Sjuk på jobbet.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Sjuk på jobbet.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

En kortare period (ung 2+ år) var jag anställd på en liten firma där chefen/ägaren hade lite svårt att greppa konceptet med VAB och senare min egen sjukskrivning.
Lösningen på det problemet var lite enkel som effektiv, jag sa upp mig.
Vilket orsakade ännu större irritation... tyvärr.
Men, man får prioritera sig själv och familjen!

När det gäller sjukdom o jobba, här får vi väl lite på det goda omdömet?
Vilket inte sällan visar sig riskabelt och osolidariskt mot sina kollegor.
En barnmorska med kikhosta bör väl knappast gå till jobbet...?

Härom veckan hade jag VÄLDIGT ont i höger hand, med mitt jobb så går det som regel bra ändå.
Kaffe får jag dricka med vänsterhanden, likaså skriva o surfa, även om handstilen blir lidande... :wink:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Sjuk på jobbet.

Inlägg av Coolvette »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

En kortare period (ung 2+ år) var jag anställd på en liten firma där chefen/ägaren hade lite svårt att greppa konceptet med VAB och senare min egen sjukskrivning.
Lösningen på det problemet var lite enkel som effektiv, jag sa upp mig.
Vilket orsakade ännu större irritation... tyvärr.
Men, man får prioritera sig själv och familjen!

När det gäller sjukdom o jobba, här får vi väl lite på det goda omdömet?
Vilket inte sällan visar sig riskabelt och osolidariskt mot sina kollegor.
En barnmorska med kikhosta bör väl knappast gå till jobbet...?

Härom veckan hade jag VÄLDIGT ont i höger hand, med mitt jobb så går det som regel bra ändå.
Kaffe får jag dricka med vänsterhanden, likaså skriva o surfa, även om handstilen blir lidande... :wink:
Familjen är prioritet 1 i min bok, ingen tvekan, dock vet man ju var inkomsten kommer från.
Kanske har jag haft tur eftersom jag är gift med samma kvinna och har passerat 32 år på samma arbetsplats.

"Det goda omdömet" är ett vitt begrepp, borde inte vara det i fall av smittsamma sjukdomar (ej veneriska...;-) ), då borde sunt förnuft gälla.

Jag minns en diskussion mellan min dåvarande chef (produktionschef) och en kille på produktionsplaneringen, han arbetade med materialavrop mot leverantörer och dom hade svårt att klara svängningarna i produktionen.
Produktionschefen ville ha ett högre säkerhetslager medan inköpschefen (som hade press på sig att reducera lagervärdet) ville hålla nere för att klara sina mål.
Materialavroparen menade, över en kopp kaffe, att "när det gäller lagernivåerna måste sunt förnuft gälla" varpå produktionschefen tittade på honom och kontrade: "Sunt förnuft, ditt eller mitt?" och den diskussionen dog liksom ut...

Om sjukdomen inte är av sådan art att den kan smitta kollegor kan det kvitta men som arbetsledare måste man kolla att sjukdomen inte sänker prestationen under acceptabla nivåer då får vederbörande se till att den sjuke håller sig hemma.
HSE
Inlägg: 5535
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Sjuk på jobbet.

Inlägg av HSE »

Får mig att minnas en gång när portvakten kallade på mig. Visade sig att en av mina underställda jobbare var så berusad att hon vägrade släppa in honom på området. Man vet inte om man skall skratta eller gråta i ett sådant läge. Jag sade åt honom att gå hem igen och nyktra till, han var nära 65 och inte lönt att göra stor affär av det. Alkoholism är annars en sjukdom som ställer till problem på arbetsplatserna, vi skickade åtskilliga till företagshälsovården och jag hade personligen plikten att dela ut antabus till några och se på medans de intog pillren. Men jag tror inte att någon klarade att övervinna spritsuget utan efter ett återfall fick nog samtliga avsked :cry: Man kan säga att Alkoholism inte är smittsam på sitt sätt är det det anser jag, människor med anlag kan hamna i dåligt sällskap och trilla dit de också, sett många arbetsplatser på sextiotalet där några personer stack sig undan och söp till dagligen...
Skriv svar