Prisbilden på veteranmopeder

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av Raketsport »

När jag började med mopeder så kostade en fin originalmoped max 5000 kronor och det var i dyraste laget. På tradera fanns det bara två sidor mopedauktioner inklusive EU-mopeddelar och varje gång det var mer blev jag överlycklig. Nu låter detta som att det var 30 år sedan men det är det verkligen inte.
Det är bra att mopedens värde och status har ökat, men har den nu ökat för mycket så det blivit en bubbla som kommer att krascha? Vad tror ni?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av erlan »

så hårt som att det är en bubbla som kommer att krascha vill jag inte kalla det.
men jag tror priserna kommer att sjunka rejält när vi -60talister blir för gamla för att hålla på med dom.
men dit är det väl en bra bit kvar?
dom närmaste 10 åren kommer nog fina mopeder bara bli dyrare.
när ser vi första moppen över 100.000?

erlan
HSE
Inlägg: 5535
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av HSE »

Tror också att priserna kommer att stiga lite till framöver.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av Raketsport »

Jag är benägen att hålla med, men jag tror inte en blå Puch Dakota når det exceptionella traderapriset inom snar framtid.
Nyligen annonserades en Standard för 75000kr, men den förblev osåld.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av Puchlasse »

Blå Puch Dakota är ovärdeliga :) Men jag håller med, kvalitetsmopeder som många vill ha, SM50, K50, Dakota osv ja ni fattar, kommer nog att öka i pris. Bruksmopeder håller sig nog mer stilla. Själv vill jag slå ett slag för de japanska, de håller verkligen på att dra iväg i pris, och kommer att öka mer inom nåt år, så passa på att skaffa FS1an som du längtat efter.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av JanneL »

Trodde FS1 var kinesisk Med tanke på kvalitén slider_anon.gif :mrgreen:
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av pnilz »

Jag tror att priset rasar på veteranmopeder då det blir allmänt känt hur fantastiskt förträfflig Yamaha DT50r är! slider_anon.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av Micke S »

Jag tror att de riktigt fina och dyra mopparna blir ännu dyrare och att de som är risiga men dyra för att så många vill ha en moppe kommer att sjunka i pris eller åtminstone inte öka. Gamla moppar som fungerar och är i ett skapligt och orört skick kommer nog att stiga, det borde de göra precis som andra antikviteter och en moppe är mer användbar och roligare att ha för många än en prydnadssak.

Bara för att jag tror det så blir det nästan säkert precis tvärtom :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av HVA59 »

Som det är just nu så är ju 70-80 tals mopparna som är dyrast, och det kommer dem nog att förbli. Men jag tror även att de riktigt gamla 50-60 talarna kommer att öka en del i pris pga samlar/antikvärde...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av Johan Lat »

Verkar som om Zündapp 125cc hypen har släppt lite iallafall, nog en del som köpte på sig snabbt utomlands för att göra en hacka som sitter i båten nu, gick ju en 175cc motor för strax över 5000:- på Tradera här om dan.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Peter Holbrant
Forumsponsor
Inlägg: 815
Blev medlem: 26 feb 2016, 22:08

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av Peter Holbrant »

Håller fullständigt med!! Priser börjar bli tokigt högt!! Men mopeder är nog inte lika konjunktionskänsliga som veteranbilar. Eftersom en bil drar med sig lite större kostnader efter inköp.
Att det är dyrt renovera är en sak men har svårt förstå hur objekten hänger med.. Alltså en topprenoverad eller löjligt fin orginalare står sig högt det har jag inte svårt för alls.
Men det enklaste projekt rusar så snabbt upp i höga priser objektens övervärdering gör att prishets ökar vilket trissar än mer upp objektspriser!!

Men gränsen går någon stans de tråkiga är att insteg i hobbyn kan bli för högt! Vilken i sin tur hämmar tillväxt! Ännu går de göra fynd men allt mer sällsynt!!
Får mig att gilla min Komar än mer!! Men ett enkelt objekt få se gav 2000kr sist ytterligare 2000kr motor lack 1500 nya däck 400kr ekrar 450kr smått och gott 800kr (från bra och ha hyllan värde runt 1500)
lägger man då till ett kokusan å en ny topp 1500+1500 ja då är frågan skulle man sälja då gäller 11650kr plus minus noll bara för en enkel Crescent Shopping är det då en billig eller dyr moped???
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av erlan »

Raketsport skrev:Jag är benägen att hålla med, men jag tror inte en blå Puch Dakota når det exceptionella traderapriset inom snar framtid.
Nyligen annonserades en Standard för 75000kr, men den förblev osåld.
bara för att en moped är sällsynt behöver den inte vara värdefull.
det är dom modeller som många hade och/eller ville ha som tonåring, som är och förblir dyra.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av Micke S »

Inte många vill riskera framstå som korkade genom att betala ett mycket högre pris för en vara än aktuellt marknadsvärde. Men om några som helt enkelt struntar i vad saker kostar går före och betalar betydligt mer än tidigare för en moppemodell så anses det snart rimligt och fler som har moppefeber hänger på för pengar skakas oftast fram till det man helst vill ha. Det kommer alltid att finnas likvärdiga men dyra och billiga moppar beroende på hur eftertraktade de är.

En sak som är lite unik med gamla moppar jämfört med andra föremål är att priserna kan vara mycket högre än nypriset nu för samma typ av produkt. Man kan många gånger tycka att en gammal stol, klocka eller något annat är väldigt dyr men motsvarande kvalité i nyproduktion är ofta mycket dyrare. Förklaringen är att nya moppar inte har någon status för de som har råd att betala bra utan är prissatta för att nästan alla föräldrar ska ha råd att köpa dem till sina barn.

Om man säljer en moppe är det bra att ta bilder i en miljö som framkallar positiva känslor hos en presumtiv köpare och man bör undvika att ta annonsbilder på en moppe bland bråte i ett soprum. Motsatsen gäller när man köper moppe för att göra fynd :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
carl76
Inlägg: 1010
Blev medlem: 12 sep 2009, 23:00
Ort: Söderköping

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av carl76 »

Här omkring är det 60-70-80 tals mopeder som är riktigt populära,men det gäller ju inte alla från dom åren utan då speciellt förstås puch och zundapp och vissa andra, 50 talare, då speciellt enpetare är inte alls nåt slit efter längre utan det enda man ser på mopedrallyn är lite moderna mopeder som håller för att trimmas. Suzuki k50 och yamaha fs1 är nåt som verkligen blivit mer populärt på senare år.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: Prisbilden på veteranmopeder

Inlägg av pangerva »

Peter Holbrant skrev:Håller fullständigt med!! Priser börjar bli tokigt högt!! Men mopeder är nog inte lika konjunktionskänsliga som veteranbilar. Eftersom en bil drar med sig lite större kostnader efter inköp.?
Off topic!
Har en kompis sim har en illgrön Porsche 911S tidigt 70-tal tror jag. Den är orenoverad och helt original.
Har bara startats emellanåt och är ej körd på ca 20 år. Han är bjuden över en miljon för den!!! :worship: :wtf: cocos_acc.gif 22_yikes.gif
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar