Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Coolvette »

Jag ska sälja mors Golf, hon är inte längre i skick att köra bil så vi gör av med bilen.

Hur tar man säkrast emot en skaplig summa pengar utan för stor risk att bli bränd?
Att ta emot en check är givetvis helt utom fråga.

För ett år sedan sålde sonen sin Audi på Blocket, köparen, en ung man från Eskilstuna hade inte
fattat att vi avsåg att åka till vårt lokala bankkontor tillsammans med honom och göra en direktöverföring från
hans bankkonto till sonens konto, han kom men en tjock sedelbunt om 85.000 kronor som betalning... :x

Eftersom våra lokala bankkontor inte befattar sig med några kontanter i större omfattning så blev vi tvungna att åka
till ett Forexkontor, betala en slant för deras tjänst att ta emot kontanterna och sedan föra in dom på ett privatkonto.

För att undvika det undrar jag hur ni löser betalning då ni köper eller säljer bilar eller liknande i kostnader 40.000 och uppåt?
Att ha större summor i kontanter hemma vill jag slippa, visst kan man slussa ut dom efterhand istället för att handla mat med kort men det känns inte helt ok.

Om man gör en inloggad banköverföring, från köparen till säljaren, kan köparen sedan stoppa överföringen och säljaren står där med lång näsa? Jag tänker då inloggad med säkerhetsdosa och köparen gör en överföring till mitt konto.

Ett säkert alternativ är säkert att köpare och säljare gemensamt åker till ett lokalt bankkontor och gör transaktionen där men det ska ju klaffa med jobb och tider.

Nåra tips?
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Säcken »

Det är lite svårt det där, ja går mycke på magkänslan å brukar ta nån bra verifiering på personen. Att personen går att spåra på Eniro osv.
Sen vad det gäller kontanter så är det ju så att vill man inte ha bilen/mopeden kvar längre, så är det ju enklare att förvara tex 50k i en kakburk än att ha en stor bil i garaget som tar plats å också bli stulen. Göra affärer är alltid en risk, men det finns en spänning å tjusning i det också på nått vis.. Min åsikt iaf..
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av JoNo »

Swish är smidigt.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av T M »

JoNo skrev:Swish är smidigt.
:twisted:
Tillägg
https://www.swedbank.se/privat/digitala ... eId=8305se#" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Johan Lat »

Swish eller bankväxel är ju det bästa tycker jag.
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av TolvNollNio »

Var lite i samma sits, tänkte köpt en "entusiastbil" häromveckan.
Frågade säljaren om betalningen.
Swish går bra sa han.
-Har inte jag!
Ville då betala med postväxel från banken.
-Nix, sa han.
-Kan du ha skrivit ut själv! (han hade läst om förfalskade såna..)
Kollade sen med banken och där sa dom att det går ringa och få verifiering på postväxel, men vilka tider på dygnet det funkar glömde jag fråga.. cocos_acc.gif

Direktöverföring på bank känns som det absolut säkraste. (har som sagt inte swish, än)
Men läser man länken från TM verkar Swish riktigt bra.

-Hur det gick med bilköpet?
Han ångrade sig och behöll bilen.
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Micke S »

Swish är enklast och jag tror inte att det ska vara några problem för köparen att höja beloppsgränsen till det som krävs.

Nästa alternativ är överföring från bank-till-bank-konto via dosa eller Mobilt bank ID. Men då behöver det vara mellan samma bank eller mellan banker där överföringen sker direkt så att du ser att kosingen finns på kontot innan du ger kvitto och nycklar. Om det är mellan banker som det tar någon dag eller två för att överföra kan köpare avbryta betalningen när han kommer utom synhåll :-(

Postväxel är också okey men det är ju skönt att slippa gå till en bank för de har sällan öppet. Kontanter är också okey om de läggs i en insättningsautomat. Det är bara att slänga i en bunt så går det in på kontot. Man får se till att sedlarna är ganska platta annars spottas de ut igen men normalt är det inga problem och det är inga pengar som försvinner. Kolla dock först om det finns beloppsgräns för kontantinsättning men jag har öst i ganska mycket utan problem.

