Monark, vilken modell?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Emil
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jun 2009, 23:00
Ort: Sundsvall

Monark, vilken modell?

Inlägg av Emil »

Hej på er. Medlem sedan ganska länge, men här kommer mitt första inlägg:
Min svärfar dumpade av ett objekt här på gården i fjol, som jag nu tänkte sätta tänderna i. Men vad heter modellen, och vilken årsmodell kan den va? Gissar på 1242?
Och vilken motor ska den ha? Vet bara att den är tvåväxlad för hand. Nån som har en motor till salu?
Mvh Emil
Bilagor
received_987570348008571.jpeg
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Monark, vilken modell?

Inlägg av HVA59 »

Ja, antingen är det en 1242 och då är den från 1960-1962 tror jag. Och då ska det vara ILO G50 motor, eller är det en 1243 dom fanns mellan 1963-19?? och hade HVA flinta motor... men jag är inte säker på vilken det är :not_a_clue:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Monark, vilken modell?

Inlägg av Raketsport »

Jag tycker det ser ut som ett motorfäste för Ilomotor, men jag är inte helt säker. Kan bläddra i res.katalogerna i morgon efter jobb.
Monark 1242 hade 2-växlad (handväxel) Ilomotor G50 med kickstart, 1232 Ilo med trampstart och 1282 Ilo 2-växlad fotväxel och kickstart.

Du hittar ingen VoV-skylt på mopeden?
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Monark, vilken modell?

Inlägg av T M »

:twisted:
Monark nav + uppfällbar fotpinne får mig att säga 1242.
Snygg touch med dbs p stöttor + autoped eller lättviktar (?) skärmen fram..................
Typskylt är nog borta annars sitter den väl på höger sida ovanför hålet till sadel bulten?

PS
Ligger ett par tre trampmotorer på Tradyra, föredrar tramp före kick på JLO motorn
Skriv svar