Takläggare, hur gör man idag?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Takläggare, hur gör man idag?

Inlägg av Coolvette »

Jag blev lite nyfiken på vad som är legio i branschen.

Bakgrunden är att jag bor i en 1-1/2-plans-kåk byggd 1942, vi köpte den år 1987.
År 2000 kände vi att det behövdes läggas om tak, mest för att se till att hålla huset i bra skick.

Vi gjorde det mesta med bekanta och släkt, sakkunnig var en kollega som var byggare med erfarenhet av takarbete (utan kvitto...).
Vi resonerade hur vi skulle göra, innan vi startade, och jag ville veta att allt var OK med takbrädorna då vi bytte papp.
Därför var vi överens om att rensa taket från all takpapp innan vi lade på ett nytt tätskikt, detta för att veta att allt virke var i bra skick.
Vi drog bort allt, bytte dåliga takbrädor, innan vi lade ny takpapp och därefter strö- och bär-läkt innan vi la ut nya takpannor.

I helgen lade ett par bekanta om taket med nya pannor, detta på en enplans-kåk från 1967.
Lite förvånad blev jag då vi pratade efteråt om att takläggarna valde att lägga ny papp ovanpå den gamla, utan att rensa ner till rena takbrädor.
Man motiverade det med "att man känner om brädorna är dåliga om kan kliver på dom" och att om den gamla pappen ser bra ut behöver man inte byta den gamla pappen, det är bara att lägga ny takpapp ovanpå den gamla så har man dubbelt skydd, både gammal och ny takpapp.

Min förenklade inställning är att om man inte tar bort all gammal takpapp kan man inte göra en ordentlig besiktning av takets skick.
Vad säger ni som har erfarenhet av takläggning, proffs eller amatör, är det seriöst att lägga ny papp på gammal utan att rensa taket?
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Takläggare, hur gör man idag?

Inlägg av billykid »

Blir verkligen förvånad över att dom ej tog bort alla gammal papp, är ingen proffs på takläggning.
Jobba lite med tak, och dom proffs jag känner på tak, skulle inte ens komma på den tanken.. :shock:

Håller med att alla gammal papp ska bort.... 8)
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Takläggare, hur gör man idag?

Inlägg av HSE »

Tja eftersom jag nyligen lagt om mitt tak har jag lite erfarenhet. Och att inte ta bort den gamla takpappen är obegripligt :shock: För det första ser man inte skicket på underlaget, är det så dåligt att man trampar igenom märks det onekligen men tanken är att det skall hålla minst 20 år tills nästa byte av pappen är aktuellt. Sedan är min erfarenhet att den gamla underlagspappen får den nya att åldras i förtid om den ligger kvar under och det är inte alls bra... Lite som om man lappar frisk plåt över en gammal rostig :wink:
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Takläggare, hur gör man idag?

Inlägg av Petrolhead »

Nja...

Jag lät en firma byta på mit tak och vi bytte inte underlagspappen, dock så gjordes en besikning innefrån av både Antecimex och takläggaren där båda sa att det såg ok ut och att inget behövdes bytas.
Dessutom sa Anticimex snubben att även om en planka är lite angripen av fukt så slutar processen iom att taket blir tätt, takbrädorna behöver ju inte enskilt ta upp någon större last.
Viist kanske det är bättre att göra det grundligt men det är ju en kostand i både tid och pengar som jag inte tyckte det var värd.

Så jag ligger inte sömnlös på nätterna för detta...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Takläggare, hur gör man idag?

Inlägg av Coolvette »

Petrolhead skrev:Nja...

Jag lät en firma byta på mit tak och vi bytte inte underlagspappen, dock så gjordes en besikning innefrån av både Antecimex och takläggaren där båda sa att det såg ok ut och att inget behövdes bytas.
Dessutom sa Anticimex snubben att även om en planka är lite angripen av fukt så slutar processen iom att taket blir tätt, takbrädorna behöver ju inte enskilt ta upp någon större last.
Viist kanske det är bättre att göra det grundligt men det är ju en kostand i både tid och pengar som jag inte tyckte det var värd.

Så jag ligger inte sömnlös på nätterna för detta...
Stoppar man tillförsel av vatten så slutar brädorna att bli sämre men är dom dåliga så blir dom heller inte bättre.
Det är lite av en samvetsfråga, visshet hellre än att inte veta.

Med tanke på att det enda man sparar är tid och arbete ser jag ingen anledning att inte dra av pappen så man vet hur det ser ut.

Jag kan släppa på petigheten till mig själv men om jag får betalt för ett fullgott jobb vill jag inte kompromissa utan då är jag noggrannare än om jag gör det till mig själv.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Takläggare, hur gör man idag?

Inlägg av T M »

:twisted:
Gammal papp ska bort imo, dels för att kolla skicket på brädorna dels för att läckage kan ha orsakat mögel under.
Pappen är ett tätskikt mellan tegel och hus, kan bli en del kondens vid temperaturväxlingar
På min fd kåk slapp jag ta bort gamla pappen, den blåste bort efter jag lyft bort pannorna...............
Ett korrekt lagt/skött tegeltak håller runt sexti år ett plåt 25 - 30, inte lönt att snåla m a o.
Skriv svar