Släpp inte iväg köpare på provtur ensam. Gör man det och bilen stjäls får man ingen ersättning. Kolla även KK och ta en bild på det och köparen med kameramobilen. Räkna med krångel om du säljer bil till vissa folkgrupper. Tråkigt att behöva skriva det men det blir nästan alltid krångel på något sätt. Se till att den som köper är myndig och ta hand om registreringen själv. Är köparen omyndig eller skiter i att registrera den på sig så är du skattskyldig och får betala parkeringsböter m.m. även fast du har kvitto på att bilen är såld.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Hynboholm »

Tänk också på giltighetstiden på sedlar om du tar kontanter.
Nästa deadline är väl inte förrän Juni, men värt att ha i åtanke.
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Säcken »

Hynboholm skrev:Tänk också på giltighetstiden på sedlar om du tar kontanter.
Nästa deadline är väl inte förrän Juni, men värt att ha i åtanke.
Ja har en extremt stor hög av dom 500-lapparna som går ut nu i Juni, men ska precis åka iväg å byta ut dom mot några ton järn ist mistick_yes.gif
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Hynboholm »

Säcken skrev:
Hynboholm skrev:Tänk också på giltighetstiden på sedlar om du tar kontanter.
Nästa deadline är väl inte förrän Juni, men värt att ha i åtanke.
Ja har en extremt stor hög av dom 500-lapparna som går ut nu i Juni, men ska precis åka iväg å byta ut dom mot några ton järn ist mistick_yes.gif
Sikket jävla flyt du har hela tiden!
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Raketsport »

Säcken skrev:
Ja har en extremt stor hög av dom 500-lapparna som går ut nu i Juni
Behöver du hjälp med att spendera din enormt stora hög?
//Jossan
Josefine Andersson
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Säcken »

Högen är tyvärr betydligt mindre nu å garaget är fullt så ja behöver i dagsläget ingen hjälp :wink:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5008
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Patrik »

Säcken skrev:
Ja har en extremt stor hög av dom 500-lapparna som går ut nu i Juni,
https://www.blocket.se/varmland/Volvo_N ... ?ca=16&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


/ P
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av Coolvette »

Försäljningen avklarad, annonserar man ut en begagnad bil, i detta fallet en VW Golf från 2006, får man sannerligen många "intressanta" bud...
Bilen gick till en ung tjej vars far arbetar för DinBil så jag är trygg med det faktum att dom sett bilen som den är (kamremsbyte om 800 mil) och inga efterslängar kan förväntas... 8)

Betalningen på effektivast sätt, överföring från hennes konto i Handelsbanken till mitt konto i Swedbank.
Jag ville slippa någon som kom för att köpa bilen med kontanter eller check, ställer bara till det eller ger en stor osäkerhet tills allt är klart.

Som parentes har jag själv sålt bilar till Danmark ett par gånger, min -58´a Cadillac och min -73´a Corvette-cab, bägge gångerna har köparna betalt med DKK i kontanter.
Första gången kunde jag stega ner i mitt lokala Swedbankkontor dagen efter, lägga upp 185.000 DKK på disken och fått dom räknade och insatta på mitt konto.
Andra gången träffades jag och köparen på ett bankkontor i Göteborg, då kan kom från norra Jylland, han lämnade över sedelbunten till kassapersonalen som fick räkna hela pengabunten för hand (sedelräknaren kunde inte räkna danska sedlar...) och sedan fört in motsvarande summa till mitt konto.
Vid bägge tillfällena har bankerna dock velat ha reda på var pengarna kom från, det handskrivna kvittot har då varit tillräckligt.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Sälja bil (eller vadsomhelst) hur ta betalt?

Inlägg av billykid »

Ja om man ska växla in kontanter på en bank vill dom ha en bra förklaring typ: kvitto, uttagskvitto eller nåt trovärdigt..!
Stor högar med kontanta pengar är ej inte bra så tänker iallafall jag.... :(

Kan man Swish hur stor summa som helst typ 100.000kr eller mera. Hehe tänk om man Swishar till FEL mobil nummer.. staff_gemini-1.gif


Säcken trålar med......men det finns en spänning å tjusning i det också på nått vis... ..vad är det för tjusning om man blir
blåst på t.e.x 40.000kr. Kan tyvärr inte se någon tjusning eller spänning i detta... :?: :?: :?:
Skriv svar