Pratas om boost kanaler vid trimning. Hur många hål skall cyllen/kolven ha.. 2st eller ska man ha 3st....nja...
Bra att borra och slipa på så mycket man vågar, törs & orkar eller..
Cylinder.............
Kolven.............
Boost kanaler...
Re: Boost kanaler...
Det är s.k. Athenakanaler som används på kolvstyrda motorer (ej Reed). Kanalerna ska gå upp till samma höjd som transferportarnas höjd. Hålen i kolven ska vinkla 45 grader inåt/nedåt. Hålen i kolven ska inte titta fram i insuget. Hur stora kanalerna ska vara i cylindern beror på vilken spolkapacitet den har från början. Athena80 och Athena Supertherm går bra med dessa kanaler men det fungerar inte bra på Polini80 enligt ett par jag känner som har testat.
Den där kolven ser inte lämplig ut, det bör vara en kolv med en (1) ring och som sitter högt.
Den där kolven ser inte lämplig ut, det bör vara en kolv med en (1) ring och som sitter högt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: Boost kanaler...
det finns/fanns massor att googla sig fram till att läsa om tvåtaktsportning på nätet.Någon hade till och med lagt upp en piratkopia på Graham Bell`s berömda bok!
och det finns väl lite olika teorier på om dom ska vara lika höga, högre eller lägre, än huvudportarna.
deras vanligaste funktion ska väl vara att knuffa ut dom sista avgaserna, som gärna vill bli kvar i hörnet mellan cylindervägg och topp, ovanför avgasporten.
om jag fattat saken rätt så är bostportarnas form och flöde en kompromiss mellan vevhusets kompresionstryck, portarnas form och riktning, och pipans karaktär samt motorns tilltänkta varvtal/effektband.
på Billykids cylinder finns ju redan portarna, så då är det väl bara att experimentera med kolvar och pipor? filar man hålen i kolven så dom matchar boostportarna så bör man få en annan karaktär än om man stryper med mindre runda hål?
Dom flesta av dom trimmare som får bäst fart på motorerna brukar ha ett ""bibliotek" med ideer som inte funkade. d.v.s. en skrotlåda med sönderfilade delar.
erlan
PS
det enda jag hittade på nätet om utformning av topplock till tvåtaktare var det som står i Graham Bells bok. och det som skrivits här på detta forum. och det var det jag letade efter när jag sökte av nätet för några år sen. är det någon som har länkar till mer om det så tar jag tacksamt emot dom.
erlan
och det finns väl lite olika teorier på om dom ska vara lika höga, högre eller lägre, än huvudportarna.
deras vanligaste funktion ska väl vara att knuffa ut dom sista avgaserna, som gärna vill bli kvar i hörnet mellan cylindervägg och topp, ovanför avgasporten.
om jag fattat saken rätt så är bostportarnas form och flöde en kompromiss mellan vevhusets kompresionstryck, portarnas form och riktning, och pipans karaktär samt motorns tilltänkta varvtal/effektband.
på Billykids cylinder finns ju redan portarna, så då är det väl bara att experimentera med kolvar och pipor? filar man hålen i kolven så dom matchar boostportarna så bör man få en annan karaktär än om man stryper med mindre runda hål?
Dom flesta av dom trimmare som får bäst fart på motorerna brukar ha ett ""bibliotek" med ideer som inte funkade. d.v.s. en skrotlåda med sönderfilade delar.
erlan
PS
det enda jag hittade på nätet om utformning av topplock till tvåtaktare var det som står i Graham Bells bok. och det som skrivits här på detta forum. och det var det jag letade efter när jag sökte av nätet för några år sen. är det någon som har länkar till mer om det så tar jag tacksamt emot dom.
erlan