr, men den förblev osåld.
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Blå Puch Dakota är ovärdeliga Men jag håller med, kvalitetsmopeder som många vill ha, SM50, K50, Dakota osv ja ni fattar, kommer nog att öka i pris. Bruksmopeder håller sig nog mer stilla. Själv vill jag slå ett slag för de japanska, de håller verkligen på att dra iväg i pris, och kommer att öka mer inom nåt år, så passa på att skaffa FS1an som du längtat efter.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Trodde FS1 var kinesisk Med tanke på kvalitén
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Jag tror att priset rasar på veteranmopeder då det blir allmänt känt hur fantastiskt förträfflig Yamaha DT50r är!
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Jag tror att de riktigt fina och dyra mopparna blir ännu dyrare och att de som är risiga men dyra för att så många vill ha en moppe kommer att sjunka i pris eller åtminstone inte öka. Gamla moppar som fungerar och är i ett skapligt och orört skick kommer nog att stiga, det borde de göra precis som andra antikviteter och en moppe är mer användbar och roligare att ha för många än en prydnadssak.
Bara för att jag tror det så blir det nästan säkert precis tvärtom
Bara för att jag tror det så blir det nästan säkert precis tvärtom
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Som det är just nu så är ju 70-80 tals mopparna som är dyrast, och det kommer dem nog att förbli. Men jag tror även att de riktigt gamla 50-60 talarna kommer att öka en del i pris pga samlar/antikvärde...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...
/Erik
/Erik
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Verkar som om Zündapp 125cc hypen har släppt lite iallafall, nog en del som köpte på sig snabbt utomlands för att göra en hacka som sitter i båten nu, gick ju en 175cc motor för strax över 5000:- på Tradera här om dan.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 815
- Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Håller fullständigt med!! Priser börjar bli tokigt högt!! Men mopeder är nog inte lika konjunktionskänsliga som veteranbilar. Eftersom en bil drar med sig lite större kostnader efter inköp.
Att det är dyrt renovera är en sak men har svårt förstå hur objekten hänger med.. Alltså en topprenoverad eller löjligt fin orginalare står sig högt det har jag inte svårt för alls.
Men det enklaste projekt rusar så snabbt upp i höga priser objektens övervärdering gör att prishets ökar vilket trissar än mer upp objektspriser!!
Men gränsen går någon stans de tråkiga är att insteg i hobbyn kan bli för högt! Vilken i sin tur hämmar tillväxt! Ännu går de göra fynd men allt mer sällsynt!!
Får mig att gilla min Komar än mer!! Men ett enkelt objekt få se gav 2000kr sist ytterligare 2000kr motor lack 1500 nya däck 400kr ekrar 450kr smått och gott 800kr (från bra och ha hyllan värde runt 1500)
lägger man då till ett kokusan å en ny topp 1500+1500 ja då är frågan skulle man sälja då gäller 11650kr plus minus noll bara för en enkel Crescent Shopping är det då en billig eller dyr moped???
Att det är dyrt renovera är en sak men har svårt förstå hur objekten hänger med.. Alltså en topprenoverad eller löjligt fin orginalare står sig högt det har jag inte svårt för alls.
Men det enklaste projekt rusar så snabbt upp i höga priser objektens övervärdering gör att prishets ökar vilket trissar än mer upp objektspriser!!
Men gränsen går någon stans de tråkiga är att insteg i hobbyn kan bli för högt! Vilken i sin tur hämmar tillväxt! Ännu går de göra fynd men allt mer sällsynt!!
Får mig att gilla min Komar än mer!! Men ett enkelt objekt få se gav 2000kr sist ytterligare 2000kr motor lack 1500 nya däck 400kr ekrar 450kr smått och gott 800kr (från bra och ha hyllan värde runt 1500)
lägger man då till ett kokusan å en ny topp 1500+1500 ja då är frågan skulle man sälja då gäller 11650kr plus minus noll bara för en enkel Crescent Shopping är det då en billig eller dyr moped???
Re: Prisbilden på veteranmopeder
bara för att en moped är sällsynt behöver den inte vara värdefull.Raketsport skrev:Jag är benägen att hålla med, men jag tror inte en blå Puch Dakota når det exceptionella traderapriset inom snar framtid.
Nyligen annonserades en Standard för 75000kr, men den förblev osåld.
det är dom modeller som många hade och/eller ville ha som tonåring, som är och förblir dyra.
erlan
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Inte många vill riskera framstå som korkade genom att betala ett mycket högre pris för en vara än aktuellt marknadsvärde. Men om några som helt enkelt struntar i vad saker kostar går före och betalar betydligt mer än tidigare för en moppemodell så anses det snart rimligt och fler som har moppefeber hänger på för pengar skakas oftast fram till det man helst vill ha. Det kommer alltid att finnas likvärdiga men dyra och billiga moppar beroende på hur eftertraktade de är.
En sak som är lite unik med gamla moppar jämfört med andra föremål är att priserna kan vara mycket högre än nypriset nu för samma typ av produkt. Man kan många gånger tycka att en gammal stol, klocka eller något annat är väldigt dyr men motsvarande kvalité i nyproduktion är ofta mycket dyrare. Förklaringen är att nya moppar inte har någon status för de som har råd att betala bra utan är prissatta för att nästan alla föräldrar ska ha råd att köpa dem till sina barn.
Om man säljer en moppe är det bra att ta bilder i en miljö som framkallar positiva känslor hos en presumtiv köpare och man bör undvika att ta annonsbilder på en moppe bland bråte i ett soprum. Motsatsen gäller när man köper moppe för att göra fynd
En sak som är lite unik med gamla moppar jämfört med andra föremål är att priserna kan vara mycket högre än nypriset nu för samma typ av produkt. Man kan många gånger tycka att en gammal stol, klocka eller något annat är väldigt dyr men motsvarande kvalité i nyproduktion är ofta mycket dyrare. Förklaringen är att nya moppar inte har någon status för de som har råd att betala bra utan är prissatta för att nästan alla föräldrar ska ha råd att köpa dem till sina barn.
Om man säljer en moppe är det bra att ta bilder i en miljö som framkallar positiva känslor hos en presumtiv köpare och man bör undvika att ta annonsbilder på en moppe bland bråte i ett soprum. Motsatsen gäller när man köper moppe för att göra fynd
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Här omkring är det 60-70-80 tals mopeder som är riktigt populära,men det gäller ju inte alla från dom åren utan då speciellt förstås puch och zundapp och vissa andra, 50 talare, då speciellt enpetare är inte alls nåt slit efter längre utan det enda man ser på mopedrallyn är lite moderna mopeder som håller för att trimmas. Suzuki k50 och yamaha fs1 är nåt som verkligen blivit mer populärt på senare år.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Prisbilden på veteranmopeder
Off topic!Peter Holbrant skrev:Håller fullständigt med!! Priser börjar bli tokigt högt!! Men mopeder är nog inte lika konjunktionskänsliga som veteranbilar. Eftersom en bil drar med sig lite större kostnader efter inköp.?
Har en kompis sim har en illgrön Porsche 911S tidigt 70-tal tror jag. Den är orenoverad och helt original.
Har bara startats emellanåt och är ej körd på ca 20 år. Han är bjuden över en miljon för den!!!
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60