Frakt vid köp på distans

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Frakt vid köp på distans

Inlägg av evelinas pappa »

Jag undrar om någon har erfarenhet av att köpa moppe på "distans" och frakta hem den.
Vad skall man tänka på, vilken fraktmetod är bäst och vad har det kostat i era fall.
Jag var tidigare med i ett annat forum ,för enaxlade traktorer, där hade vi en tråd där man kunde erbjuda/eftersöka frakt.
Det finns ju många som åker fram o tillbaks i vårt land dagligen som har plats för ex en moppe, man kan då hjälpa andra med sin hobby samtidigt som man träffar andra likasinnade. Man skulle till och med kunna få sin resa betald av någon annan.
Kanske hade varit något för forumet.

Jag tittar på mopeder dagligen på blocket och finner ibland något som jag skulle vilja köpa men som då är aldeles för långt borta för att funka för mig med tanke på hur min vardag och min hälsa ser ut. Jag bor i Skåne och det är inte den största geografiska området på blocket så oftast hittar jag moppar långt bort.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av HVA59 »

Absolut! Jag bor själv i Skåne och har precis samma problem. Det är lite tråkigt när de flesta mopederna är nån stans i mellensverige :(
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Hynboholm »

Jag sitter I Värmland och tycker att det ideligen dyker upp massor av fina objekt I Skåne... :roll: :wink:
Användarens profilbild
mopedus
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00
Ort: Knivsta kommun

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av mopedus »

Så fort man hittar nått objekt så står den på nån klippa i smögen!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Raketsport »

mopedus skrev:Så fort man hittar nått objekt så står den på nån klippa i smögen!
Haha, jag brukar hitta intressanta objekt på Tjörn. Nästan omöjligt för oss att få hem dem därifrån.
//Jossan
Josefine Andersson
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1337
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Säcken »

Hade en lång period där allt var i Mark.
Men senaste månaderna så finns allt Höör å Klippan.
Men det i Klippan löste sig för han skulle till Stockholm å då betala ja 500kr extra för att han körde hit bitarna.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Hynboholm »

Säcken skrev: Men det i Klippan löste sig för han skulle till Stockholm å då betala ja 500kr extra för att han körde hit bitarna.
Det var billigt för 25 ton gaffeltruck... thumb_up
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Raketsport »

evelinas pappa skrev:Jag undrar om någon har erfarenhet av att köpa moppe på "distans" och frakta hem den.
Vad skall man tänka på, vilken fraktmetod är bäst och vad har det kostat i era fall.
Jag var tidigare med i ett annat forum ,för enaxlade traktorer, där hade vi en tråd där man kunde erbjuda/eftersöka frakt.
Det finns ju många som åker fram o tillbaks i vårt land dagligen som har plats för ex en moppe, man kan då hjälpa andra med sin hobby samtidigt som man träffar andra likasinnade. Man skulle till och med kunna få sin resa betald av någon annan.
Kanske hade varit något för forumet.

Jag tittar på mopeder dagligen på blocket och finner ibland något som jag skulle vilja köpa men som då är aldeles för långt borta för att funka för mig med tanke på hur min vardag och min hälsa ser ut. Jag bor i Skåne och det är inte den största geografiska området på blocket så oftast hittar jag moppar långt bort.
För att ge ett relevant svar. vi gör så här:
Om vi hittar något intressant som vi inte kan hämta på en gång själva så brukar vi komma överens med säljaren om att undersöka frakt eller om han/hon kan förvara till man har möjlighet att komma. Kan säljaren frakta till bussgods och tar dennes bussgods emot mopeder så är detta inte ett dyrt alternativ. Ca 600 kr.
Har det inte gått att lösa med frakt på smidigt sätt så brukar vi skriva ut något här på forumet och fråga om någon kör den aktuella sträckan. Många kan tänkas hjälpa till men då ska man gärna varit medlem ett tag så man vet lite mer vem man hjälper. Mopeder byter ofta ägare under Mellstaträffen i Borlänge (augusti) där många av oss träffas.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Hasse »

Raketsport skrev: han/hon

mistick_yes.gif Härligt med folk som inte använder det där löjliga "nyordet" :thumb:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Patrik »

evelinas pappa skrev: ,för enaxlade traktorer,
IRUS ? :D

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Patrik »

Hasse skrev:
Raketsport skrev: han/hon

mistick_yes.gif Härligt med folk som inte använder det där löjliga "nyordet" :thumb:
slider_score.gif
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Patrik »

Säcken skrev:Hade en lång period där allt var i Mark.
.
Ja, å Bollebygd typ.

/ P
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Inlägg: 1654
Blev medlem: 19 okt 2008, 23:00
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Puchlasse »

Forumet är ofta till nytta för just detta. Kör en "moppe" till Västerås ( Vi är bara mellanhand, en annan forummedlem har kört den till oss i Norrtälje ) i helgen som ska upp till Umeå, och tänkte sen hämta en i Örebro eller i Mellerud beroende på vad Säcken har för möjligheter, klart vi hjälps åt så mycket det går. Har fått hjälp av forummedlem att lagra moppar halvårsvis i Norrland tills jag hunnit hämta också.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av evelinas pappa »

Inte Irus Patrik utan Belos.
Jag har hållet på med dessa i massor, jag var ett tag den enda tillverkaren av klippknivar till dessa maskiner i hela världen.
Vad jag vet så finns det ingen som tillverkar knivarna nu till dom.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Frakt vid köp på distans

Inlägg av Raketsport »

Puchlasse skrev:Forumet är ofta till nytta för just detta. Kör en "moppe" till Västerås ( Vi är bara mellanhand, en annan forummedlem har kört den till oss i Norrtälje ) i helgen som ska upp till Umeå, och tänkte sen hämta en i Örebro eller i Mellerud beroende på vad Säcken har för möjligheter, klart vi hjälps åt så mycket det går. Har fått hjälp av forummedlem att lagra moppar halvårsvis i Norrland tills jag hunnit hämta också.
Ja det är tur vi kan hjälpas åt. Väldigt snällt att vi får den lvererad. Vilken tid kommer du till västerås ungefär?
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar